26

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Ik heb een antwoord gehad op mijn mail en nog volgende informatie gekregen :

- fiets is 2 jaar oud en bij aankoop bijna 700 euro gekost.
- Oorspronkelijk stonden er geen klikpedalen op, maar hij heeft ze erop gezet ter waarde van 50 euro.
- Fiets was 2 jaar in garantie (en die is dus verstreken)
- Hij verkoopt zijn fiets omdat hij gaat koersen en verplicht andere fiets te kopen.

Op sommige vragen heeft hij wel niet geantwoord (of ik die eens mocht testen).

Vind het wel vrij raar dat hij bij aankoop 700 euro was, vind dat toch vrij veel ;-)

27

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Klinkt wel aannemelijk hoor. In de gewone fietsenwinkel (in Nederland althans) vind je bijna geen racefietsen voor minder dan 700. Mijn Sora-fietsje (Cube Aerial 2010) kostte kaal ook 649,-. Met lampjes, bidons, extra biba's enzo erbij zit je bijna altijd wel rond dat bedrag.

Verplicht een andere fiets om te gaan koersen kan ik me nauwelijks voorstellen, maar is niet zo relevant. Ik zou, als je hem wilt hebben, gewoon een afspraak maken om hem te gaan kopen, maar wel aangeven dat het onder voorbehoud is van een geslaagde proefrit / geen gebreken.

28

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Roland_Amersfoort schreef:

Klinkt wel aannemelijk hoor. In de gewone fietsenwinkel (in Nederland althans) vind je bijna geen racefietsen voor minder dan 700. Mijn Sora-fietsje (Cube Aerial 2010) kostte kaal ook 649,-. Met lampjes, bidons, extra biba's enzo erbij zit je bijna altijd wel rond dat bedrag.

Verplicht een andere fiets om te gaan koersen kan ik me nauwelijks voorstellen, maar is niet zo relevant. Ik zou, als je hem wilt hebben, gewoon een afspraak maken om hem te gaan kopen, maar wel aangeven dat het onder voorbehoud is van een geslaagde proefrit / geen gebreken.

Het is net op die laatste vraag dat ik vind dat hij niet echt antwoord. Maar misschien zoek ik het ook wat te ver.
Ik ken iemand die redelijk veel van fietsherstellingen kent en hij zei ook : schakelen/kabels (remmen,...) is gemakkelijk te herstellen. Hij zei dat ik vooral moest opletten dat het wiel niet hol stond (de velg), want dat ging veel kostelijker zijn.

Langs de ene kant wil ik hem gaan kopen, maar langs de andere kant zoek ik er iets achter (qua prijs) dat er toch iets mis gaat zijn en zodat ik dan een slechte aankoop ga doen.

29

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Hallo Brecht,

Eigenlijk is het heel simpel, als je geen proefrit mag maken zou ik verder gaan zoeken naar een andere fiets. Ik zou gewoon een afspraak maken en daarbij duidelijk vermelden dat je even een blokje wil maken om te kijken of de fiets past en dergelijke. En wellicht wil je kennis mee om de fiets te bekijken.

30

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Anton Theo schreef:

Hallo Brecht,

Eigenlijk is het heel simpel, als je geen proefrit mag maken zou ik verder gaan zoeken naar een andere fiets. Ik zou gewoon een afspraak maken en daarbij duidelijk vermelden dat je even een blokje wil maken om te kijken of de fiets past en dergelijke. En wellicht wil je kennis mee om de fiets te bekijken.

Hij negeert altijd die vraag. Hij wil dat ik zo snel mogelijk ga en hem direct koop.

31

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Ik weet niet of je al geprobeerd hebt om dit als enige vraag/ eis te stellen en dat het anders niet doorgaat. je kunt ook naar gewoon een afspraak maken en als je daar bent zal hij een proefrit vast niet weigeren. Dan gooit hij zijn eigen ramen volgens mij in.

32

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Zonder een proefritje zou ik nooit een 2e hands fiets willen kopen. Als de verkoper niet wil dat jij een proefrit maakt dan heeft hij daar waarschijnlijk een hele goede reden voor. En dat is dan waarschijnlijk weer een goede reden om de fiets niet te willen kopen. Als ik het verhaal lees dan zou ik niet de moeite meer willen nemen om naar de fiets te gaan kijken.

33

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Ik zou niet gelijk het slechtste verwachten, het kan ook zijn dat de verkoper gewoon een van de vragen is vergeten, maar verder geef ik jullie wel gelijk. geen proefrit = geen koop. Je hoeft niet meer dan een paar honderd meter te fietsen om te zien of alles werkt. (remmen, ketting, versnellingen, wielen recht, balhoofd soepel, zadel stevig etc. Op een fiets van 150 euro moet je dan ook weer niet gaan zeuren over een krasje of een versleten remblokje, maar de basis moet wel gewoon goed zijn.

34

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Roland_Amersfoort schreef:

Ik zou niet gelijk het slechtste verwachten, het kan ook zijn dat de verkoper gewoon een van de vragen is vergeten, maar verder geef ik jullie wel gelijk. geen proefrit = geen koop. Je hoeft niet meer dan een paar honderd meter te fietsen om te zien of alles werkt. (remmen, ketting, versnellingen, wielen recht, balhoofd soepel, zadel stevig etc. Op een fiets van 150 euro moet je dan ook weer niet gaan zeuren over een krasje of een versleten remblokje, maar de basis moet wel gewoon goed zijn.

Ik heb die vraag 3maal gesteld ;-) en ik krijg altijd als antwoord : je mag morgen komen om hem te kopen.

Maar intussen ben ik op zoek achter andere fiets en waarschijnlijk een fiets van iemand dat ik ken.

35

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Koersfiets gekocht van mijn vriendin haar vader. Fiets is perfect in orde (en zeer goed materiaal die erop staat). En hij zal de fiets nog eens binnendoen om helemaal in orde te zetten en dan komt hij hem brengen.

Intussen ook klikpedalen gekocht voor koersfiets en MTB.

Allesins bedankt voor de tips. De fiets die ik eerst online ging kopen heeft haar vader eens getoond aan een fietsenmaker en hij zei dat er iets niet klopte aan de advertentie omdat de persoon maar 150 euro vroeg voor een fiets met carbon voorvork.

36

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

nou, carbon vorkjes staan tegenwoordig al op de goedkoopste modellen (het is een mooi verkooppraatje). Ik denk dat je bij een fietsenmaker wel meer zou betalen, maar particulier is het een goede prijs.

Veel plezier met je nieuwe fiets!

37

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Roland_Amersfoort schreef:

nou, carbon vorkjes staan tegenwoordig al op de goedkoopste modellen (het is een mooi verkooppraatje). Ik denk dat je bij een fietsenmaker wel meer zou betalen, maar particulier is het een goede prijs.

Veel plezier met je nieuwe fiets!

Maar toch was die fiets verdacht, het was een zeer goedkope prijs voor dat materiaal + de verkoper antwoord niet meer omdat ik niet direct wou kopen zonder een proefrit.

Maar dat is nu opgelost. Het zal op het begin wat aanpassen worden (aangezien je toch wel anders op die fiets zit dan bij een MTB)

38

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Ik denk dat er genoeg goed/mooi matriaal te koop is van mensen die beginnen met een sport en die na een half jaar ofz het al niet meer zien zitten en dan na een tijdje blij zijn dat die velo buiten is zodat hij niet meer in de weg staat. Of matriaal freaks (kuch) dat hun vrouw zegt dat je nu nog iets koopt eerst iets anders weg. Daarom is dat matriaal zeker nog niet slecht of kapot.

39

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

ronnyke schreef:

Ik denk dat er genoeg goed/mooi matriaal te koop is van mensen die beginnen met een sport en die na een half jaar ofz het al niet meer zien zitten en dan na een tijdje blij zijn dat die velo buiten is zodat hij niet meer in de weg staat. Of matriaal freaks (kuch) dat hun vrouw zegt dat je nu nog iets koopt eerst iets anders weg. Daarom is dat matriaal zeker nog niet slecht of kapot.

Nee, maar hoe hij antwoorde op de mails + vragen ontweek (meer dan 1 keer) en het feit dat hij nu niet meer reageert omdat ik niet direct akkoord ging om direct te kopen vertelt veel. Daarom zijn niet al die advertenties verkeerd of klopt er iets niet aan, maar ik denk wel dat die advertentie niet deugde.

Maar als ik dan een fiets kon kopen van iemand dat ik ken, was de keuze wel snel gemaakt smile + het is eiglijk de perfecte maat want die fiets was op zijn maat gemaakt en we hebben alles hergemeten en op een centimeter of halve centimeter was alles hetzelfde (ik denk zelfs dat armlengte helemaal hetzelfde was)