1

Onderwerp: Zwemtraining & kramp

Help! Kramp! Lol smile
Ok, ik geef toe, het is mijn 2e zwemtraining geweest en beide keren heb ik voor het zwemmen nog een leuk rondje gefietst. Niet meer doen, of is kramp de eerste paar trainingen een kwestie van wennen? Bij fietsen en lopen namelijk nooit zo'n last van gehad.
Valt het tegen te gaan op een of andere manier?

2

Re: Zwemtraining & kramp

Ik las je post in de prestaties van de dag en dacht gelijk jaaaa daar heb ik ook zo af en toe last van in het water. Ging vanzelf over maar het is wel uiterst vervelend natuurlijk, zeker in buitenwater waar je al dobberent je been probeert te stretchen. De kramp begint dan in tenen en als ik dan niet rustig aan doe om te stretchen dan trekt hij door naar de kuit sad

Hoe kan ik dit voorkomen? Is het een teken van overbelasting uit eerdere trainingen of eerdere dagen? trap ik te hard tijdens de crawl? Ik heb het eigenlijk alleen maar als ik 3.5 á 4.5 km sessies zwem met stukjes interval, maar toch...het is rammend irritant natuurlijk.

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

3

Re: Zwemtraining & kramp

Overigens had ik vroeger vaker last van krampen rondom mijn slaap. Dat ging voornamelijk weg door meer water te drinken en magnesium bij de suplementeren.  Goed stretchen ook. Wellicht heb je daar wat aan Doorn?

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

4

Re: Zwemtraining & kramp

Ja, heb er wel wat aan. De wetenschap dat het minder wordt naar mate van meer training. smile Thnx!

5

Re: Zwemtraining & kramp

haha naja deels wel maar ook deels niet dus.. smile Ben benieuwd wat andere mensen hier van denken?

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

6

Re: Zwemtraining & kramp

Ik krijg kramp tijdens zwemmen als ik overdag te weinig heb gedronken. Heb ook altijd een bidon met sportdrank op de kant staan. Maar ook dan soms nog wel kramp.

Vóór ene zwemtraining zwaar trainen is, als je gevoelig bent voor kramp, misschien niet zo'n goed idee.
Maar omdat je net bent begonnen met zwemmen zou ik je vooral daarop richten en vooraf niet zwaar trainen. En probeer de zwemtrainingen te doen in je eigen tempo. Laat je niet opjagen en richt je op techisch goed zwemmen. Snelheid komt dan vanzelf.

Succes!

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

7 Laatst bewerkt door Frankiboy (01-07-11 12:09:15)

Re: Zwemtraining & kramp

Ik drink erg veel Akky, maar je reactie was volgens mij hoofdzakelijk naar  doorn gericht? ach..t zal wel belasting zijn

ps. geen alcohol trouwens  - hiermee een potentiele lolbroek voor te zijn smile

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

8

Re: Zwemtraining & kramp

Akky schreef:

Ik krijg kramp tijdens zwemmen als ik overdag te weinig heb gedronken. Heb ook altijd een bidon met sportdrank op de kant staan. Maar ook dan soms nog wel kramp.

Ik ook
Maar toen ik als heel pril triathleetje net begon met zwemmen had ik er significant meer last van dan nu (niet dat ik nu een ervaren rot ben, maar ik zwem wel regelmatig. Lijkt er dus op dat dat ook uitmaakt. Bij mij dan toch)
Anyway, succes!

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated

9

Re: Zwemtraining & kramp

Vroeger had ik ook wel eens kramp tijdens zwemmen, nu nooit meer. Komt volgens mij door voldoende trainen, technisch goed zwemmen, dwz benen/voeten strekken en vanuit je heupen bewegen, magnesiumpilletjes, bananen eten en voldoende water.

10

Re: Zwemtraining & kramp

Frankiboy schreef:

Ik drink erg veel Akky, maar je reactie was volgens mij hoofdzakelijk naar  doorn gericht? ach..t zal wel belasting zijn

Inderdaad naar Doorn

@Jack33 en DMM:
Klinkt aannemelijk. Merk als ik een aantal weken vaker heb gezwommen (3 trainingen) ik minder snel kramp krijg. Bij fietsen en lopen eigenlijk nooit kramp. Ligt me waarschijnlijk toch wat beter dan zwemmen.
Ik ga de komende periode maar wat vaker zwemmen om deze theorie te testen!

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

11

Re: Zwemtraining & kramp

Ok, ik heb moeite om adviezen op te volgen, of ben gewoon zo eigenwijs dat ik denk, dat gaat wel lukken. smile Afgelopen maandag zwemtraining in open water. Dat ging op zich goed, alleen had ik het besluit genomen om dit open water (op ca. 20 km) met de fiets te gaan bereiken. Ik had hiervoor de tourfiets genomen, wat een onjuiste beslissing is geweest. Ik heb mijn kuiten kapot getrapt. Kramp ontstond zodanig (na het zwemmen), dat ik even op het trapje moest gaan zitten en moest wachten tot mijn benen weer recht stonden. Gisteren had ik hele erge spierpijn en vandaag nog wel, maar al een stukje minder. De trainingen vallen dus even zogezegd in het water.

Wat betreft het zwemmen, ik ga deze winter heel veel trainen op het zwemmen, dus hoop dat ik volgend seizoen veel heb ingehaald wat ik nu nog te kort kom. Lopen en fietsen gaat me wel makkelijk af. Ik ben alleen erg benieuwd naar de kwart triatlon van begin augustus. Dat is toch een kilometer zwemmen en ik wil toch niet te veel tijd verliezen.

12

Re: Zwemtraining & kramp

Ik zwem al jaren, nu met bidon, vroeger zonder, en heb zelden tot nooit last van kramp. Wanneer ik wel kramp krijg is dit tijdens benensetjes/afzet na keerpunt als ik een tijd weinig heb getraind, met onvoldoende warming up. Dit zie ik ook bij zwemmers die ik nu training geef, kramp door onvoldoende warming up. Mijn advies is, naast goed drinken, zorg dat je goed warm bent voor je hard gaat zwemmen en dat je niet te geforceerd zwemt. En als minder ervaren zwemmer ga je als snel hard/intensief van start. Je zei dat je vaakt fietst van te voren, dus ik neem aan dat je wel redelijk warm bent, dus ik denk dat het vooral een gebrek aan ontspanning in je zwemmen dat je kramp veroorzaakt. Dus techniek verbeteren lijkt me ook een aanrader smile Succes!