1

Onderwerp: Conditie op korte termijn terug krijgen / vinden

Hallo

Ik was vorig jaar begonnen met trainen voor triathlon en triathlon circuit wat bestaat uit lopen, zwemloop, crossduatlon enz....

Ik was zeer lekker op weg tot ik een maand geleden een enorme tegenslag kreeg....

Ik was bij trainingen benauwd en hoeste veel dus ben naar de huisarts gegaan die geluiterd heeft of ik geen longontsteking had, ze hoorde niets maar stuurde me wel voor de zekerheid door naar het ziekenhuis voor een longfoto, en hier is het balletje mee gaan rollen....

Op de longfoto was wat te zien boven in mijn rechterlong van ongeveer 4 cm, waarop er gelijk een CT-scan gemaakt is, teruggekomen bij de longarts kreeg ik te horen dat de Radioloog had opgescheven dat ik een Longtumor had, de longarts zelf geloofde er niet in gezien mijn klachten en mijn  verleden maag kon en mocht het niet uitsluiten...

Ik kan je vertellen dat mijn complete wereld instortte en heb me nog nooit zo onzeker gevoelt, het vervolg was dus alerlei onderzoeken, longfunctietest, CT scan, Bronchoscopie en als laatste vorige week een PET scan ( hierop kunnen ze ook de stofwisseling in je lichaam zien ) kort gezegd, heb je uitzaaiingen en wat is de stofwisseling op de bewuste plek, de volgende stap was een CT gestuurde longpunctie op 1 dag na de uitslag van de PET-scan

Eergister had ik bij mijn eigen longarts een afspraak voor de uitslag van de PET-scan, voordat we in zijn kamer zaten, haaste die zich om gelijk te zeggen dat er op de PET-scan niets verontrustens te zien was, sterker nog het formaat van de bewuste plek was afgenomen wat niet gebeurd bij een Tumor, hij had ook gelijk de Longpunctie afgezegd want dit was ook niet meer nodig.

Het is vermoedelijke een infectie van de longwand en dat het formaat afneemt komt waarschijnlijk doordat ik in het begin een AB kuur heb gehad

Je zal begrijpen dat we in euforische stemming verkeren en erg blij hiermee zijn

Nu heb ik 5 februari al weer een 10 miles loop

Dus vandaag wel gelijk weer gaan lopen, heb rondje 10 km gelopen en dit ging eigenlijk best redelijk goed.

Liep 49:15 op 10km en dit is voor mij al best aardig, het irritante was wel dat mijn hartslag erg hoog was, had hier geen last van, verzuurde ook niet maar was veel hoger als wat ik normaal heb, gemiddeld 169 ipv gemiddeld 150 ( ben 42 jaar )..

is dit puur dat mijn conditie achteruit is gegaan ?

Hoe krijg ik dit weer omlaag, korte afstanden, lange afstanden, interval ?????

waarom heb ik geen last van deze hoge hartslagen terwijl ik  dit eerst niet kon ?

2

Re: Conditie op korte termijn terug krijgen / vinden

het irritante was wel dat mijn hartslag erg hoog was, had hier geen last van, verzuurde ook niet maar was veel hoger als wat ik normaal heb, gemiddeld 169 ipv gemiddeld 150 ( ben 42 jaar )..

is dit puur dat mijn conditie achteruit is gegaan ?

Het kan heel erg goed met stress te maken hebben. Zo te lezen heb je onder enorme druk gestaan, je moet niet onderschatten wat voor invloed dat kan hebben op je fysiek. Geef je geest én je lichaam even rustig de tijd om tot rust te komen zou ik zeggen. Stress is slecht voor de mens, breek me de bek niet open.

3

Re: Conditie op korte termijn terug krijgen / vinden

JanR schreef:

het irritante was wel dat mijn hartslag erg hoog was, had hier geen last van, verzuurde ook niet maar was veel hoger als wat ik normaal heb, gemiddeld 169 ipv gemiddeld 150 ( ben 42 jaar )..

is dit puur dat mijn conditie achteruit is gegaan ?

Het kan heel erg goed met stress te maken hebben. Zo te lezen heb je onder enorme druk gestaan, je moet niet onderschatten wat voor invloed dat kan hebben op je fysiek. Geef je geest én je lichaam even rustig de tijd om tot rust te komen zou ik zeggen. Stress is slecht voor de mens, breek me de bek niet open.

Ja, dit zou ook heel goed kunnen, hebben afgelopen tijd inderdaad onder zware stress gestaan ( en dan druk ik me nog zachtjes uit ), had eerlijk niet verwacht dat dit fysiek zoveel invloed zou hebben...

Op zich is de grote stress natuurlijk weg maar weet niet of dit nog invloed blijft hebben en hoe lang

4

Re: Conditie op korte termijn terug krijgen / vinden

Goed te horen dat je weer gezond bent verklaard!

Een paar dagen mentaal bezinnen en je lichaam even weer laten wennen aan het trainen, in plaats van gelijk volle bak met kans op blessures lijkt me het beste.

5

Re: Conditie op korte termijn terug krijgen / vinden

Voor dat ik mijn rustperiode nam in november had ik als ik gewoon ging loslopen een hf van 115 en na 2 weken rust genomen te hebben had ik een hf van 150 dik. Na een tweetal weken was mijn hf terug normaal dus denk ook dat je jezelf niet ongerust hoeft te maken dat dat wel normaal is nu.

6

Re: Conditie op korte termijn terug krijgen / vinden

Ok, dat geeft de burger moed...

Ik houd vandaag een rustig dagje, misschien even 3 kwartier heel rustig op de tacx, hartslag onder de 115...

Wil het niet overdrijven gelijk..

Zaterdagochtend heb ik weer mijn eerste zwemtraining

7

Re: Conditie op korte termijn terug krijgen / vinden

Ik ben nu een aantal dagen verder en gaat het al een stuk beter...

Kom net terug van een rondje van 10km lopen, en die liep ik in 44:46, het gekke is dat ik dit heel erg lang niet heb kunnen lopen, dus of die rust heeft me heel erg goed gedaan of ik had misschien al een hele tijd iets onder de leden.

Ok, mijn hartslag was aan de hoge kant maar ik had er geen problemen mee en verzuurde niet, dit geeft de burger moed  smile  smile




Het enige waar ik wel een beetje " last " van heb is me er toe zetten om te gaan sporten, voor deze periode was het al een levensstijl geworden en op het ogenblik moet ik me er nog toe zetten om te gaan sporten ( mentaal probleempje nog ), gewoon maar volhouden dan gaat het neem ik an wel weer goed komen

8

Re: Conditie op korte termijn terug krijgen / vinden

In de maand december heb ik ook amper getraind. Begin januari begonnen en had zelfde probleem als jij. Moeilijk om me tot het sporten te zetten, maar inmiddels ben ik anderhalf week verder en heb ik er alweer een aantal trainingsuurtjes op zitten. Ik zit alweer heerlijk in het ritme en moet er nu eerder om denken dat ik nog niet te veel en te snel wil. Dus ik denk dat het wel goed komt!

En die tijd lijkt me keurig voor de tijd van het jaar.. maar tijd zegt natuurlijk niet alles!