1

Onderwerp: Shin splints

Hoi,

Na de training (hardlopen) vorige week heb ik ineens last gekregen van mijn schenen/zijkant soleus (kuit). Ik naar de fysio omdat de klachten na een paar dagen niet weg gingen en het toch best pijn begon te doen bij het lopen. Nou heb ik waarschijnlijk 'shin splints' oftewel beenvliesontsteking van mijn scheenbeen.

Ik heb nu kinesio tape (wonder tape! smile http://www.fysiotape.nl) aan laten leggen met de hoop dat dit het herstel zal bevorderen maar heeft iemand ervaring met de tijd dat zo'n herstel duurt? Over 2 weken is de triathlon van Holten waar ik een 1/4 moet lopen maar ik twijfel of ik dit wel ga halen zo..

Groeten,
Lieke

2

Re: Shin splints

Nivo Jomanda. Is er echt sprake van een ontsteking of van MTSS? De s staat daarin voor syndroom, dat zegt al een heleboel natuurlijk!

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

3

Re: Shin splints

Ik heb dit eerder ook wel gehad. Ik was net begonnen, en merkte toch al snel pijn voor in mijn scheenbeen. Zeker als ik wat tempo'tjes liep. Na ongeveer 6 weken had ik er geen last meer van. Ik durf natuurlijk niet te zeggen of dit ongeveer het zelfde probleem is als jij hebt, maar ik herken het wel.

4

Re: Shin splints

Heb het zelf ook een keer gehad dacht bij mezelf van oei.... en wat nu? Naar de hardloopwinkel geweest daar deden ze een aanpassing in mijn schoenen en had ik nog steeds last heb dan nieuwe schoenen gekocht en probleem was weg.

5

Re: Shin splints

Lieke schreef:

Hoi,

Na de training (hardlopen) vorige week heb ik ineens last gekregen van mijn schenen/zijkant soleus (kuit). Ik naar de fysio omdat de klachten na een paar dagen niet weg gingen en het toch best pijn begon te doen bij het lopen. Nou heb ik waarschijnlijk 'shin splints' oftewel beenvliesontsteking van mijn scheenbeen.

Ik heb nu kinesio tape (wonder tape! smile http://www.fysiotape.nl) aan laten leggen met de hoop dat dit het herstel zal bevorderen maar heeft iemand ervaring met de tijd dat zo'n herstel duurt? Over 2 weken is de triathlon van Holten waar ik een 1/4 moet lopen maar ik twijfel of ik dit wel ga halen zo..

Groeten,
Lieke

veters?

6

Re: Shin splints

Hersteltijd van shin splints: Ligt er aan hoe ernstig je het hebt en dat kan je fysio je het beste vertellen. Ik ken gevallen die na twee weken weer konden lopen en gevallen die na een half jaar nog steeds last hadden.

7

Re: Shin splints

Bleek schreef:

Hersteltijd van shin splints: Ligt er aan hoe ernstig je het hebt en dat kan je fysio je het beste vertellen. Ik ken gevallen die na twee weken weer konden lopen en gevallen die na een half jaar nog steeds last hadden.

Nou, ik geloof dat ik er erg op tijd bij ben want het doet nog geen 24/7 pijn. Alleen tijdens en na het hardlopen doet het best pijn. Hardlopen laat ik nu dus ook ff voor wat het is voordat ik het zelf alleen maar erger maak.

Ik heb zelf het idee dat het gekomen is omdat ik de intensiteit van de looptrainingen de laatste weken heb opgevoerd. Vooral omdat ik de combinatie spinnig/lopen veel gedaan heb de afgelopen weken denk ik dat ik daar de fout in ben gegaan. Misschien teveel spanning op de spieren gehad na de spinning les en door daarna 5 km te lopen heb ik het een beetje 'gepusht'.

Mijn schoenen zijn nog niet versleten, ik denk dat ik daar nog geen 200km mee gelopen heb. Ik heb er al wel genoeg op gelopen denk ik dat het daar nu niet van gekomen is. Ik weet niet of de elastische veters er wat mee te maken maar ik denk zelf eerder aan overbelasting doordat ik de intensiteit te snel opgevoerd heb.

8

Re: Shin splints

Lieke schreef:
Bleek schreef:

Hersteltijd van shin splints: Ligt er aan hoe ernstig je het hebt en dat kan je fysio je het beste vertellen. Ik ken gevallen die na twee weken weer konden lopen en gevallen die na een half jaar nog steeds last hadden.

Nou, ik geloof dat ik er erg op tijd bij ben want het doet nog geen 24/7 pijn. Alleen tijdens en na het hardlopen doet het best pijn. Hardlopen laat ik nu dus ook ff voor wat het is voordat ik het zelf alleen maar erger maak.

Ik heb zelf het idee dat het gekomen is omdat ik de intensiteit van de looptrainingen de laatste weken heb opgevoerd. Vooral omdat ik de combinatie spinnig/lopen veel gedaan heb de afgelopen weken denk ik dat ik daar de fout in ben gegaan. Misschien teveel spanning op de spieren gehad na de spinning les en door daarna 5 km te lopen heb ik het een beetje 'gepusht'.

Mijn schoenen zijn nog niet versleten, ik denk dat ik daar nog geen 200km mee gelopen heb. Ik heb er al wel genoeg op gelopen denk ik dat het daar nu niet van gekomen is. Ik weet niet of de elastische veters er wat mee te maken maar ik denk zelf eerder aan overbelasting doordat ik de intensiteit te snel opgevoerd heb.

just checking

9

Re: Shin splints

Zeker niet te veel lopen, maar ik denk wel dat het belangrijk is om af en toe toch nog wat duurloopjes te doen, zo laat je je schenen daar goed aan wennen. Zo ben ik er van af gekomen. Gewoon rustig opbouwen. T'is maar een idee wink

10

Re: Shin splints

Ynze schreef:

Zeker niet te veel lopen, maar ik denk wel dat het belangrijk is om af en toe toch nog wat duurloopjes te doen, zo laat je je schenen daar goed aan wennen. Zo ben ik er van af gekomen. Gewoon rustig opbouwen. T'is maar een idee wink

Alle tips zijn welkom! smile Maar rustig aan doe ik sowieso wel want als 't pijn doet ga je toch niet vaak, hard en lang lopen.. wink

11

Re: Shin splints

Op de site van runnersworld staan tips om wat te doen bij shin splints.

12 Laatst bewerkt door Carlijn (14-03-12 19:57:25)

Re: Shin splints

Het is al een tijd geleden dat iemand hier wat heeft gepost maar ik heb echt jullie hulp nodig!

Ik maak een profielwerkstuk over shin splints en doe hierin een onderzoek naar de meest effectieve behandeling.
Ik heb een enquête gemaakt voor iedereen die shin splints heeft, het is vooral gericht op mensen die al wat behandelingen hebben geprobeerd. Ik hoop dat jullie hem even willen invullen ik zou jullie heel erg dankbaar zijn!

Het mag ook worden gestuurd naar mijn email als u het liever anoniem houd!
Dit is de enquête:
1.    Wat is uw geslacht?
2.    Wat is uw leeftijd?
3.    Heeft u al de oorzaak van shin splints gevonden, zo ja, wat heeft bij uw shin splints veroorzaakt?
4.    Welke behandelmethoden heeft u toegepast bij de behandeling van shin splints en welke sloeg het meest aan?
5.    Er zijn veel behandelingsmethoden voor shin splints. Hieronder zijn de meest voorkomende genoemd. Welke behandeling is volgens uw het meest effectief, of in welke volgorde denkt u shin splints het best te behandelen, als er geen endogene factoren meespelen of als deze al effectief behandeld zijn? (Als uw nog nooit 1 van deze behandelingen heeft geprobeerd kunt u deze vraag open laten)
-    Rust en behandeling met ijs
-    Fysiotherapie (massage) en rek oefeningen
-    Compressiekousen
-    Corticosteroïdeninjectie
-    Acupunctuur
-    Shockwave therapie

13

Re: Shin splints

Carlijn schreef:

Het is al een tijd geleden dat iemand hier wat heeft gepost maar ik heb echt jullie hulp nodig!

Ik maak een profielwerkstuk over shin splints en doe hierin een onderzoek naar de meest effectieve behandeling.
Ik heb een enquête gemaakt voor iedereen die shin splints heeft, het is vooral gericht op mensen die al wat behandelingen hebben geprobeerd. Ik hoop dat jullie hem even willen invullen ik zou jullie heel erg dankbaar zijn!

Het mag ook worden gestuurd naar mijn email als u het liever anoniem houd!
Dit is de enquête:
1.    Wat is uw geslacht?
2.    Wat is uw leeftijd?
3.    Heeft u al de oorzaak van shin splints gevonden, zo ja, wat heeft bij uw shin splints veroorzaakt?
4.    Welke behandelmethoden heeft u toegepast bij de behandeling van shin splints en welke sloeg het meest aan?
5.    Er zijn veel behandelingsmethoden voor shin splints. Hieronder zijn de meest voorkomende genoemd. Welke behandeling is volgens uw het meest effectief, of in welke volgorde denkt u shin splints het best te behandelen, als er geen endogene factoren meespelen of als deze al effectief behandeld zijn? (Als uw nog nooit 1 van deze behandelingen heeft geprobeerd kunt u deze vraag open laten)
-    Rust en behandeling met ijs
-    Fysiotherapie (massage) en rek oefeningen
-    Compressiekousen
-    Corticosteroïdeninjectie
-    Acupunctuur
-    Shockwave therapie

Het helpt enorm als je even vertelt wie je bent en waarvoor je het werkstuk maakt. Zomaar een aantal vragen dumpen lijkt me niet heel handig.

14

Re: Shin splints

En welke gewone boeren#$%  (...zoon) weet er nu wat endogene factoren zijn? Ik ben redelijk opgeleid maar die moest ik toch echt opzoeken, en dan snap ik die vraag nog niet.

15

Re: Shin splints

Met endogene factoren bedoel ik dat shin splints bijvoorbeeld is veroorzaakt door een overpronerend looppatroon of een verschil in beenlengte, iets wat dus het lichaam zelf veroorzaakt en niet word veroorzaakt door iets van buitenaf. Als dit probleem is opgelost met bijvoorbeeld steunzolen, hoe denkt u dan shin splints het effectiefst te behandelen, aangezien je niet gelijk van shin splints af bent als je steunzolen hebt gekocht.

16

Re: Shin splints

Even wat meer duidelijkheid over de enquete, ik dacht namelijk dat ik maar een bepaald aantal woorden mocht gebruiken. Ik ben een 18 jarige leerling van het Einstein Lyceum, en ik zit nu in 6 vwo. In dit jaar moet ik een profielwerkstuk maken met daarin een onderzoek. Ik heb zelf al een meer dan een jaar last van shin splints en heb daarom gekozen voor het onderwerp shin splints, met daarin een onderzoek naar de meest effectieve behandeling. Voor dit onderzoek heb ik ook de ervaring nodig van mensen die shin splints hebben. Vandaar deze enquete. Ik hoop dat jullie me bij dit onderzoek willen helpen!

Alvast Bedankt!

17

Re: Shin splints

Carlijn schreef:

Dit is de enquête:
1.    Wat is uw geslacht?
2.    Wat is uw leeftijd?
3.    Heeft u al de oorzaak van shin splints gevonden, zo ja, wat heeft bij uw shin splints veroorzaakt?
4.    Welke behandelmethoden heeft u toegepast bij de behandeling van shin splints en welke sloeg het meest aan?
5.    Er zijn veel behandelingsmethoden voor shin splints. Hieronder zijn de meest voorkomende genoemd. Welke behandeling is volgens uw het meest effectief, of in welke volgorde denkt u shin splints het best te behandelen, als er geen endogene factoren meespelen of als deze al effectief behandeld zijn? (Als uw nog nooit 1 van deze behandelingen heeft geprobeerd kunt u deze vraag open laten)
-    Rust en behandeling met ijs
-    Fysiotherapie (massage) en rek oefeningen
-    Compressiekousen
-    Corticosteroïdeninjectie
-    Acupunctuur
-    Shockwave therapie

1.  Vrouw
2.  26
3.  Ja, verkeerde loop techniek.
4.  In eerste instantie rust om de ontsteking/irritatie af te laten nemen. Later weer rustig begonnen met lopen en de loop techniek aangepast. Ben veel ontspannender gaan lopen, eerst trok ik teveel mijn tenen op waardoor de schenen teveel belast werden.
5.  Rust en aanpassing van de looptechniek dus..

18

Re: Shin splints

Ik heb de enquete ook nog even zelf ingevuld zodat jullie ook wat meer van mijn ervaring met shin splints weten:
Heel erg bedankt voor het invullen Lieke, ik hoop dat er nog meer mensen de moeite nemen om dit even te doen!

Dit zijn mijn antwoorden op de enquete:

1.  Vrouw
2.  18
3.  Ja, ik heb een overpronerend looppatroon en liep op gewone sportschoenen in plaats van echte hardloopschoenen.
4. Rust en behandeling met ijs, fysiotherapie (massage) met rekoefeningen, ik ben langs (een slechte) orthopeed geweest maar volgens hem was er niks mis met de stand van mijn voeten, toen naar de sportarts die mij heeft aanbevolen hardloopschoenen met een blok erin te kopen tegen overpronatie. Toen dit maar voor 1 been effect had heeft de sportarts me doorgestuurd naar een speciaal orthopedie centrum waar ik 3 shockwave therapie behandelingen heb gehad en een (goede) orthopeed heeft vastgesteld dat ik toch nog iets meer steun nodig heb omdat ik nog steeds overproneer, dus heb ik speciaal gemaakte sportzooltjes gekregen. Sindsdien ben ik bezig met mijn training weer heel langzaam opbouwen. 
5. Voor mij was de meest effectieve behandeling shock wave therapie. Ik heb pas na de shock wave therapie de oorzaak gevonden, maar shock wave therapie zorgt ervoor dat je binnen 2 weken weer kan beginnen met trainen. Het nadeel is dat je heel langzaam het moet opbouwen omdat shin splints anders wel weer terugkomt en dat is erg moeilijk als je eindelijk weer pijnvrij kan rennen. Rek en strek oefeningen pas ik ook nog steeds toe voordat ik begin met hardlopen.

19

Re: Shin splints

Inderdaad rustig opbouwen... Behandelen met Curetape/Medical Taping is inderdaad een oplossing. Een shinsplint heeft vaak ook een relatie met de spanning in de kuiten.

Je kunt ook denken aan behandeling door een sportmasseur of het dragen van compressiesokken. Deze ondersteunen de kuiten en scheenbeen waardoor de doorbloeding beter wordt. Zelf loop ik met de Compressport Ultra Silicon. (http://www.sportvoedingwielrennen.nl/in … ZWART.html)

Ik zou niet meer zonder kunnen...

20

Re: Shin splints

dan heb ik slecht nieuws voor je want bij veel wedstrijden is het gebruik van compressie kousen verboden.

21

Re: Shin splints

ronnyke schreef:

dan heb ik slecht nieuws voor je want bij veel wedstrijden is het gebruik van compressie kousen verboden.

In Belgie wel maar in Nederland kan je gewoon bij alle wedstrijden starten met compressie tubes aan.

22

Re: Shin splints

In Horst komende zondag niet, las ik in het NTB-blaadje... is wel spijtig, wat mij betreft.

23

Re: Shin splints

denniss schreef:
ronnyke schreef:

dan heb ik slecht nieuws voor je want bij veel wedstrijden is het gebruik van compressie kousen verboden.

In Belgie wel maar in Nederland kan je gewoon bij alle wedstrijden starten met compressie tubes aan.

Ook in NL mag je eigenlijk geen tubes aan, behalve als er met wetsuit gestart wordt.