51

Re: en de 30k weer gepasseerd met de duurloop

Ja, je hebt kampioenen, en trainingskampioenen.

Maaruh,
ik vind dit een beetje een vervelend verhaal worden. Ik neem aan dat de gemiddelde bezoeker die geinteresseerd is in dit -op zich leuke- forum niet echt enthousiast wordt van het 'geblog' van sommige mensen en de reacties hierop. Discussie is prima, maar dit is een verhaal zonder einde, en ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik wordt er een beetje moe van.
Of moet ik gewoon dit topic mijden???
Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

52

Re: en de 30k weer gepasseerd met de duurloop

Ik vind het altijd wel leuk om te lezen wat anderen aan het trainen zijn en hoe zij dat ervaren. Ook vind ik de reacties van anderen wel boeiend, daar kan ik zelf veel van leren....
Dus ik denk dat je beter dit topic moet mijden als je je eraan ergert.....

Groetjes Jet

53

Re: en de 30k weer gepasseerd met de duurloop

Ik heb het ook al aangekaart dan je hem nergens in de uitslagen terug ziet.. of in elk geval erg weinig.

54

Re: en de 30k weer gepasseerd met de duurloop

@Jacob
Erg veel fouten gemaakt bij wedstrijden vorig jaar, in Horst met de Elite mee willen gaan en daardoor  mezelf opgeblazen, Wageningen werd geschrapt, Rijssen niet volledig gedaan daar ik al forse treinvertraging had en daardoor 4min na het startschot in het water lag zonder een fatsoenlijke wisselzone te hebben ingericht. Bij aankomst bleek bij de fiets bleek mijn achtertube ook nog eens plat te staan.
Bij Almere was de fout om daar te starten zonder eerder in open water te hebben gezwommen, en dan zonder zwembril op sterkte (heb -7.0 / -5.5) was ik us volledig gedesorienteerd in het gooimeer, wat waarschijnlijk ook in een soort van angstaanval heeft geresulteerd (drukkend gevoel borst).
In Deventer die fout niet gemaakt, veel in open water gezwommen en daardoor 0:40 gezwommen op de 1900m (ok, geen toptijd, maar had niets anders verwacht met mijn zwemervaring van 6mnd). Helaas bij een drempel beide bidons kwijtgeraakt en aangezien er geen waterposten waren heb ik die 90km moeten rijden op de 0.7L die in mijn aerodrink zat, kwam dus leeg aan bij de wisselzone.

Maar goed, veel van geleerd en hoop dus dit jaar wel een goed seizoen te kunnen draaien. Ik ga er nu ook goed op letten om de wedstrijd rustiger te starten, zorgen dat mijn bidons goed  vastzitten en ik m'n voeding ook goed op orde heb. Verder overweeg ik nog om een zwembril op sterkte aan te schaffen voor het zwemmen in open water. Maar goed, we zien wel

@HJ
Mijden is natuurlijk het overwegen waard, maar dat laat ik aan jou over smile
Ik post al veel minder de trainingsresultaten dan voorheen, en ben trouwens voornemens om daar helemaal van af te zien.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

55

Re: en de 30k weer gepasseerd met de duurloop

Ik zou doorgaan met posten van je berichten. Ik lees ze graag, inclusief de cijfertjes ;-). Het is moedig om je fouten hier neer te pennen. En je moet maar denken, je hebt nog veel dingen om te verbeteren toch? Dat motiveert, het gevoel hebben dat je er al alles hebt uitgehaald lijkt mij geest- en uiteindelijk sportdodend. Probeer veel te lezen en te weten te komen over de (triatlon)sport en blijf iedere dag leren; dat is ook trainen en winst tov je tegen-/medestanders. Het zijn over het algemeen niet de mensen met het meeste talent die winnen... Leer van hen die je voor gingen.

56

Re: en de 30k weer gepasseerd met de duurloop

Wat mij vooral verbaast is de wedstrijden die bij scighera op het programma staan.. in de wedstrijdplanning zie ik iig 4 wedstrijden van minimaal een halve triathlon of langer.. en dat terwijl er nog nooit een triathlon is gefinished?

Aan de trainingsomvang zal het niet liggen maar ik denk dat er op de 1/8, 1/4 en OD nog genoeg te leren valt en je je eigen kunnen in wedstrijden beter kan leren kennen doordat de impact van zo'n wedstrijd toch anders is dan een halve of hele triathlon.. Mij kom ie in ieder geval dit seizoen nog niet tegen op de lange afstanden, ik vermaak me nog prima op maximaal de OD!!

57

Re: en de 30k weer gepasseerd met de duurloop

@willem

Ik ben het volledig met je eens.

laat eerst maar een zien dat je kan finishen daarna komen de langere afstanden vanzelf. Mijn eerste triathlonjaren bestonden vooral uit kortere wedstrijden.

Ook later toen ik de langere afstanden ging doen deed ik nog relatief veel kortere wedstrijden maar zag dat puur als snelheidstraining en het opdoen van wedstrijdhardheid.

Je leert veel in een wedstrijd, voelt altijd anders aan dan een training.

58

Re: en de 30k weer gepasseerd met de duurloop

Scighera schreef:

@Jacob
Erg veel fouten gemaakt bij wedstrijden vorig jaar, in Horst met de Elite mee willen gaan en daardoor  mezelf opgeblazen, Wageningen werd geschrapt, Rijssen niet volledig gedaan daar ik al forse treinvertraging had en daardoor 4min na het startschot in het water lag zonder een fatsoenlijke wisselzone te hebben ingericht. Bij aankomst bleek bij de fiets bleek mijn achtertube ook nog eens plat te staan.
Bij Almere was de fout om daar te starten zonder eerder in open water te hebben gezwommen, en dan zonder zwembril op sterkte (heb -7.0 / -5.5) was ik us volledig gedesorienteerd in het gooimeer, wat waarschijnlijk ook in een soort van angstaanval heeft geresulteerd (drukkend gevoel borst).
In Deventer die fout niet gemaakt, veel in open water gezwommen en daardoor 0:40 gezwommen op de 1900m (ok, geen toptijd, maar had niets anders verwacht met mijn zwemervaring van 6mnd). Helaas bij een drempel beide bidons kwijtgeraakt en aangezien er geen waterposten waren heb ik die 90km moeten rijden op de 0.7L die in mijn aerodrink zat, kwam dus leeg aan bij de wisselzone.

wat was je aan het denken dan , met 5 a 6 maanden zwem ervaring ga ik even een hele triathlon volbrengen terwijl de wedstrijden die je eerder had "gedaan" geen succes waren ???  lol

echt je blijft me verbazen....   roll

Ben erg benieuwd wat je dit seizoen gaat doen dan, gezien je trainings arbeid.... neutral


Ik zelf vermaak me ook nog steeds prima op de 1/8 en 1/4 triathlon. Heb ook niet heel meer tijd om meer te trainen voor langere afstanden. Misschien komt de ambitie voor langere later... voor komend seizoen weer gewoon 1/4 en 1/8...

59 Laatst bewerkt door Scighera (28-03-07 23:34:44)

Re: en de 30k weer gepasseerd met de duurloop

Vandaag alleen gezwommen, ging super smile had wat spierpijn van voorgaande drie dagen in de benen zitten, maar dat ging in de loop van de dag volledig weg.

Maandag een 85km test gereden met de MCR op voornl de Duitse L560, zitpositie is aangepast. Met suc6. Snelheid/HR verhouding lag stukken beter smile dan vorig jaar in het voorjaar en zelfs zomer
Nu nog even finetunen de komende 2 weken en de puntjes op de I zetten smile


@de_onno
ALmere doe ik niet dit jaar, dat is in principe al zeker. Ik start in Horst en ga me in mei voorbereiden op Nieuwkoop en Stein. (in Mei wordt nog de 14 van UT/Thales gldaan).

Juli is voor mij weer gas terug.pak ik alleen Holten. In Augustus doe ik de Run-Bike-Run (midden afstand) en dan in septemebr als afsluiter de 1/2 in Deventer.

En ja, ik geef toe dat ik erg overmoedig was qua almere, Ik wist dat ik het fietsen (120k) kon, het lopen zou tot 20km geen probleem zijn. Echter die 4km zwemmen was hetgene wat mij zorgen baarde...terrecht bleek achteraf.

Ik denk dat ik me voorlopig ook niet op langere afstanden ga wagen. Eerst meer ervaring opdoen, zwemmen beter beheersen en dan zien we wel verder, dit ook ivm stages (dan wordt het 40u pw stage en 20u pw werk waarnaast ik moet trainen)


@Duathleet
wat je zegt is helemaal waar. Zie bovenstaand wat betreft de mijn planningen op lange afstand. dat wedstrijden anders zijn dan trainingen heb ik al aan den lijfe ondervonden.


@Willem
Heb je een punt, met slechts een 1/4 en een PM gefinished is het idd bar weinig. Punt is dat ik de afstanden dik haal in trainingen, vandaar mijn keus. Mijn langste is dit jaar Stein. primaire doel is daar heelhuids uit het water komen (met een betere zwembasis dan vorig jaar als ik terugkijk naar afgelopen 12mnd), genieten van het fietsparcours en vervolgens de 30km lopen voltooien. DUs gewoon meedoen, ervaren, leren, genieten en finishen.


@Christopher
Lezen doe ik genoeg, boeken, tijdschrijften, i-net. Toepassen is echter een tweede.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

60

Re: en de 30k weer gepasseerd met de duurloop

Ik doe hetzelfde, maar probeer het wel toe te passen in de smaken die mij raken. Ik heb vorig jaar geprobeerd te zwemmen (enige maanden zonder begeleiding). Maar mijn 'watervrees' is van dien aard dat ik het zwemmen voorlopig skip (en dus duatlons doe). Ik kan mijn vrije tijd nog goed gebruiken om het fietsen en lopen te ontwikkelen (dat vind ik al krap). Leren zwemmen kan over 5 jaar ook nog wel, dito triatlon dus, en een ironman kan over 10 jaar ook nog wel.
Ik ben ook zo eigenwijs als jou (ben je ook een stier toevallig?), maar ik ga uit van 'waarheden' die zich bewezen hebben en dat neem ik als uitgangspunt. Als ik lees dat Hans de marathon in een hele goeie tijd liep/loopt dan doet hij iets goed. En zo heb je meer uitgangspunten waar je kunt starten, of ze nu Armstrong, Cruijff of heten zoals mijn hardlooptrainers (oa Chris Brands). Het is zonde van je tijd om het wiel opnieuw uit te vinden. Pak het wiel van hun en ga pas dan nadenken over differentiatie daarvan; je eigen 'twist', je eigen smaak...

61

Re: en de 30k weer gepasseerd met de duurloop

Scighera schreef:

Snelheid/HR verhouding lag stukken beter smile dan vorig jaar in het voorjaar en zelfs zomer

Uhm, nu is dus de vraag ben je zwaarder overtraind of beter getraind....

Sorry HJ, ik kon me niet inhouden wink

62

Re: en de 30k weer gepasseerd met de duurloop

Ik vind het uiterst vermakelijk ,al dat getrain van de mede triathleet[en].
Blijf voor al hier opnoteren wat je zoal traind in je vrije tijd , kan ik me daaraan
meten of ik wel genoeg train voor de 1/8  1/4 OD  1/3 1/2 en de hele 3athlon,en nog wat duathlonnetjes van kort tot lang .
Rapido .

triathlon is 3 x beter

63

Re: en de 30k weer gepasseerd met de duurloop

haha, hmm, goede vraag Le Coq. heb nu btw 2 dagen niet getrained door omstandigheden. Vanmiddag even een looptraining van 20km met versnellingen. Op de 9e loop ik de halve marathon in Hengelo. Het paarcours ziet er goed uit

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

64

Re: en de 30k weer gepasseerd met de duurloop

Als ik het goed lees en begrijp doe je ongeveer 7 wedstrijden ,  als ik als die trainings km is optel is dat ruim voldoende  om
in Almere op de hele riant te finishen onder de 11 uur . Ik snap het niet zo goed  je gaat je doel voor bij ,als je begrijpt
wat ik bedoel ,Scighera . 
Nog even over ERVARING en ROUTINE  dat doe je op in 1/8  en 1/4  triathlons ,daar leer je zwemmen in open water met veel mensen , je fiets opzoeken in een overvol parc de ferme , wisselen , eten drinken ,fietsen en lopen  in mensen massa's .
Ik denk dat je een goede triathleet kan worden als je trainings verhalen kloppen , de wil en de zin is er ,maar je traind echt totaal verkeerd .

triathlon is 3 x beter

65

Re: en de 30k weer gepasseerd met de duurloop

Rapido schreef:

Nog even over ERVARING en ROUTINE  dat doe je op in 1/8  en 1/4  triathlons ,daar leer je zwemmen in open water met veel mensen , je fiets opzoeken in een overvol parc de ferme , wisselen , eten drinken ,fietsen en lopen  in mensen massa's .
Ik denk dat je een goede triathleet kan worden als je trainings verhalen kloppen , de wil en de zin is er ,maar je traind echt totaal verkeerd .

Eindelijk iemand die er ook kijk op heeft.

Nu maar hopen dat hij wil LUISTEREN, dat blijkt voor hem nog al moeilijk te zijn.

Je leert inderdaad veel uit de kleinere wedstrijden.

66

Re: en de 30k weer gepasseerd met de duurloop

wedstrijden kun je fantastisch doen als een soort "veredelde training", hou je vooraf niet veel in, wedstrijd gaat dan in tijd minder hard, maar je krijgt er veel gewenning door ten behoeve van wedstrijdvoorbereiding (mentaal, eten etc), omgaan met de wedstrijdstress, zwemmen in open water, fiets zoeken, overgangen trainen, verdelen energie etc. wedstrijd is dan echt de beste training, kan geen bloktraining tegen op. kortere wedstrijden zijn daarvoor ideaal. Tegen de tijd dat de wedstrijd komt waar je echt wilt scoren (lang of kort) weet je wat je te wachten staat.

67

Re: en de 30k weer gepasseerd met de duurloop

Bedankt voor de tips smile

punt is dat ik teveel en te snel wil. ben al bezig met de nodige aanpassingen in de trainingen met dank aan Hans Vlijmen. Het is even wennen, maar bevalt wel.

Maar goed, tis nu afwachten hoe het gaat met de halve marathon komende maandag en Horst 2 weken later. Hoewel Horst voor mij nog een probleem kan worden omdat het vervoer naar de wedstrijd nog niet zeker is.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

68 Laatst bewerkt door de_onno (10-04-07 15:34:48)

Re: en de 30k weer gepasseerd met de duurloop

ik dacht dat je ergens had geroepen 1:30 te willen lopen, en gezien al je trainingsarbeid zou dit toch met twee (naja op zijn minst met 1) vingers in de neus moeten ...


maar:

brutotijd:  1:40:31
nettotijd:  1:39:19
tijd/km:    04:47

roll
misschien toch iets te verkeerd getraind ?

69

Re: en de 30k weer gepasseerd met de duurloop

inderdaad met die trainingsarbeid moest het eigenlijk wel lukken.

Kwestie van talent......

70

Re: en de 30k weer gepasseerd met de duurloop

De harde realiteit die sociale controle internet style heet.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

71 Laatst bewerkt door Cesar (10-04-07 22:34:21)

Re: en de 30k weer gepasseerd met de duurloop

Scighera schreef:

omdat het vervoer naar de wedstrijd nog niet zeker is.

Nog een reden om eens aan kleinere en kortere wedstrijdjes mee te doen; maak je misschien eens vrienden waarmee je samen naar wedstrijden kunt en die je misschien eens goede tips kunnen geven waar je je wel iets van aantrekt. Heeft overigens verder niets te maken met je resultaat van dit weekend - waar je vast weer een geweldig excuus voor hebt- , dit bedacht ik me laatst op een rustige duurtraining (HF<131) op de fiets met een collega atleet richting een wedstrijd (om vervolgens met de auto mee terug te kunnen).

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

72

Re: en de 30k weer gepasseerd met de duurloop

Al dat gemekker op Scighera. Iedereen mag toch trainen zoals hij het wil? De één kickt op wedstrijden en de ander geniet juist van de trainingen. Wees maar blij dat niet iedereen hetzelfde traint. Als iedereen zijn trainingen zou posten ipv reageren zou dit forum een stuk leerzamer zijn. (en ja dit is een reactie).
Tot zover.

Wellicht iets voor trainigsideetjes met name voor de lange afstand; check effe deze link:
http://www.trifuel.com/triathlon/ironman-workouts/

Goed voor de afwisseling en dus voor de motivatie. Ook voor OD-afstand voldoende leuke trainingen.

En aangezien het weer mee gaat werken:cool:: kom maar op met trainingservaringen, ideeën en tips!!

73

Re: en de 30k weer gepasseerd met de duurloop

Of je zou je ook gewoon kunnen aanmelden in plaats van anoniem te mekkeren over mensen die iemand proberen te helpen.

Jacob

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

74 Laatst bewerkt door duathleet (11-04-07 08:09:58)

Re: en de 30k weer gepasseerd met de duurloop

Tuurlijk word er gemekkert op Scighera. Hij traint zoveel en stelt zulke hoge eisen. Maar die niet echt realistisch zijn. Wil direkt voor de long distance gaan terwel hij geen enkele ervaring op triathlongebied heeft. Liep afgelopen maandag pas zijn eerste halve.

Met een planning voor 1:30 en hij loopt 1:40 dan klopt er toch iets niet in zijn trainingsarbeid of in zijn zelfkennis. Ik kan van mezelf echt wel van te voren zeggen dat ik rond de 1:20 ga lopen op welke halve marathon ook. Het zal heus geen 10 minuten verschillen.

Mijn planning voor de 32 km van Kampen was 4 minuten per kilometer en kwam uit op 4:04 minuut per kilometer. Een minimaal verschil. Op het einde scheelde dit 2 minuten. zie verslag 32 van Kampen

Laat hij nou eerst een wat kortere wedstrijden doen (niet alleen triathlon of duahtlons maar ook loopwedstrijden), wat mij betreft elk weekend (in mijn triathlonperiode deed ik elk weekend een wedstrijd en soms 2 wedstrijden over de korte afstand triathlons, duathlons, tijdritten en loopwedstrijden) om eens ervaring op te doen.

Hierdoor ben ik wel gegroeid op de langere afstanden. Heb eerst vele halve triathlons gedaan alvorens ik Almere ging doen.

Net als voor Zoffingen, eerst vele korte duathlons (ook in het seizoen van Zoffingen) en toen pas gekozen voor Zoffingen.

Je doet zoveel ervaring op, op de kortere wedstrijden.

Hij geeft toch ook les op een sportschool, daar vragen ze toch ook naar ervaringen in trainingsopbouw en dergelijke. Lijkt me tenminste....

75

Re: en de 30k weer gepasseerd met de duurloop

trichrist schreef:

Als iedereen zijn trainingen zou posten ipv reageren zou dit forum een stuk leerzamer zijn.

volgens mij is het doel van een forum dat men juist wel gaat reageren om een beetje de discussie los te maken....

ale iedereen alleen maar post wat ie doet wordt t een weblog volgens mij... big_smile