1

Onderwerp: Voorbereiding op open water

In het zwembad heb je prima zicht en lijnen om recht te zwemmen en je ziet voor je zwemmers die je kan inhalen.

Hoe oefenen jullie in het zwembad voor open water waarbij je waarschijnlijk niet onder water iets zet en je ook veel vooruit moet kijken? Oefenen jullie bijv. bewust met gesloten ogen in het zwembad zodat je af & toe moet kijken naar referentie punten of mensen in de gaten houden?

Zelf zit ik nog in de fase van het langdurig zwemmen in borstcrawl, echter wil ik dit kunnen afwisselen met de waterpoloslag omdat je in open water natuurlijk veel vooruit moet kijken. Die wisseling is momenteel best intensief en dus wil ik graag borstcrawl als basis.

Hoe oefenen jullie die onregelmatigheden die je in open water bij de start en wellicht tussendoor of op het eind meemaken?

Ik ben net 1,5 maand begonnen met zwemmen om naast het hardlopen en wielrennen mijn debuut te maken bij een 1/4 triathlon  big_smile

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

2

Re: Voorbereiding op open water

Nee, met me ogen dicht zwemmen in een zwembad doe ik niet, lijkt me nogal link wink
Gewoon in buiten water oefenen. Stroming en dergelijke zijn ook van invloed. Kou van het water is ook ff wennen.

Maargoed laten we niet overdrijven hoe lastig het is. Het blijft gewoon zwemmen. Af en toe kijk je ff vooruit voor navigatie, of je probeert naast een groepje te zwemmen (aan de kant war je ademt is dan handig wink) Duik een keer de lokale vaart of plas in en na een half uurtje weet je ook weer hoe dat is.

3

Re: Voorbereiding op open water

Waterpoloslag hoef je niet specifiek te oefenen, als het goed is kijk je langer niet dan wel waar je naartoe moet. Als je om de 4 of 6 slagen een keer kijkt moet het genoeg zijn. Hoemeer je waterpoloslag zwemt, hoe meer je benen naar beneden zakken en hoe langzamer het daardoor gaat. Het is handiger om te oefenen om aan beide kanten goed te kunnen ademen omdat je in open water veel meer in een spartelende kluwen armen en benen ligt. Maar je kunt het beste maar gewoon het open water opzoeken als de temperatuur het toelaat, dan merk het het allemaal snel genoeg. De omstandigheden rond de start en eind kun je simpelweg oefenen door zelf zo hard mogelijk het water in of uit te stormen, maar hoe je medetriathleten zich gedragen daar kun je amper op trainen. De ene wedstrijd gedraagt iedereen zich als een heertje en de andere keer zitten er malloten tussen die gerust proberen om over je heen te zwemmen. Kun je op voorhand niks aan oefenen (tenzij je bereid bent een nietsvermoedende zwemmer tijdens de training tussen de ogen te raken met je hak...). En verder wat DeDuif zegt; hup de plomp in en een eindje zwemmen. Het is tenslotte nog steeds gewoon zwemmen.

4

Re: Voorbereiding op open water

Ik heb ook ooit een keer de waterpolocrawl als oefening moeten doen, maar in het open water heb ik dit nooit gebruikt. Oefeningen in het zwembad heb ik verder niet gedaan als voorbereiding op buitenzwemmen. Ik sluit me bij de vorige twee reacties aan, gewoon buitenzwemmen. Bij voorkeur ergens waar boeien zijn en je enigszins kan navigeren. In zoet water vind ik eigenlijk alleen het zicht lastig, in zee moest ik behoorlijk wennen aan de zoute smaak van het water en het geen idee hebben hoe hard je nou precies ging. Het is wel aan te raden om buitenzwemmen niet alleen te doen.

Kortom, wetsuit aan en zwemmen!

5

Re: Voorbereiding op open water

100% mee eens, en als het weer zo blijft kunnen we over een paar dagen al beginnen!

(voor mij dan ook wel de hoogste tijd want ik kan mezelf niet goed meer motiveren om naar het zwembad te gaan)

6

Re: Voorbereiding op open water

Dank voor jullie reacties. Wat ik hoop is door tempowisselingen en wisselingen in slag dus een goede borstcrawlbasis te ontwikkelen omdat ik nu al merk in zwembad dat met borstcrawl bij inhalen van anderen of onrust je ook snel met je ademhaling en slag uit balans bent. Nu ben ik al zo ver dat ik tijdens de borstcrawl weer het tempo kan vinden waar ik die rust en efficientie vind. Vandaar dat ik dacht dat ik veel op wisselingen moet trainen.

Wil zeker open water opzoeken. Heb ooit in mijn jonge jeugd gedaan dus ben reuze benieuwd. In zwembad is het dus gewoon goed en krachtig genoeg leren zwemmen om in ieder geval met een redelijk tempo voor de dag te komen in open water.  tongue

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve