1

Onderwerp: schemaas, schemaas, schemaas

hallo,

Ik ben geen specifieke duathlonner of triathlonner, maar heb de volgende vraag:

Wie kan mij een combinatieschema geven om mijn algemene conditie te verbeteren? Ik ben man, 38 jaar oud, ca. 85 kg. zwaar. Ik heb mijn omslagpunt bepaald op 174 hartslagen per minuut (ja, ik heb een hartslagmeter). Ik fiets (MTB) 1 keer per week en loop 2 keer in de week. Is er iemand die met deze (wellicht extra) informatie mij verder kan helpen?

Ik heb helaas niet meer tijd dan 3 keer trainen per week.

Bij voorbaat dank!

Arrien Borst

2

Re: schemaas, schemaas, schemaas

Wat vreemd dat hier nooit reactie op is gekomen?! Er moeten hier mensen genoeg zijn met adviezen toch?

Mijn advies is: alles rustig opbouwen. Met drie keer in de week moet je een eind kunnen komen hoewel het er natuurlijk wel aan ligt hoe veel tijd je per training kunt uittrekken.

Ik train zelf puur op gevoel. Vooral het zwemmen gaat steeds beter. Fietsen en lopen kan ik nog niks van zeggen omdat ik dat allemaal nog heel rustig doe.

Als je je conditie wilt verbeteren zou ik gewoon lekker drie keer in de week ontspannen sporten en mezelf een doel stellen: bijvoorbeel het lopen van een 5 of 10 km wedstrijd. Op die manier blijf je wat gemotiveerder om te trainen. Loopschema;s staan in overvloed op internet..kijk bijvoorbeeld eens op http://www.hardlopen.nl

Heel veel succes en ik hoop dat er nog mensen reageren met concrete schema's!

3

Re: schemaas, schemaas, schemaas

Andere tip: zoek een vereniging in de buurt, want dan heb je (meestal) goede trainers die je kunnen begeleiden.
Anders kan je ook via internet een eigen trainer inschakelen, bv op http://www.techniekenconditietraining.nl/

4

Re: schemaas, schemaas, schemaas

Volgens mij doe je er verstandig aan in je fietstraining enkele intensievere blokken te verwerken. Verspreid over een aantal maanden kun je de blokken steeds intensiever en/of langer maken. Begin bv eens met 2*15 min met een HF van 155, rest op HF120-130, hoge trapfrequentie. Na 4 keer (ongeveer een maand) kun je naar HF160, etc... Probeer op te bouwen naar HF165 of HF170. Als je die 30 min als intensief fietsblok beschouwd kun je ook nog variaties gaan maken bijv 5*6 min of 6*5 min. Probeer steeds logische stappen te maken en te varieren. 
In je loopschema zou je soortgelijke blokken kunnen stoppen, beginnen met 3*5 min en dan om de week een minuutje erbij, tussendoor lekker loslopen. Andere loop zou je een duurloop van kunnen maken waarin je een opbouwend aantal sprints van 200 meter verwerkt (2 tot max 8), dat is goed voor je looptechniek. Succes. Wie biedt meer?

5

Re: schemaas, schemaas, schemaas

beetje laat, maar wat qua lopen wel aardig kan zijn is het boekje "het duurloopmisverstand" van Klaas Lok (zie ook www.hardlopen.nl). Naast een beschrijving van zijn idee over lopen staan er ook schema's in (ook voor 2x per week). basis is dat je niet continue één tempo loopt maar in blokken waarin je rustig en iets sneller aflost. dit kan vanaf 200 meter zijn tot 2000m. Ik gebruik het als ik weinig tijd heb om te lopen, in relatief weinig tijd kun je een erg gode basis ontwikkelen. Omdat je ook stukken wat sneller loopt loop je al snel ook de langzame tempi lekkerder. en het is erg makkelijk als je een keer een wedstrijd wilt lopen. Zeker in combi met fietsen waarin je vaak langer mee bezig bent dan lopen kun je zo redelijk makkelijk een erg goede conditie opbouwen waarmee je veel kunt doen.