26

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

JanR, waarschijnlijk hebben wij hetzelfde onderzoek gelezen. Vond het wel opmerkelijk dat ze op km30 zijn gaan staan. Het leek me dat veel lopers daar al zo moe zijn dat ze wellicht anders dan ´normaal´ gaan lopen...

Maar om op je tweede punt te reageren, ik heb naar aanleiding van een tip op dit forum eens geprobeerd om mijn voet iets minder ver naar voren te schoppen en laag onder me neer te zetten. Hierdoor krijg je een hoger ritme, kortere passen, korter contact en minder last van de knieen. Dat doe ik nu al enkele weken en het is een van de redenen waardoor ik nu met relatief gemak 30 tot 40km per week kan lopen, terwijl ik eerst bij 20km per week al veel pijn had.


Toch is ook dit afremmend effect van een ver geplaatste voet niet zo simpel als het lijkt. Pezen kunnen namelijk een gedeelte van de energie opslaan tijdens de landing en in de afzet weer laten vrijkomen. Aan dit verschijnsel heeft bijvoorbeeld de kangoeroe zijn snelheid te danken. Menselijke pezen zijn hier dan wel minder goed in, maar ja...

27 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (14-08-11 20:22:09)

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

Ik heb  een kilometer gemarkeerd (in stukken van 250m) en daar de volgende tijden op gelopen.

5.00
3.59

5.00
4.03

5.00
3.58

5.00
3.56

Met een korte warmup en uitlopen erbij dus toch nog zo´n 10 km. Wat het oplevert kan ik natuurlijk pas over een paar weekjes zeggen, maar het voelde wel lekker om eens km´s onder de 4 minuten te lopen. Ik wil dit patroon blijven aanhouden, maar dan wat meer herhalingen kunnen doen.

28 Laatst bewerkt door Akky (15-08-11 09:05:11)

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

Dit is ook één van mijn favoriete intervaltrainingen. 8-10x 1km's rond de 4min. De eerste3-4 gaan voor het gevoel altijd moeilijk. Daarna gaat het steeds beter. Dit uiteraard na een grondige warming-up. Na de training lekker ontspannen uitlopen, al heb ik dan wel snel de neiging om er weer stevig tegenaan te gaan. Maar das dan weer niet uitlopen....

Momenteel doe ik vrij weinig. Geen wedstrijden meer dit seizoen. De energie en tijd gaan nu naar de studie en het klussen in huis en tuin. Over een tijdje begin ik wel weer eens

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

29

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

Ik moet deze week ook blokjes van 1km doen ga stillaan in voorbereiding voor marathon Eindhoven. Gisteren een tijdrit meegedaan en was enorm leuk moet ik zeggen.