1

Onderwerp: Pijn in schenen

Hallo forum,

Ik loop sinds een half jaar. Meestel stukjes van een half uur maar soms wat langer. De laatste tijd krijg ik enorme pijn in mijn schenen aan de binnen kant. Ik las dat dat een bekende hardloperskwaal is en ben volgens de aanwijzingen op internet op gras gaan hardlopen maar dat heeft niks geholpen.
Heeft iemand een idee hoe ik hier weer vanf kan komen of heeft iemand ervaring met dit probleem? Ik loop op goede schoenen die ik bij een speciaal zaak heb laten aanmeten. Zelfs voor op een loopband gelopen.

2

Re: Pijn in schenen

Hoi monique,

Ik heb hetzelfde gehad. Wat bij mij geholpen heeft is het nemen van wisselbaden. Eerst in een emmer koud water en daarna in warm water en dat een keer of wat herhalen. Deed ik meestal drie keer per dag. En inderdaad op een wat zachtere ondergrond lopen want ik heb gehoord dat het komt door de klappen die je krijgt tijdens het landen.

3

Re: Pijn in schenen

Dank je voor de tip. Van die wisselbaden had ik nog niet gehoord maar kan het altijd gaan proberen. Weet jij misschien een site waar je veel kan lezenover looptechniek want ik vind dat er maar weinig over op internet staat dat duidelijk is

4

Re: Pijn in schenen

Als je meer wilt weten over looptechniek is het misschien beter je aan te melden bij een hardloop/atletiek vereniging.
Zij kunnen je uitleggen én laten zien hoe het anders kan.
Dat werkt imo beter dan informatie van internet halen.
Kan ook heel informatief zijn, maar als het over techniek gaat heb ik liever iemand die het me laat zien als wanneer ik zelf een draai moet geven aan dat gene wat ik gelezen heb

5

Re: Pijn in schenen

misschien is dat wel een heel goed idee. Ik zal eens op internet gaan zoeken of er een atletiek vereniging in de buurt is hoewel een gewoon hardloopclubje gezelliger en meer sociaal is misschien.
in ieder geval bedankt voor de tip!

Weet iemand iets over de BK(??) methode? wat dat is en of het werkt?

6 Laatst bewerkt door triazael (03-09-06 14:33:47)

Re: Pijn in schenen

De juiste looptechniek, daar draait het om! De meesten lopen verkeerd (haklanding). Het beste is voorvoetlanding. Er is zat over te vinden op internet. Zelf loop ik volgens de Pose techniek (www.posetech.com maar zie ook http://www.triathlonweb.nl/twn/show.php … p;ID=pose). BK-methode is ook voorvoetlanding. Op http://www.meetingpoint.nl/nl/discussie/164/ kun je ook wat lezen over BK en Pose.
Zelf had ik een langdurige knieblessure en ik heb een gebroken sesambeentje in mijn voorvoet, dat bleef maar een zwak punt. Overgeschakeld op voorvoetlanding (kun je nagaan met een gebroken botje in de voorvoet!!) en loop blessurevrij. Het heeft me wel 4 maanden stijve kuiten en spierpijn gekost maar het was de moeite waard. Wil je nog meer weten over voorvoetlanding-voorstanders zie bijv. de site van Gordon Pirie (http://www.gordonpirie.com) kun je gratis boek downloaden! en "Het duurloop misverstand" van Klaas Lok (http://www.hardlopen.nl)
Zo nu kun je wel even vooruit big_smile suc6

><> swim-bike-run <><

7

Re: Pijn in schenen

Hahah triazael,

Ik ga de winter goed doorkomen zo! Zodra ik tijd heb ga ik de sites die jij opgeeft lezen. ik had wel al meer gehoord over dat voorvoetlanding beter zou zijn. Kan me wel goed voorstellen dat je dan een tijd last van je kuiten krijgt die worden denj ik veel meer belast daarmee. Heel erg bedankt voor de tips!

8

Re: Pijn in schenen

Graag gedaan, trainze!
En let goed op, als iets pijn doet betekend dat dat je iets verkeerds doet, dan niet tegen beter weten in doorgaan maar terug naar de juiste techniek.

><> swim-bike-run <><

9

Re: Pijn in schenen

Ik heb ff een paar dingen doorgelezen over de pose techniek, maar het komt op mij over dat je dan een hoog beentempo loopt omdat je (als ik het goed begrepen heb) kleinere stappen maakt om je voet onder je heup te laten landen.

Klopt dit ??

10

Re: Pijn in schenen

Ja, in principe is dat juist. Een hoge pasfrequentie en landen achter je lichaamszwaartepunt is belangrijk. Als je kijkt naar topatleten zul je zien dat 90% zo loopt.

><> swim-bike-run <><

11

Re: Pijn in schenen

pose kost heel wat tijd om het aan te leren; of het beter is ? Geen mening. (ik land zlef op bijna de gehele voet)

Met hardlopen is het uberhaupt belangrijk om  met je voet vlak onder de heup te landen, iets ervoor mag, maar niet teveel.

Balangrijk in jouw geval is in ieder geval na afloop gelijk de pijnlijk plek te koelen. en te lopen op een egaal  oppervlak (zodat je ontspanenn ka nlopen ne niet teveel moet corrigeren)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

12

Re: Pijn in schenen

hallo forum,

Ik heb vandaag weer een half uur gelopen zonder al te veel pijn. Ik heb veel gelezen en heb gemerkt dat het inderdaad aan mijn landing ligt. Ik stamp nogal denk ik.
Het lukt me niet om op mijn voorvoet te landen maar ik denk dat het niet verstandig is om daar nu al aan te beginnen. Eerst even goede begeleiding zoeken en dan kijk ik weer verder. Het is wel heel leuk om al die info te lezen hier!

Groetjes