26

Re: Zwemmen buitenwater

Roland_Amersfoort schreef:

Weet iemand hoe ik kan voorkomen dat ik bij vrijwel elke ademteug toch een kleine slok (eigenlijk steeds maar een paar druppels) kanaalwater binnenkrijg? Het lijkt door mijn neus te komen, maar ik weet het niet zeker. Het is zo weinig dat ik er in een zwembad geen last van hebt, maar in buitenwater ga ik er toch soms van aan de ....

De bronaanpak is inherent aan je zwemtechniek vrees ik. Symptoombehandeling is er wel; na het open-water-zwemmen Coca Cola drinken. Geen cola van de appie of de Lidl, Coca Cola. Om een of andere vage reden doodt het praktisch alle bacterien die je binnenkrijgt. Ik denk overigens dat het praktisch niet te voorkomen is dat je water binnenkrijgt.

Algemeen: als je al iets in wilt smeren met olie of gel, smeer dan de buitenzijde van je pak in over de laatste 15cm van de mouwen en de pijpen (voordat je het water ingaat, anders is je pak al volgezogen met water). Dat is het gedeelte dat klemt om je handen en voeten. Je kuiten insmeren heeft daarom volgens mij niet zo heel veel nut. Maar het beste is zoals Bleek en Roland al zeggen; zo snel mogelijk uit het water je pak afstropen. Natter is beter! Natter is eigenlijk altijd beter bedenk ik me net :-)

27

Re: Zwemmen buitenwater

idd Bleek, ik doe het zoals jij het omschrijft.. alleen zal ik waarschinlijk gewoon steviger moeten trekken aan het pak (oefenen dus) :-)
baby-olie kan inderdaad misschien ook helpen, gewoon aan de onderkant van de benen smeren ofzo?

28

Re: Zwemmen buitenwater

'De bronaanpak is inherent aan je zwemtechniek vrees ik.'

Welk onderdeel van zwemtechniek doel je op?

29

Re: Zwemmen buitenwater

Wim De Buyser schreef:

alleen zal ik waarschijnlijk gewoon steviger moeten trekken aan het pak (oefenen dus) :-)

Mij is uitgelegd dat je best hard kan trekken aan het pak, ZOLANG JE MAAR goed veel stof te pakken hebt tussen voldoende vingers. Dus niet met je nagels/toppen van je vingers en een klein randje stof.

Dat van uitrekken als je net op het droge bent vind ik wel een goede. Doorlopen tot je je armen en bovenlichaam vrij hebt en dan snel de rest in stilstand.


Roland_Amersfoort schreef:

Welk onderdeel van zwemtechniek doel je op?

Je adem techniek (denk ik), als je echt precies goed inademt (je hoofd zo min mogelijk draait) kun je net adem halen in het boeggolfje dat je met je hoofd creëert. Je haalt daardoor eigenlijk net iets onder de waterspiegel adem.
Bij iets te weinig draaien van je hoofd, te weinig boeggolf of gewoon golven in het water gaat dat weleens een beetje mis en krijg je een beetje water binnen. Zolang het kleine beetjes zijn trek ik me er meestal weinig van aan. Als ik er last van krijg draai ik mijn hoofd iets verder omhoog waardoor mijn mond hoger uit het water komt.
En uitadem doe ik gewoon onderwater als het kan door mijn neus en anders probeer ik constant een bovendruk in mijn mond te houden.

En ohja, gewoon weerstand opbouwen, als jochie veel in slootjes/grachten gezwommen ik heb praktisch nooit ergens last van smile

30

Re: Zwemmen buitenwater

@ Roland; inderdaad ademhalen in je "zog" en zorgen dat je voor die tijd al klaar bent met uitademen zodat je het zog volledig kan benutten om in te ademen. Naarmate je snelheid hoger wordt, wordt je zog ook groter. Ik probeer er zelf altijd op te letten om bij het ademen 1 brilleglas in het water te houden, dat is voor mij een indicatie dat ik mijn hoofd niet onnodig ver draai. Het is ook een beetje afhankelijk van de mate van lichaamsrotatie tijdens het zwemmen. En natuurlijk van de omstandigheden, wind en golfjes (we hebben het tenslotte over buitenwater) kunnen je manier van ademhaling ook beinvloeden. Knappe jongen als je bij flinke tegenwind temidden van nog 300 spartelende triathleten geen water binnenkrijgt.

Je zou (als je in de gelegenheid bent) eens in de zee moeten zwemmen, dan weet je gauw genoeg hoeveel water je nou eigenlijk binnenkrijgt. En dan smaakt de cola naderhand ook extra goed!