1

Onderwerp: Extra Calorieën voor 1 kilo lichaamsgewicht

Ik ben benieuwd of iemand iets zinnigs over het volgende (raadsel) kan zeggen:

In zijn algemeenheid wordt aangenomen dat, voor een toe-/afname van 1kg lichaamsgewicht, inname van 7.000 kcal meer of minder nodig is (zie internet) naast de normale dagelijkse behoefte aan calorieën.

Een sportgel van 25 gram bevat 300kcal
                           583 gram sportgel bevat dan 7.000kcal

M.a.w. om 1 kilo aan te komen hoef ik slechts 583 gram sportgel te eten. Dit lijkt mij onmogelijk.

Rara hoe kan dit?

2

Re: Extra Calorieën voor 1 kilo lichaamsgewicht

Dan heb je dus sowieso al besloten dat die +1kg vet zou moeten zjin een geen spiermassa of vocht.

In een andere bron op internet kom ik op 1 gram vet = 9kcal of 37kJ
Dan is de energieinhoud van een kilo vet 9000kcal of 37.000kJ.

Als je die energievoorraad inneemt zal je lichaam nog altijd moeten werken om het ook als vetten opgeslagen te krijgen, en dat kost uiteraard ook gewoon weer energie. met welk rendement dat kan gebeuren weet ik niet maar echt heel hoog zal dat niet zijn. Zeker als je dat gaat innemen als snelle suikers ga je daar echt niet veel van opslaan als vet. Je zult daar dus een veelvoud van naar binnen moeten werken. Dan kun je beter 'vet' voedsel gaan eten, dan krijg je het gewoon gram voor gram binnen.

Ik zou het anders aanpakken. Als het inderdaad echt nodig is om die ene kilo aan te komen zou ik gewoon 1-2 weken lang net iets meer eten dan je hiervoor deed, zelfde blijven bewegen en dan na 2 weken het resultaat meten.
En omdat je het slechts over 1kg hebt maakt het nogal uit op welke moment op de dag je weegt, wat je de dag ervoor hebt gegeten/gedronken/toilet bezoek etc.

3

Re: Extra Calorieën voor 1 kilo lichaamsgewicht

robijzer schreef:

(zie internet)

duidelijke bronvermelding


robijzer schreef:

Een sportgel van 25 gram bevat 300kcal

Welke sportgel is dat?


robijzer schreef:

Rara hoe kan dit?

Vetweefsel bevat niet alleen vet, maar ook water.

4

Re: Extra Calorieën voor 1 kilo lichaamsgewicht

@pivdberg

Ik ga er inderdaad gemakshalve van uit (om het voorbeeld zo simpel mogelijk te houden) dat je je normale dagelijkse bezigheden hebt een daarvoor je normale calorie-behoefte voor gebruikt en dat de teveel (extra) calorieën omgezet worden in vet. Of dat nu op één dag gebeurt of over een langere periode maakt niet uit. De geleerden zeggen dat 7.000 meer kilocalorieën innemen dan je verbruikt wordt omgezet in 1kg vet.

Ik vroeg me af, kijkend op een gelletje van 25gram en goed voor 300kilocal. dat ik hier thuis had liggen, hoe ruim een halve kilo aan gelletjes dat gelijk is aan 7.000 kcal (jaja puur hypothetisch, weet hoe ik aan kan komen of afvallen) volgens bovenstaande kan leiden tot 1 kg vet. Logischer zou zijn dat je van 1 kilo naar binnen werken van wat dan ook je uiteindelijk iets minder aankomt. Maar meer aankomen dan dat je eet lijkt mij onmogelijk. Misschien is deze vraag wel niet zo simpel te beantwoorden. Zou leuk zijn als er iemand antwoordt die er echt verstand van heeft uit hoofde van beroep of studie. Ben benieuwd


@thijs

kijk zelf maar even op internet en je zult er genoeg over vinden, en welke sportgel, heb het gelletje hier nu niet bij de hand, maar neem van mij aan, 25g gelletje = 300kcal

5

Re: Extra Calorieën voor 1 kilo lichaamsgewicht

Heb net toch nog eens goed (=beter !!!) gekeken. Als het over voedingswaarde gaat, hanteert men altijd 100 gram. En natuurlijk zat er in het gelletje 300kcal per 100gram gel. Dus niet per 25gram. Fout van mij. Excuus.

M.a.w. mijn stelling was al onjuist.   1 kilo gelletjes (gadverdamme smile) = 3.000 kcal , en dat is weer ongeveer gelijk aan ongeveer 430gram vet.

En dat klinkt allemaal wel logisch.


Hopelijk was het toch een leuk onderwerpje om even bij stil te staan.

6 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (07-11-11 22:57:52)

Re: Extra Calorieën voor 1 kilo lichaamsgewicht

Als je wilt aankomen, doe dan eens onderzoek naar Fantomalt. Dat is bedoeld voor mensen die meer cals binnen willen / moeten krijgen.

De korte reactie van thijs over vocht is ook cruciaal. Aangezien de osmotisch waarde van een gel meestal hoger is dan die van je lichaam, zal je lichaam (mits je voldoende drinkt) meer zijn aangekomen dan alleen het gewicht van de gel.

Ik gebruik trouwens SIS gels, 144kcal per 100 ml en verpakt per 60 ml (2 euro). Ideaal voor met name het hardlopen omdat je nauwelijks water nodig hebt. Voor het fietsen ben ik minder kieskeurig en gebruik ik meestal Isostar-bars, 395kcal per 100 gram en verpakt per 40 gram. Aangezien ik deze tegen inkoopprijs kan krijgen is dat veruit de meest economische oplossing. Als aanvulling in zware weken gebruik ik Fantomalt.