1

Onderwerp: te veel is te weinig ??

ik draai na afwezigheid van enkele jaren weer mee in het off- en onroad triathloncircuit en volg al een tijdje een aantal items op dit forum.
Met opperste verbazing moet ik constateren dat het gemiddelde forumlid per dag: 4 km per zwemt, 90 km fietst en dan nog in staat is om een 20 km tempoloop uit te voeren. Ongelofelijk, maar wat heeft het voor zin om zoveel en zo vroeg in het jaar te trainen.
Blijkbaar leeft het idee onder triathleten nog steeds dat teveel training niet bestaat ;-))

Mischien kan iemand deze oude man uitleggen waarom men nu al zoveel traint.

Johan

2

Re: te veel is te weinig ??

hmm; ben ik benieuwd hoe je aan dat gemiddelde komt, dus toon me die berekening wink

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

3

Re: te veel is te weinig ??

Ik ben het helemaal met Johan eens als hij het heeft over de hoeveelheid training. Scighera en Irongirl spannen hierbij de kroon. Ik doe al 16 jaar triatlon en heb al velen zien stoppen, door blessures veroorzaakt door zoveel trainen. Of doordat ze afknapten op de training na een paar jaar. Ik vraag me ook af waar jullie de tijd vandaan halen? Irongirl: 7 uur fietsen en dan nog eens 2.5 uur lopen! Daarnaast doe je 3 hele triatlons. Lijkt me niet echt gezond! Of 3uur op de tackx (voor de meesten is een uur al een straf) en een uur hardlopen, terwijl je verkouden bent. Ik vraag me af wie jouw trainer is en of je wel eens medisch getest bent. Je traint meer dan een prof.

4

Re: te veel is te weinig ??

tja, ook dat is een bekend discussiepunt; doortrainen las je ziek bent. ik train ook door, daar niet van. meestal  2x per jaar een lichte beginnende verkoudheid. Dat is alles wat ik heb, al 5jaar of meer niet meer echt ziek geweest (griep/bronchitis e.d.)

en de tijd. IronGirl heeft een ideale baan bij defensie heb ik begrepen, ikzelf werk in de fitnessbranche (werktijden tussen 0700 en 2200, weekend idem) en ben nog student. Ik heb mijn werktijden ideaal en kan de studie aardig vrij indelen wegens weinig tot geen colleges.

Maar goed, tis droog hier; dus ik stap 2-3 uurtjes op de fiets, buiten smile fiets de wasstraat in en ik de douche (ik heb vanochtend al gewerkt (0700-1300) en dan vanavond om 2030u het zwembad in smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

5

Re: te veel is te weinig ??

Beste Johan,

ik zou het met de beste wil van de wereld niet het "gemiddelde forumlid"willen noemen. Het niveau van Irongirl is er een die hoog ligt en omdat nu gek of ongezond te noemen????  De trainingscapriolen van Scighera zijn hier reeds de revue gepasseerd.  Een discussie daarover lijkt aan dovemansoren gericht. Maar dat zijn trainingsfilosofie niet de standaard is reeds lang geconstateerd.

Ieder zijn eigen zal ik maar zeggen.

Maar misschien kun je je eigen (succesvolle) trainingsfilosfie en grondslagen eens toelichten. NIet voor niks zilver op WK Xterra (AG40-44). (Gefeliciteerd nog trouwens).

Jacob

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

6

Re: te veel is te weinig ??

Ik als beginner vraag mij ook wel eens af wat nou een goed gemiddelde is. (komend seizoen wordt mijn eerste triatholon een feit)

Momenteel train ik als volgt:
Zwemmen: 2 a 3 maal per week, maandag, dinsdag en donderdag, 's ochtends voor het werken. Totaal maximaal 2 uur
Fietsen: 2 maal per week buiten, duurtrainingen. Totaal maximaal 3,5 a 4 uur.
Hardlopen: 3 maal per week. 2 duurtrainingen en 1 intensieve training. Totaal maximaal 4 uur.

Totaal kom ik dus op ongeveer 9 a 10 uur per week. De ene week doe ik meer dan de andere. (vandaag doe ik helemaal niks.
Momenteel probeer ik een goede basis te krijgen kwa uithoudingsvermogen en vooral techniek. In het voorjaar wil ik wat intensiever gaan trainen.

Wat is nou een goede verdeling en tijdsduur voor het trainen/verbeteren van de basis? (komend jaar wil ik me volledig richtten op de sprintafstand)

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

7

Re: te veel is te weinig ??

Natuurlijk bestaat het gemiddelde forumlid niet en overdrijf ik een beetje.  Wel goed om te lezen dat het (h)erkent wordt.
Waar het mij omgaat is dat trainen plezierig moet zijn en niet obsessief gedrag om uren op een rollerbank te maken. Het seizoen begint voor de meeste van jullie pas eind mei/begin juni dat betekent dat er nog een heleboel natte en koude trainingen aankomen.  De motivatie om in maart/april  wedstrijdspecifiek te kunnen trainen is dan zeer moeilijk op te brengen zeker als je niet  naar een "kanarieeiland"  gaat om de bekende puntjes op de "i" te zetten.  Daarnaast beginnen een aantal al bijna overtraind aan het nieuwe seizoen.

Maak een planning en geef voor jezelf aan waar en wanneer je in vorm wilt zijn. Ga dan de periodes op weg daar naar toe indelen in blokken die je kunt afronden (meetbaar bijv. 10 km loop; 1.500 m zwemmen e.d.) Op deze wijze kun je progressie zien en waar nodig bijstellen.  Dit motiveert en draagt bij in het wat planmatiger werken. 

Johan

8

Re: te veel is te weinig ??

Ingrid schreef:

Ik ben het helemaal met Johan eens als hij het heeft over de hoeveelheid training. Scighera en Irongirl spannen hierbij de kroon. Ik doe al 16 jaar triatlon en heb al velen zien stoppen, door blessures veroorzaakt door zoveel trainen. Of doordat ze afknapten op de training na een paar jaar. Ik vraag me ook af waar jullie de tijd vandaan halen? Irongirl: 7 uur fietsen en dan nog eens 2.5 uur lopen! Daarnaast doe je 3 hele triatlons. Lijkt me niet echt gezond! Of 3uur op de tackx (voor de meesten is een uur al een straf) en een uur hardlopen, terwijl je verkouden bent. Ik vraag me af wie jouw trainer is en of je wel eens medisch getest bent. Je traint meer dan een prof.

Hoi Ingrid, de training die je noemt van 7 uur fietsen en 2,5 uur lopen is de meest extreme training die ik doe na een lange opbouwperiode een aantal weken voor een Ironman. Daarna begint de taperperiode.

Deze training heb ik niet zelf bedacht maar komt uit het trainingsschema dat ik heb laten maken. In de LD triatlon wereld bestaat discussie over het doen van dit soort trainingen. De ene is meer voor lange fietstraining met kort loopje en dan de dag erna een lange duurloop. De ander geeft juist wel het nut aan van de training die ik doe, lang fietsen lang lopen (met lage hartslag) omdat je dan het gevoel van de wedstrijd beter krijgt. Bij mij werken dit soort trainingen goed, en ik heb het ook in de loop der jaren opgebouwd. Ik wil ook iedereen sterk afraden om dit te kopieren want wat voor de een wel werkt kan voor de ander juist helemaal niet werken!
Dit soort trainingen doe ik in het weekend of ik neem een dagje vrij als het lekker weer is. Ik heb gewoon een normale baan maar ik gebruik mijn vakantiedagen, adv en flex uren hiervoor omdat ik het leuk vind.
Ik fiets heel erg veel omdat ik het leuk vind om buiten te zijn, wat is er nou lekkerder dan met mooi weer op je fietsje te zitten en te genieten van de natuur? Het aantal kilometers dat ik loop of zwem valt reuze mee hoor.

3 hele triatlons in een jaar, ik knap daar niet op af.  Ik vind het juist leuk, we combineren het met een vakantie en zo beleef je een land heel anders dan als gewoon toerist. Je leert een hoop mensen kennen met dezelfde "sportafwijking" als wij en je merkt dat er nog veel grotere gekken zijn dan ik hoor! Kijk maar eens op het zwemstrandje bij Kona, daar heb je echt freaks.

Ik laat me elk jaar sportmedisch keuren en regelmatig mijn bloedwaardes, die zijn prima in orde. Maak je geen zorgen!

9

Re: te veel is te weinig ??

Jacob schreef:

Beste Johan,

De trainingscapriolen van Scighera zijn hier reeds de revue gepasseerd.  Een discussie daarover lijkt aan dovemansoren gericht.

Jacob

Hahaha, idd...

ik snap zowieso niet dat mensen zoveel kunnen trainen, en nog een berichtenbord kunnen vol spammen... sociaal leven ??

10

Re: te veel is te weinig ??

vrijgezel geen kinderen etc. Daarbij heb ik op werk, school etc genoeg tijd tussendoor om even af en toe een website te bezoeken. En spammen, 't is maar wat je onder spam verstaat.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

11

Re: te veel is te weinig ??

@de_onno,

Ben het niet met je eens dat Scighera het forum vol spamt.
Ik kan mij niet vinden in zijn trainingsfilosofie maar dat wil nog niet zeggen dat die fout is. Hoewel ik het af en toe met verbazing lees vind het wel degelijk een bijdrage aan dit forum hebben! Het is net als bij Irongirl, zij traint ook extreem veel, kan me niet vinden in haar filosofie maar vind haar bijdragen zeer leerzaam en waardevol!!

ps: waarom registreer je je niet?? Ben benieuwd naar jouw kennis en ervaring!!

12

Re: te veel is te weinig ??

Denk dat Long Distance oa doelt op de discussie over minimaal 10 uur training per week. De meesten vonden dat er minimaal 10 uur per week getraind moet worden. Het is duursporters eigen om (te) veel te trainen (maar vooral vaak te hard), vooral als ze voor zichzelf de lat te hoog leggen.

13

Re: te veel is te weinig ??

In de wintermaanden leg ik een basis en dat is wel iets meer dan 10 uur per week
Een weekschema van mij ziet er zo uit
3 x per week zwemmen is in totaal 4 a 4,5 uur
2 x in de week krachttraining dit om de trainingsbelastbaarheid te vergroten is in totaal 3 uur
3 a 4 per week lopen in totaal 4,5 a 5 uur
2 x per week fietsen in totaal 4 uur
Ik hanteer een cyclus van 3 weken trainen en dan een rustweek ( 8 uur per week )
Elke trainingseenheid duurt nu niet langer dan 2 uur
De trainingsintensiteit is vrij laag veel in duurzone Z 1 en z 2 behalve een intervaltraining bij het lopen die is dan in Z 4
Verder op in het seizoen vervallen de krachttraningen en worden met name de fietstrainingen wat langer,dat moet wel anders red je het niet op de Ironmanafstand

14

Re: te veel is te weinig ??

klinkt goed !

15

Re: te veel is te weinig ??

@hans:  wat is verderop in het seizoen?

Ik heb een globale planning gemaakt die er alsvolgt uit ziet (ik doe maximaal OD-afstand):

-vanaf nu tot eind februari basis leggen, 70 tot 80% van de trainingen bestaad uit rustige trainingen, de rest is inteval bij het lopen of een inteval op de tacx
-maart tot begin/halverweg mei intensiteit opbouwen, duurtrainingen worden langzaam verminderd naar 50%, steeds specifiekere trainingen (vanaf eind maart schaatstrainingen vervangen door combitraining)
-de laatste (4 tot 6 weken) weken voor de wedstrijden specifieke trainingen, snelheid opbouwen, wissels optimaliseren e.d. trainingsuren iets minderen zodat ik fit aan het wedstrijdseizoen kan beginnen.

op dit moment doe ik het volgende per week:
zwemmen: 3x totaal ongeveer 3 uur (2 techniektrainingen en 1 tempo/duur training)
fietsen: 2x waarvan 1 duurrit in het weekend (tussen de 2 en 3 uur) en 1 keer uurtje op de tacx, meestal wat interval
lopen: 3x waarvan 1x 1,5uur baantraining, 1x rustig loopje van ongeveer 1 uur en dan nog eens 1,5 uur duurloopje.
schaatsen: 1x 1uur clubtraining
krachttraining: als het uit komt 1x in de week maar komt vaak niet echt uit.

als het schaatsseizoen voorbij is ga ik die training vervangen door een combitraining..

(Hiermee hoop ik a.s. seizoen op de 1/4 onder de 2 uur te komen)

Schiet maar raak, ben benieuwd war hier de reacties op zijn...

16

Re: te veel is te weinig ??

@ willem wat verder op in het seizoen is bij mij de maand maart zeker nu omdat ik 1 juli  deelnemer ben aan de Ironman in Frankfurt,daar hoop ik een kwalificatie af te dwingen voor Hawaii 2007.

17 Laatst bewerkt door Sibet (21-03-07 10:00:01)

Re: te veel is te weinig ??

Het verbaast mij hoeveel hier gelopen wordt t.o.v. fietsen. Ik probeer lopen net te vermijden in de winter i.v.m. blessures en opbouwen.

Ik train zelf momenteel:

3x zwemmen 4,5 uur
2x fietsen 1 duurtraining (5-6uur), 1 intervaltraining (2-3 uur) 8 uur
3x lopen 2,5 uur

De "kritiek" op Scighera vind ik overdreven. Of Scighera nu overdrijft of niet, zal hij toch zelf wel het best weten. roll Er zijn nu eenmaal atleten die een veel grotere belasting aankunnen. Ik kan bijvoorbeeld heel slecht tegen de loopbelasting, maar zwemmen maakt mij weinig uit omdat ik vroeger veel gezwommen heb.

18

Re: te veel is te weinig ??

idem hier. even afgezien van de kritiek op mij: ik kan zelf gerust elke dag zwemmen of fietsen, maar lopen hou ik bij 3x per week. 4x is incidenteel. Niet dat ik echt spierpijn heb, maar merk dat 2 dagen achter elkaar lopen ten koste gaat van herstel. Ik zal ook nooit zo snel een herstelloop inplannen. Een herst
elloop bestaat niet vind ik (mijn mening dus) je kan de intensiteit wel laag houden, maar de landingsimpact blijft bestaan, dat is onvermijdelijk.

Een ervaren loper kan 4-5x per week lopen zonder problemen, ik denk dat het voor de meeste personen juist averechts zou werken; toenemende kans op blessures als ook verminderend trainingsrendement/effect.

Maar goed, dat is mijn mening smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

19

Re: te veel is te weinig ??

In mijn marathon tijd liep ik 6 x per week 1x baan 1x lange tempo's 1x lange duurloop tot 3.30 uur   3x uitlopen max 1.+ uur ,  ook deed ik vrijveel fartlek en kracht , bruggen en viaducten . Of dit goed is geweest ?
Wij trainden zo we wisten niet beter in die tijd .
Veel jongens en meiden van de club hielden dit 2a3 seizoenen vol dan kwamen de blesure's en trainings moeiheid ,veel haakten af en alleen de sterken bleven over .  De marathon tijden van toen waren vanaf 2.30 uur + >  voor de echte diehards  .
Ook bij mij kwam de eentonige en eenzijdige trainings vorm na een x tal jaar .
Ik ging in de laatste perioden van mijn aktieve marathon loopjaren  meer fietsen op de race fiets een peugeot afgemonteerd met simplex ,een juweeltje voor die tijd .
Ik werd uitgelachen door de groep wij zijn lopers en geen fietsers  werd er gelachen !!
Mijn stijve lopers benen ,heupen,knieen en enkels kregen rust een andere relaxte belasting ,uitlopen werd uitfietsen. Mijn marathon"s en andere afstanden werden steeds meer p'r s ..
Door een blesure ben ik is wat gaan zwemmen  ook dat ging mij aardig af .
De triathleet was geboren .  Ik ging  naar Almere kwam ik mischien wel op tv bij de AVRO.
In die jaren was het nog echt pionieren in trathlon kunde .
Sinds die tijd nooit geen noemens waardige langdurige blesures gehad  ,ben voorzichtiger
met het lijf omgegaan ,ja ook ik maakte de fout om meer dan 25 + uur te trainen zonder plan ,zonder planning, zonder  .,.,.,.,.,  uren maken dat was de truc .
Nu ouder en wijzer selektief trainen ,kwalitiets trainingen van 2 uur ,hebben meer efect dan 5 uur fietsen ,
en 3 uur lopen .
Natuurlijk hoort dat bij de longdistance  maar niet overloos  ?x? per week  enzovoort .
Probeer meer gedoseerd te trainen op kwaliteit  en op techniek  ga zuinig om met je lichaam
en geest .   Nu 3x per week lopen 3x zwemmen en 1 tot3x per week fietsen als het weer het toelaat ,en Almere gaat me nog redelijk af , onder de 10 uur dat niet  !  Na al die jaren van training  hoef ik het eigenlijk alleen nog maar bij te houden ,sneller wordt ik niet maar ook niet echt langzamer  .
Ik  doe na september bijna niks meer beetje zwemmen beetje lopen , soms x? week echt niks .
In december gaat het weer kriebelen  train dan wat  maar toch met de rem erop . Vanaf januari
weer serieus en selektief  trainen en in mei is het oude lijf weer in vorm .
Ook werk ik 38 uur fultime per week 
Ik hoop dat je aan deze trainings filosofie wat heb  en trek er je conclusie uit .
Rapido

triathlon is 3 x beter

20

Re: te veel is te weinig ??

thanks!  interessant om te lezen.

en ja, ik betrap mijzelf er regelmatig op dat ik teveel bezig ben met kilometers loggen, ben er al mee bezig om daar verandering in te brengen.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800