1

Onderwerp: Dua-/Triatlonfiets, wat zou je doen voor 2000/3000 euro?

Ik zit te denken aan een nieuwe fiets. Ik heb nu een gewone racefiets met opzetstuur en aangepaste zadelpen. Maar ik ben toe aan wat nieuws. Als een volgende stap in mijn hobby. (hoe fijn is het om jezelf te kietelen met nieuwe spulletjes:)). Het eerste waar ik op terecht kwam al surfend/googlend was de Trek Equinox 9. Maar wellicht hebben jullie nog suggesties, denkrichtingen etc. Ik weet dat een fiets maar een prikkel is, een (belangrijk) detail en dat het om de benen gaat... Dichte achterwielen vind ik ook erg mooi (maar is dat wel wat in het winderige (Noord-)Holland? Net als 3 of 4 spaaks wieltjes...

Ik hoor graag van jullie

Groetjes,

Chris

2

Re: Dua-/Triatlonfiets, wat zou je doen voor 2000/3000 euro?

Ik zou eens kijken naar de Red Bull Time Force One:
http://www.roseversand.de/output/contro … tail2=7965

ik denk dat op het gebied van prijs/kwalitiet weinig beter te vinden is. met 2350 euro zeer netjes geprijst (full carbon TT frame, Carbon X stuur, full Ultegra, een stel degelijke wielen. hou je nog geld over voor een TT helm bijvoorbeeld.

http://www.roseversand.de/output/pic.aspx?vid=19513

Andere merken om eens bij te kijken: Quintana Roo en Giant ( TCR Aero / Trinity)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

3 Laatst bewerkt door Sibet (07-03-07 10:33:06)

Re: Dua-/Triatlonfiets, wat zou je doen voor 2000/3000 euro?

Christopher schreef:

Ik zit te denken aan een nieuwe fiets. Ik heb nu een gewone racefiets met opzetstuur en aangepaste zadelpen. Maar ik ben toe aan wat nieuws. Als een volgende stap in mijn hobby. (hoe fijn is het om jezelf te kietelen met nieuwe spulletjes:)). Het eerste waar ik op terecht kwam al surfend/googlend was de Trek Equinox 9. Maar wellicht hebben jullie nog suggesties, denkrichtingen etc. Ik weet dat een fiets maar een prikkel is, een (belangrijk) detail en dat het om de benen gaat... Dichte achterwielen vind ik ook erg mooi (maar is dat wel wat in het winderige (Noord-)Holland? Net als 3 of 4 spaaks wieltjes...

Hey Chris, eerst en vooral moet je je afvragen wat voor soort triatlons je rijdt. In Nederland zal de regel in stayer-triatlons ook wel gelden dat je opzetstuur gesloten moet zijn en niet voorbij de remgrepen mag reiken. Dan ben je weinig met een tijdritstuur.

Die Redbull is inderdaad heel mooi en aan een degelijke prijs. Verder denk ik ook aan:

- Cube Aerium team, redelijk geprijsd (geloof minder dan 2000 EUR), wel geen carbon:

http://www.bikx.de/makethumb.php?pic=images/Aerium_team07.jpg&w=300&sq=Y

- Kuota K-factor, kan je switchen tussen verschillende posities (gewone fiets - TT), prijs is iets hoger (denk iets minder dan 3000 EUR), maar daar krijg je ook wat voor in de plaats:

http://www.kuota.com.au/images/frames/midsized/k-factor_comp.jpg

- Scott Plasma: is ook wel degelijk denk ik, prijs rond de 3000 EUR:

http://willybikes.com/images/library/large/scott_plasma_pro_06_m.jpg

Vanzodra je 3spaaks (bv. HED3) of 4spaaks (bv. Xentis) erbij neemt, gaat de prijs natuurlijk een stuk de hoogte in, hetzelfde met de betere groepen (Dura ace, record, chorus, ...) roll

Ik rijd zelf met Xentis mark I's en deze zijn natuurlijk supersnel, maar aan de dure kant.

Volle wielen lijken me wel niet echt nuttig op de kortere afstanden en bovendien gevaarlijk bij hevige wind. Alleszins succes!

4

Re: Dua-/Triatlonfiets, wat zou je doen voor 2000/3000 euro?

Dank je voor jullie reacties. De Red Bull vind ik mooi. En van de Kuota zie ik hier een mooie(re) variant; alleen verneukeratief dat de foto andere wielen toont dan die geleverd worden... (http://www.bike-zone.nl/webwinkel/index … cts_id=819)Zijn dat trouwens die Xentis Mark I's? De Scott lijkt me duur gezien die Shimano 105 spullen die d'r op zitten, of overzie ik iets?

http://www.bike-zone.nl/webwinkel/images/kfactor.jpg

5

Re: Dua-/Triatlonfiets, wat zou je doen voor 2000/3000 euro?

Cube heeft dit jaar wel hele mooie triathlonfietsen in die prijsklasse. En dat het geen carbon is... Goed aluminium is ook prima als je niet om de grammen hoeft te denken. Op die manier hou je wat geld over om te investeren in goede wielen. HedJet 60/90 zijn mooie wielen voor een prima prijs.
Maarja, wat zijn je plannen? Ga je alleen 5mStayerRaces doen? Of ga je ook races doen waarbij je echt mag stayeren?

Als je een TTfiets zoekt, is dit misschien ook wel wat:
Aluminium:
http://www.stevensbikes.de/2007/index.p … metry#info

Carbon:
http://www.stevensbikes.de/2007/index.p … lang=en_US

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

6

Re: Dua-/Triatlonfiets, wat zou je doen voor 2000/3000 euro?

Christopher schreef:

Dank je voor jullie reacties. De Red Bull vind ik mooi. En van de Kuota zie ik hier een mooie(re) variant; alleen verneukeratief dat de foto andere wielen toont dan die geleverd worden... Zijn dat trouwens die Xentis Mark I's? De Scott lijkt me duur gezien die Shimano 105 spullen die d'r op zitten, of overzie ik iets?

Ja dat zijn Xentis Mark I's. cool

Scott is inderdaad wat duurder, toch zou het kunnen dat je met een goede groep ook onder de 3000 EUR blijft, maar ik weet het niet precies.

7

Re: Dua-/Triatlonfiets, wat zou je doen voor 2000/3000 euro?

Op die manier hou je wat geld over om te investeren in goede wielen. HedJet 60/90 zijn mooie wielen voor een prima prijs.
Maarja, wat zijn je plannen? Ga je alleen 5mStayerRaces doen? Of ga je ook races doen waarbij je echt mag stayeren?

Nee ik doe geen stayerraces. Op korte termijn in ieder geval niet; zeg nooit nooit;)

Wat is overigens het verschil tussen die HED jet 60/90 en de HED 3; oftewel wat is het verschil tussen een 3 (of 4 spaakswiel) of een wiel met een hoge velgrand? Ik lees bijvoorbeeld van Irongirl dat ze last heeft van de wind (op Lanzarote); wat is het rij-verschil?

8

Re: Dua-/Triatlonfiets, wat zou je doen voor 2000/3000 euro?

Minder spaken maakt minder weerstand. Als je zoekt vind je genoeg data en meningen over wat nu precies sneller is. Feit is dat écht onafhankelijke data bijna niet te vinden is op dat gebied. Het is (naar mijn mening) wel een algemeen geaccepteerd feit dat de combo 3-spaak/disc de snelste combinatie is voor een tijdrit. Voor een driespaaks kun je desgevraagd ook een hoge velg wiel inzetten.
En natuurlijk is het zo dat elk aero-wiel (of nou diep,disc of 3spaaks is) jou een voordeel geeft t.o.v. een "gewoon" wiel.

Ik denk dat de kans is klein dat jij op een zodanig niveau fietst dat je verschil voelt en ziet tussen de beide soorten wielen. Dus kies gewoon wat financieel en gevoelstechnisch het beste wiel voor je is.

Jacob

Ps; ik vind het zo'n heerlijk fabel mbt driespaaks en disc wielen en dat het zo gevaarlijk en windgevoelig is. Hoe harder het waait hoe meer voordeel. Doe er dus je voordeel mee. En als je een keer bijna van de weg wordt geblazen; dan denk ik dat dat met een lager profiel wiel ook was gebeurd.

Het is niet voor niks dat bijvoorbeeld in Kona een disc wiel verboden is. Daar waait het dus hard. Maar toch vliegen de hoogprofiel wielen je om de oren.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

9

Re: Dua-/Triatlonfiets, wat zou je doen voor 2000/3000 euro?

Dit (oud) overzicht kan je misschien ook helpen:

http://www.trigearreview.com/forms/Arti … ?REVID=192

De vraag is natuurlijk welke kaders je bij je lokale fietsmaker kan vinden ...

10

Re: Dua-/Triatlonfiets, wat zou je doen voor 2000/3000 euro?

Jacob schreef:

Ps; ik vind het zo'n heerlijk fabel mbt driespaaks en disc wielen en dat het zo gevaarlijk en windgevoelig is. Hoe harder het waait hoe meer voordeel. Doe er dus je voordeel mee. En als je een keer bijna van de weg wordt geblazen; dan denk ik dat dat met een lager profiel wiel ook was gebeurd.

Het is niet voor niks dat bijvoorbeeld in Kona een disc wiel verboden is. Daar waait het dus hard. Maar toch vliegen de hoogprofiel wielen je om de oren.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat het wel degelijk uitmaakt, een wiel met hoge velgen of een lagere velg of meer/minder spaken. Je hebt vooral voordeel als je wind meehebt, en hard kunt fietsen want dan heb je pas een voordeel van aero wieltjes. Maar het probleem zit hem erin als je een hoge velg of driespaaks voorwiel hebt en forse dwarswinden dat je veel stoten op het voorwiel hebt en dus bijna van de weg geblazen wordt, is mij bijna gebeurd op Kona tijdens trainingen. Wisselen met een lager, niet zo aero wieltje scheelt behoorlijk.
Die toppers rijden met Zipps 606 e.d. maar die zijn natuurlijk erg sterk. Als je niet al te zwaar bent is het soms behoorlijk lastig!

11 Laatst bewerkt door HJ (14-03-07 11:02:01)

Re: Dua-/Triatlonfiets, wat zou je doen voor 2000/3000 euro?

Ja, maar Jacob is ook redelijk 'big boned'... Er moet minstens een orkaan yikes de kop op steken wil die van de weg geblazen worden.
Daarnaast staat de gemiddelde forumbezoeker niet 123 in Kona aan de start. En zoo hard waait het hier toch niet in de zomer...
Volgens mij is er vrij veel gepubliceerd over aero wielen, windhoeken, snelheden ed. Ik ben echter niet zo'n materiaalfreak dat ik die direct paraat heb. Heb wel een artikel uit het duitse Tourmagazine, die ik ook wel eens digitaal voorbij heb zien komen, maar waar...?
Die xentis wielen schijnen trouwens goed te presteren in windstille omstandigheden (zoals op de wielerbaan), maar presteren direct onder de maat als sprake is van zijwind.

Trouwens,
Mooi weer!

En, bij-de-weg,
waarom ga je helemaal geen stayerraces doen Cristopher? Je loopt best wel hard.

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

12 Laatst bewerkt door Sibet (14-03-07 11:10:18)

Re: Dua-/Triatlonfiets, wat zou je doen voor 2000/3000 euro?

HJ schreef:

Die xentis wielen schijnen trouwens goed te presteren in windstille omstandigheden (zoals op de wielerbaan), maar presteren direct onder de maat als sprake is van zijwind.

Bedankt. roll wink

Waarschijnlijk heeft Faris dan per toeval de Ironman 2005 op Kona gewonnen met zijn setje xentis wielen. tongue

Ik kan zeggen dat deze wielen door hun druppelvorm zeer goed presteren, ook bij zijwind. Beter dan menig andere wielset. Tja, dan kan je ook beginnen vergelijken met een zipp 909 setje ofzo, maar dan praat je over seconden verschil ...

Ik zou alleszins niemand aanraden met een volwiel bij felle zijwind te gaan rijden. Het zou niet de eerste zijn die ik de berm zie induiken. roll

13

Re: Dua-/Triatlonfiets, wat zou je doen voor 2000/3000 euro?

Een dichtwiel achter is zelden een probleem (zeker niet voor ateleten in de gewichtsklasse Jacob, HJ, le Coq tongue). Het probleem met hoge wielen voor is vooral het stuurgedrag, maar aerodynamisch komen ze dan inderdaad het best tot hun recht.
Xentis heeft ook aan de eigen zwakte, slechte aero-eigenschappen bij zijwind, gewerkt en de nieuwe versie heeft hoger velgen en deze hebben ook meer stijfheid. Baantoppers als Risi en Marvulli rijden met de verstevigde versies, want die vinden de standaard Xentis (hun sponsor) te slap.
Ik heb die Tourtesten allemaal digitaal en een deel staat ook bij JK.eu op z'n site, maar dan heb je wel een speciale login nodig.

14

Re: Dua-/Triatlonfiets, wat zou je doen voor 2000/3000 euro?

HJ schreef:

En, bij-de-weg,
waarom ga je helemaal geen stayerraces doen Cristopher? Je loopt best wel hard.

Omdat ik vooralsnog hardloper en duatleet ben. Triatlons zijn voor als ik groter ben. Ik heb nog genoeg te doen met twee onderdelen. Daar wil ik eerst 'alles' uithalen... Stayerraces zijn toch meer een tria-gebeuren? En buitenlandse dua's?

Bij-dezelfde-weg: waar ken je me van? (Lees: van welk forum:)). Voor een duatleet (gezien de kleinte van de sport) loop ik best zacht (maar er komt vooruitgang in). Voor een hardloper (gezien de miljoenen lopers in ons landje) loop ik best hard ja.

15

Re: Dua-/Triatlonfiets, wat zou je doen voor 2000/3000 euro?

Ik ken je van de uitslagen, en uit het grote verhalenboek.
Maaruh, er zijn over de grens toch aardig wat stayerduathlons...?

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

16 Laatst bewerkt door Christopher (15-03-07 02:22:27)

Re: Dua-/Triatlonfiets, wat zou je doen voor 2000/3000 euro?

Ja, maar ik ben helaas van fiets, voeten en dan vooral van het OV afhankelijk roll

17

Re: Dua-/Triatlonfiets, wat zou je doen voor 2000/3000 euro?

oh ja....ken dat. ik bezit ook geen rijbewijs, laat staan een auto. en dat is soms nog wel eens lastig smile

over de wielen.

stuurgedrag valt wel mee, je moet er mee vetrouwd raken. als ik op een 'dun' TCR frame met ksyriums heb gereden en de dag erna rij ik met een zwaar oversized MCR frame met HED3 wielen dan is dat erg wennen, maar zou ik de keer daarna weer op laatstgenoemde rijden dan valt het niet meer op.
bij windkracht 6+ in de flank is het een ander verhaal, dan vergt het beduidend meer kracht om hem strak op de weg te houden, wat weer ten koste gaat aan de ontspannenheid van het bovenlichaam. In dat soort situaties kan je beter een lager voorwiel monteren.

Disc achter is altijd een voordeel, heb je de wind van opzij dan werkt het vaak als een soort van zeil smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

18 Laatst bewerkt door Christopher (15-03-07 02:26:28)

Re: Dua-/Triatlonfiets, wat zou je doen voor 2000/3000 euro?

Ik laat het allemaal op me inwerken... wat een prachtige sport hebben we gekozen smile