1

Onderwerp: weerstand <-> snelheid

Ik heb een vraag ivm met 2 (belangrijke?) trainingsvormen

Men spreekt wel eens over snelheidstraining of weerstandtraining, maar wat is nu het verschil tussen beide?? Beide vormen zijn toch maximale inspanningen en hebben toch een gunstige invloed op de prestaties?

Liefst alle info die je weet smile

2

Re: weerstand <-> snelheid

snelheid is meer zo hard mogelijk, weerstand is meer kracht gerelateerd. door een grotere kracht te maken dan normaal geval zou zijn, ga je vervolgens tijdens normale omstandigheden harder.

als we even lopen pakken als voorbeeld: snelheid train je op een vlak stuk, bijvoorbeeld een baan. over een bepaalde afstand loop je een bepaalde tijd of op een bepaalde hartslag. Weerstand train je dmv heuvel. dit kan bijvoorbeeld een viaduct zijn, ergens in het bos ( bijvoorbeeld een fartleg). wat dan ook van belang is is dat de heuvel niet te stijl is, 3-4% kan al genoeg zijn. dan kun je lopen met een nagenoeg zelfde techniek als op het vlakke. als je stijler pakt wordt je loopstijl wat anders, en train je andere spieren waardoor effect niet optimaal is. sprintertrainingen kun je ook doen dmv een parachute, autoband e.d. achter je aan. met fietsen is het idee hetzelfde, alleen heb je daar nog wat meer technische snufjes dan met lopen waardoor je op het vlakke makkelijker weerstand kunt trainen. hierbij kun je ook aan tegenwind denken. nadeel is dat je verzet niet te zwaar moet zetten, slecht voor de knieën. weerstand op de fiets doe ik liever met heuvels en een lichtverzet. last but not least, met zwemmen heb je paddles e.d. om zwembeweging zwaarder te maken.

3

Re: weerstand <-> snelheid

Heb je zelf al onderzoek gedaan naar hoe dit in elkaar zit? Boeken? Artikelen? Websites?

Ik weet dat dit een plek is om dit soort vragen te stellen, maar zelfredzaamheid en een onderzoekende geest brengen je vaak een heel end, en verder dan: "ik wil hier en hier van weten, vertel me liefts ALLE info die je weet"

Beetje makkelijk vind ik persoonlijk.

Jacob

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

4

Re: weerstand <-> snelheid

Ik heb inderdaad zelf al wat gezocht op internet maar daar spreken ze over souplessetraining op de fiets en korte loopsprintjes van maximaal 50m als snelheidstraining.

Ik verwar gewoon deze begrippen omdat het begrip snelheid een dubbele betekenis heeft...

Weerstand weet ik dat het een maximale inspanning is waardoor je een inspanning langer kan volhouden maar wat dan met snelheidstraining?

Ik zoek veel op het net maar niet alles op het internet is juist en soms is de info ook dubbelzinnig en onbetrouwbaar...

5

Re: weerstand <-> snelheid

Bij lopen is snelheidstraining een middel om het basistempo op een bepaalde afstand te verhogen. Dit wordt gedaan door middel van intervaltraining waarbij het tempo, dat tijdens een interval wordt gelopen, iets hoger ligt dan het huidige tempo op die bepaalde afstand.
Dus stel als je de 10 kilometer in 40 minuten (15km / hr)  kan lopen, dan doe je tijdens je extensieve intervallen een training van bv 12 x 400 meter in 90 seconden (tempo 16km / hr), met tussendoor 200 meter dribbelen. Je kan eventueel proberen om je rusten in te korten naar 150 of zelfs 100 meter.
Op deze manier probeer je je basistempo op de 10km te verhogen en je tijd te kunnen verbeteren naar 37.30.
Succes.