1

Onderwerp: Sportdrank Welke?

Wie kan mij vertellen welke sportdrank het vriendelijks voor je maag is.
Heb nu Powerbar drink geprobeerd maar daar gaat mijn maag raar van doen krijg er erg het zuur van.
Isostar is ook niet echt geweldig.

Dus wat zijn jullie ervaringen met de verschillende dranken.

2

Re: Sportdrank Welke?

Ik zweer bij een schep Fantomalt (=100% maltodextrine) in een fles water. Eventueel scheutje sap of siroop erbij voor de smaak.. Maar brandend maagzuur kun je van elke suikerhoudende drank krijgen, en aangezien eigenlijk alle sportdranken maltodextrine bevatten, zal het niet heel veel uitmaken. Door het zelf te mengen houd ik gewoon alle kleur-, geur- en smaakstoffen buiten de deur.

Ik ga er dan wel vanuit dat je het hebt over energiedranken en niet over hersteldranken e.d. ..

3

Re: Sportdrank Welke?

Gevalletje persoonlijk uitproberen denk ik zo. Aanlenglimo doet 't bij mij prima, maar moet wel sinaasappel zijn.

4

Re: Sportdrank Welke?

Ik gebruik nu de isotone drank van concap en ben er echt heel tevreden over. Tevens heb ik ook al ondervonden dat als ik geregelder drink ik minder last van mijn maag krijg ik wacht soms te lang om te drinken en als ik dan wat teveel inneens drink krimpt alles vanbinnen precies in elkaar.

5

Re: Sportdrank Welke?

Dat is ook nog te proberen, om wat vaker kleinere slokjes te nemen.

6

Re: Sportdrank Welke?

Volgens mij wordt juist geadviseerd wel wat grotere slokken te nemen, omdat je maag dan beter kan legen.

Ik gebruik zelf sportdrank van SiS.

7

Re: Sportdrank Welke?

Grote slokken werden in ieder geval aangeraden om je tanden te sparen...

OT: Denk dat je het zelf moet proberen inderdaad. Gebruik zelf aanlenglimonade of roosvicee... maar volgens mij hou ik bijna alles binnen

8

Re: Sportdrank Welke?

Volgens mijn sportdieètiste is het idd beter iets meer te drinken 150ml per kwartier 600ml per uur voor mij dan wel te verstaan en ik voel er me wel goed bij. Op gebied van sportdrank kan ik zeker die isotone van concap aanraden als je maagproblemen hebt en hij is nog lekker van smaak ook.

9

Re: Sportdrank Welke?

Inderdaad wordt er geadviseerd juist grote slokken per keer te nemen, lees bijvoorbeeld drie keer per uur 200 ml. De maag geeft de drank pas door bij een bepaalde af vulling in de maag. Geef je te weinig dan krijg je last van een klotsend gevoel, aangezien de drank niet wordt doorgegeven aan de darmen en kan worden opgenomen.

Daarnaast hebben de isotone sportdranken een toevoeging van Electrolyten, zoals bijvoorbeeld   Natrium, Calcium, Kalium en Magnesium. De electrolyten hebben als voordeel dat het de waterabsorptie versnelt , het geeft een drinkprikkel en het houdt het vocht in het lichaam. Deze electrolyten verspeel je onder andere door het zweten tijdens de inspanning en zijn dus handig aan te vullen.

Bij maagproblemen is het advies ook te zoeken naar isotone sportdranken met een vriendelijk fruitsmaak. Scherpe zure fruitsmaken zoals bijvoorbeeld lemon en grapefruit hebben een hoog gehalte zuurmakers. Vaak wordt citroenzuur of andere organische zuren toegevoegd aan een sportdrank om de smaak te verbeteren. Er is onderzoeksresultaat dat een hoge zuurgraad maag-darmproblemen kan veroorzaken. Smaken als Orange en Raspberry vallen vaak beter (neemt niet weg dat daar ook zuren in kunnen zitten).

Loop Harder, Fiets Sneller, Presteer Beter!

10

Re: Sportdrank Welke?

Je moet met die dingen ook wel trainen zodat je maag die zaken ook wel gewoon wordt.

Al werk ik voor een ander merk raad ik dan toch voor Wcup Sport drink aan omdat, net als de meeste producten in hun gamma,  hun dorstlesser een neutrale zuurtegraad (PH neutraal) heeft.

11

Re: Sportdrank Welke?

PeptiPlus orange

12

Re: Sportdrank Welke?

powerbar lijn...wel dure hobby

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

13

Re: Sportdrank Welke?

Heb nu 2 keer SIS gebruikt en die was ieder geval vriendelijker voor mijn maag dan de andere die ik had geprobeerd. Dus ga daar nu eerst weer mee verder. Maar andere suggesties zijn zeker welkom hoor.

14

Re: Sportdrank Welke?

Ik drink de laatste tijd vaak een 70% cola / 30% water mengsel. Met een klein beetje keukenzout, en een klein stukje van een magnesium bruistabletje.

Een chocolade drank (chocolade reepje opgelost in warm water) vind ik ook lekker tijdens het sporten. Je kunt zelfs twee reepjes oplossen in een bidon. 1000 calorien in een flesje, kosten: 38 centen.

15

Re: Sportdrank Welke?

chocolade repen als sportdrank... zit daar dan niet relatief veel vet in? en hoe zit het met zaken als mineralen ed?

Ik gebruik sportdrank en herstel drank van Born, bij langere wedstrijden gebruik gels van Born.
Vooral voor de smaak en hoe mijn maag het verdraagt.

16

Re: Sportdrank Welke?

chocolade is meer als voeding, vervanging van reepjes, gels en dergelijke. Als je er wat zout aan zou toevoegen heb je verder alleen flesjes water nodig. Tijdens langere wedstrijden neem ik een zo'n bidon mee, en drink ieder half uur een paar slokken. Dan vul ik voor de vochtinname verder aan met iso en water.

Een beetje vet en eiwit zit er inderdaad in, maar daar heb ik nooit last van. Het bevalt me beter dan uren lang enkel suiker en maltodextrine innemen. Verder absorbeert chocolade geen vocht in de maag zoals veel repen dat doen. En voor korte intensieve wedstrijden gebruik ik het niet, maar dan neem ik sowieso maar heel weinig drank of voeding.

17

Re: Sportdrank Welke?

Klopt, na een uurtje of vier word je zo flauw als een zak cement van gelletjes en siroopdrankjes. Ik doe dan een moord voor een broodje kaas, een appeltje (die prop ik gerust onder mijn zadel!) of iets anders waar je normaal op kunt kauwen.