1

Onderwerp: Wekelijkse training

Hallo iedereen,

Ik train wekelijks 3 maal voor het hardlooponderdeel en richt mij op de kwarttriathlon. Ik zou graag willen weten welke trainingen ik het best in die 3x kan verwerken om te komen tot een optimale training. Op internet zijn veel schema's te vinden die uitgaan van meer trainingen. Mijn PR op de 10 km in een hardloopwedstrijd is 42 minuten. Hopelijk kunnen jullie mij meer info geven.

P.s. Hoe vaak doen jullie een koppeltraining met fietsen?

Groet Anton Theo

2

Re: Wekelijkse training

Mijn minimale trainings schema winterperiode:
1x per week zwemmen
2x per week lopen
1x per week fietsen (tacx)

Mijn minimale trainings schema overig:
1x per week zwemmen
2x per week lopen
2x per week fietsen
waarin minimaal 1x na fietsen 2.5 - 5 km lopen (de koppeltraining)

3 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (14-02-12 16:37:49)

Re: Wekelijkse training

Arnoutdv schreef:

Mijn minimale trainings schema winterperiode:
1x per week zwemmen
2x per week lopen
1x per week fietsen (tacx)

Mijn minimale trainings schema overig:
1x per week zwemmen
2x per week lopen
2x per week fietsen
waarin minimaal 1x na fietsen 2.5 - 5 km lopen (de koppeltraining)

Volgens mij spreekt de auteur van drie looptrainingen en vraagt hij hoe die ingedeeld kunnen worden.

4

Re: Wekelijkse training

Ik vind het nogal een moeilijke vraag eigenlijk die voor iedereen anders ligt. Ikzelf train in het seizoen ong 15u per week in totaal. Vroeger was daar een baan training in groep (athletiek club) bij en die was dus duidelijk te veel voor mij. Dus het ligt ook wel wat aan je belastbaarheid want meer of zwaarder trainen is daarom niet beter.

5

Re: Wekelijkse training

Ik ben het helemaal met Ronnyke eens, er is een aantal factoren waardoor moeilijk te zeggen is hoe je komt "tot een optimale training"

- Wil je op een bepaald moment naar een topvorm werken om te pieken op een (of meer) wedstrijd(en) of wil je het hele jaar door constant presteren?
- Wil je alle weken over de drie trainingen tezamen een gelijke belasting of bouw je ook rustweken in? In dat geval, zou je niet overwegen om zo nu en dan meer of minder dan drie trainingen te doen?
- wat is je huidige niveau in het fietsen en zwemmen?
- Heb je voldoende tijd voor lange fietstrainingen (bijv. 4-5 uur)?

Geef  ons een idee door te vertellen:
- hoe ver je in 1 uur kunt fietsen?
- hoe lang doe je over 1000 meter zwemmen?

6

Re: Wekelijkse training

Ik begrijp zelf dat het een moeilijke materie is. Ik ben ook niet op zoek naar DE oplossing, maar door ervaringen van anderen kan ik wellicht tot een goede training voor mezelf komen.

De meeste triathlons vallen voor mij in de maanden juni/ begin juli, dus daar zou ik graag willen pieken. Wellicht dat ik dan in september nog een keer probeer te pieken.

Ik werk momenteel inderdaad met een 3 wekelijkse cyclus. De derde week is de omvang en de intensiteit van de trainingen lager. Ik heb hier nog geen ervaring mee en daar zijn alle tips dus ook welkom.

Ik heb mij voorgaand seizoen gericht op de 1/8e en een triathlon over 1 km zwemmen, 30 km fietsen en 9 km lopen. De tijden waren respectievelijk 21.30/ 52.00/ 41.30.

Het zwemmen is dus duidelijk mijn zwakke punt, ik ben nog druk aan het trainen om de borstcrawl onder de knie te krijgen.
Naast de looptrainingen heb ik zeker ook tijd voor een lange fietstraining.

Alvast bedankt.

7

Re: Wekelijkse training

Als ik je tijden bekijk is zwemmen dus echt je zwakste punt. Dus veel trainingen in het zwemmen stoppen. Je fietssnelheid ligt ver boven de 30 km/u gem dat noem ik goed en je lopen is ook boven gemiddeld dus daar zou ik me niet zo veel zorgen overmaken. Als ik jou was zou ik redelijk wat tijd in het zwemmen stoppen.

8

Re: Wekelijkse training

Anton Theo schreef:

Ik begrijp zelf dat het een moeilijke materie is. Ik ben ook niet op zoek naar DE oplossing, maar door ervaringen van anderen kan ik wellicht tot een goede training voor mezelf komen.

zomaar een ideetje dan

1,5 uur duurloop, laatste 30 minuten stevig tempo
40 x 400m EXTENSIEVE intervallen, 15 sec pauze
1 uur progressieve duurloop, 35 minuten rustig, 20 minuten stevig tempo, 5 minuten snel

9

Re: Wekelijkse training

Ik vind de suggestie van denniss veel beter! Als je een zwakke zwemmer bent, moet je niet drie keer per week gaan lopen! Eerder twee keer per week zwemmen, en dan die derde training afwisselend lopen / fietsen of misschien zelfs allebei.

10

Re: Wekelijkse training

thijs schreef:
Anton Theo schreef:

Ik begrijp zelf dat het een moeilijke materie is. Ik ben ook niet op zoek naar DE oplossing, maar door ervaringen van anderen kan ik wellicht tot een goede training voor mezelf komen.

zomaar een ideetje dan

1,5 uur duurloop, laatste 30 minuten stevig tempo
40 x 400m EXTENSIEVE intervallen, 15 sec pauze
1 uur progressieve duurloop, 35 minuten rustig, 20 minuten stevig tempo, 5 minuten snel

Ik ben erg benieuwd naar je definitie (of richttijden in het geval van TS) van extensieve intervallen.

11

Re: Wekelijkse training

Ik begrijp zelf maar al te goed dat het zwemmen mijn minste onderdeel is en dat ik daar op moet trainen. Dit doe ik ook zeer zeker. In mijn vraag staat ook dat ik voor het onderdeel lopen 3 maal in de week train. Daarnaast train ik ook voor het zwemmen en fietsen. Ik vroeg mij alleen af welke looptrainingen andere triathleten doen om zodoende mijn looptempo verder te ontwikkelen.

Met het zwemmen ben ik druk bezig om de borstcrawl goed onder de knie te krijgen, dus daar wordt ook werk van gemaakt.

Dus hopelijk volgen nog veel goede tips!

12

Re: Wekelijkse training

Een tempo dat je aankunt zonder jezelf de vernieling in te lopen of dat lange hersteltijd verlangt. Net iets sneller als een steady duurloop dus, zone 3 in hartslagzones gok ik, zo rond marathon- half ironman tempo als je goed in vorm bent en anders net iets langzamer. Dat is een tempo waarbij je je bij de eerste 5 km afvraagt waarom je het toch opbreekt in intervallen maar waar de laatste paar herhalingen toch een beetje lastig zijn.
Mijn ervaring is dat de korte pauzes de impact veel lager maken van dit soort duurtrainingen en dat je een beetje op je loopvorm kunt blijven letten bij korte herhalingen.

13

Re: Wekelijkse training

40x400m... allejezus.. dat je daar zin in hebt!
Ik ben bij 10 keer de zin al kwijt moet ik zeggen. Zeker als je elke hetzelfde doet.
Dan doe ik liever bijv. 8x(1x800z2, 3x400z3/4) dat houdt de afwisseling er een beetje in zeg maar. en dan nog...

14

Re: Wekelijkse training

helemaal mee eens, mijn 'record' staat op 15 intervallen extensief en dan houd ik het voor gezien (en ik ben toch geen echt watje als het op looptraining aankomt, volgens mij).

15

Re: Wekelijkse training

Mja toen ik in marathon training zat waren dat ook vaak van die intervallen,soms 15x2000m met 2min rust ertussen. Reuzesaai dus.

16

Re: Wekelijkse training

1.  40 x 400 was zomaar een idee om een uur op te breken.
2.  extensieve intervallen hoeven niet op de baan natuurlijk. Kan op iedere loopronde als je een stopwatch hebt. En als fartlek heb je zelfs niet eens altijd een stopwatch nodig. Hoeft absoluut niet saaier te zijn als een gewone duurloop.
3.  een beetje concentratievermogen trainen komt goed van pas op veel triathlonparcoursen.
4.  @Ronnyke: 15 x 2000 op de baan? What a beauty! cool

17

Re: Wekelijkse training

Om eerlijk te zijn kijk ik al uit naar mijn volgende marathon al is die maar in November maar de training ernaartoe daar zie ik wel tegenop  hmm