1

Onderwerp: Hoe technisch is fietsen?

Volgend jaar wil ik mijn eerste (kwart) triathlon doen. De technische zijde van zowel het zwemmen als het lopen ken ik redelijk goed.  Ook het idee van intervaltrainig (etc.) kan ik ook toepassen op het zwemmen en het lopen. Ik fiets regelmatig op mijn MTB maar vraag me of hoe 'technisch' fietsen is. Wat voor baat heb je bij lessen in wielrennen (buiten het opbouwen van conditie)?

2

Re: Hoe technisch is fietsen?

Er komt heel veel techniek kijken bij het fietsen als je het mij vraagt, maar heb van les nooit gehoord??

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

3

Re: Hoe technisch is fietsen?

Welkom Sebastiaan, allereerst veel plezier met je voorbereiding.

Veel techniek? Zithouding en ritme zijn cruciaal, leren kracht zetten in elk kwadrant van de rotatie en een klein beetje kanteling in de enkels maar dan heb je het wel gehad toch?? De enige techniek-oefening die ik ooit doe is trappen met een been om goed rond te gaan en een balans te vinden tussen duwen en trekken.

Vergeleken met lopen en zwemmen, waarbij je zoveel bewegingsvrijheden hebt, durf ik echt wel te beweren dat bij fietsen de (bewegings) techniek van ondergeschikt belang is.

4

Re: Hoe technisch is fietsen?

Puur les heb je niet zo veel aan, misschien de basis, zoals Roland al omschrijft. Maar training in groepsverband kan zeker bevorderend zijn voor de gezelligheid, je conditie, leren van anderen enzo.

5

Re: Hoe technisch is fietsen?

Roland_Amersfoort schreef:

Welkom Sebastiaan, allereerst veel plezier met je voorbereiding.

Veel techniek? Zithouding en ritme zijn cruciaal, leren kracht zetten in elk kwadrant van de rotatie en een klein beetje kanteling in de enkels maar dan heb je het wel gehad toch?? De enige techniek-oefening die ik ooit doe is trappen met een been om goed rond te gaan en een balans te vinden tussen duwen en trekken.

Vergeleken met lopen en zwemmen, waarbij je zoveel bewegingsvrijheden hebt, durf ik echt wel te beweren dat bij fietsen de (bewegings) techniek van ondergeschikt belang is.

Sorry dat gooide ik op de hoop voor techniek (bij fietsen dan). Heeft mij toch wel wat tijd gekost om die facetten onderde knie te krijgen bij met name ritten van 120km en meer... en heb daar nog genoeg in te leren denk ik

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

6

Re: Hoe technisch is fietsen?

Onze triathlon vereniging geeft toch wel een paar keer per jaar extra aandacht aan bochten rijden, aansturen etc. Best nuttig heb ik zelf gemerkt.. Verder is het leren rijden in een groep ook wel goed en zeker gezelliger.. smile

Lieke

7 Laatst bewerkt door Frankiboy (06-10-11 11:10:40)

Re: Hoe technisch is fietsen?

haha mijn groep was ook erg blij met mij...tijdens mijn voorbereiding voor de long distance van almere dit jaar reed ik ten alle tijden voorop smile

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

8

Re: Hoe technisch is fietsen?

Op gebied van stayer en bochtentechniek kunnen veel du/triathleten nog veel leren denk ik. Maar voor het fietsen op zich denk ik gewoon gewenning en opbouwen belangrijker is dan een bepaalde techniek of je moet off-road gaan dan komt er wel enorm veel techniek bij kijken.

9

Re: Hoe technisch is fietsen?

Ik heb 2 jaar terug een keer een klim- en daalclinic gedaan. Was ook wel verhelderend, heb er met trainingsweekendjes in de heuvels van Limburg best veel aan gehad. Met name bij afdalen wat eigenlijk zo vanzelfsprekend lijkt.

10

Re: Hoe technisch is fietsen?

Roland_Amersfoort schreef:

Welkom Sebastiaan, allereerst veel plezier met je voorbereiding.

Veel techniek? Zithouding en ritme zijn cruciaal, leren kracht zetten in elk kwadrant van de rotatie en een klein beetje kanteling in de enkels maar dan heb je het wel gehad toch?? De enige techniek-oefening die ik ooit doe is trappen met een been om goed rond te gaan en een balans te vinden tussen duwen en trekken.

Vergeleken met lopen en zwemmen, waarbij je zoveel bewegingsvrijheden hebt, durf ik echt wel te beweren dat bij fietsen de (bewegings) techniek van ondergeschikt belang is.

Het is zelfs nog eenvoudiger: trekken aan een pedaal is overbodig. wink

Wat wel echt nodig is voor triathleten is dat je een rechte lijn kunt rijden met zijwind, schakelt voor je een bocht ingaat en een bidon kan aanpakken zonder over de weg te zwieren. Gek genoeg gaat dat alles nogal vaak fout tijdens wedstrijden.

11

Re: Hoe technisch is fietsen?

ronnyke schreef:

Op gebied van stayer en bochtentechniek kunnen veel du/triathleten nog veel leren denk ik. Maar voor het fietsen op zich denk ik gewoon gewenning en opbouwen belangrijker is dan een bepaalde techniek of je moet off-road gaan dan komt er wel enorm veel techniek bij kijken.

Dit dus.
Hoevaak ik al triatleten heb ingehaald die met de mooiste/duurste tijdritfietsen rijden maar totaal niet kunnen sturen...

Vooral op de kortere afstanden lijkt me dit toch wel niet te onderschatten.

Voor de rest is een goede positie (comfortabel maar toch aerodynamisch) belangrijk.

12 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (07-10-11 00:21:56)

Re: Hoe technisch is fietsen?

OH ja, dat wel. Ik herinner me de keerpunten in Veenendaal waar ik soms op 1 keerpunt twee man inhaalde.  En dat met acht keerpunten, da's gauw een minuut winst voor niks...

Ik heb dan het geluk dat ik een half leven lang motor heb gereden, dan leer je wel een beetje sturen. Maar op andere parcours heb je daar weer veel minder aan. In Utrecht bijvoorbeeld was er maar 1 bocht waar je een beetje verschil kon maken.

Toch blijf ik erbij dat vergeleken met zwemmen en lopen de techniek bij het fietsen een beduidend kleinere rol speelt.

13

Re: Hoe technisch is fietsen?

Techniek... als je 200km aan een stuk kan fietsen zit dat wel goed hoor, zoiets heet ervaring. Doseren is op die afstand veel belangrijker. Welke versnelling, hoe doe je een helling, recuperatie, de wind gebruiken (als je wind mee hebt zo recht mogelijk op je fiets gaan zitten).

14

Re: Hoe technisch is fietsen?

marnick schreef:

(als je wind mee hebt zo recht mogelijk op je fiets gaan zitten).


Hrm, daar kan ik me niet in vinden, zeer zeker niet. Als je wind mee hebt moet je gewoon net zo diep zitten als met wind tegen. Je haalt daar in mijn ogen evenveel winst uit.

15

Re: Hoe technisch is fietsen?

Roland_Amersfoort schreef:

Hrm, daar kan ik me niet in vinden, zeer zeker niet. Als je wind mee hebt moet je gewoon net zo diep zitten als met wind tegen. Je haalt daar in mijn ogen evenveel winst uit.

Helemaal gelijk, tenzij je langzamer dan de wind gaat natuurlijk.  smile  Maar dan fiets je of heel rustig of je hebt echt een gigantische storm in de rug  wink

16

Re: Hoe technisch is fietsen?

Ik dacht ook al wat is dat nu? Ik heb nog geen enkele wielrenner recht zien zitten tijdens een wedstrijd en zeker niet in een tijdrit. Btw vandaag een nederlander in de ronde van belgie trapte een 56/11 rond  yikes

17

Re: Hoe technisch is fietsen?

Dan trap je toch gewoon net boven de 50 met een trapfrequentie van rond de 85.   wink   De vermogens die ze trappen vind ik bijzonder, de 56 11 niet echt.

Op het vlakke is een 56 voor misschien wel een goede optie voor goede fietsers. Dan kun je achter net een grotere tandje gebruiken en dan zijn de sprongen bij het schakelen ook heel iets minder groot. Lood om oud ijzer natuurlijk voor de gewone stervelingen  wink

18

Re: Hoe technisch is fietsen?

Op sommige parcoursen is inderdaad veel winst te behalen in de bochten, daar kan je zo 10/20m pakken op atleten die als een banaan door de bochten gaan.

Als je 200km aaneen kan fietsen betekent dat nog niet dat je ook rap door bochten kan.

19 Laatst bewerkt door Triatleethans (27-05-12 12:37:59)

Re: Hoe technisch is fietsen?

Een tijdritfiets stuurt wat lastiger de bocht om dan een gewone koersfiets dat heeft niets te maken met stuurtechniek
Ik zie wel in stayerwedstrijden dat veel triatleten de handen op de remgrepen hebben terwijl ze juist onderin de beugel moeten zitten bespaart een hoop energie ( luchtweerstand ) en  bochten nemen gaan een stuk makkelijker
Fietsen is geen kwestie van kracht ( 56 voorblad ??? ) maar rijden op souplesse dan is een 53 voor een ieder ruim genoeg
Voorbeeld is Fabian Cancellara kijk maar eens wat voor trapfrequentie hij haalt en toch stil zit op de fiets
Link: http://www.youtube.com/watch?v=bqyyNrOI … 1&list

20

Re: Hoe technisch is fietsen?

Dat stilzitten heeft er ook wel met te maken dat deze renner heel zijn lichaam op de juiste manier getraind heeft. En natuurlijk is het een natuurtalent zo maken ze niet alle dagen want neem een Boonen das ook zo een type renner en toch zit die niet zo vast op zijn fiets in een tijdrit.

21

Re: Hoe technisch is fietsen?

Triatleethans schreef:

Fietsen is geen kwestie van kracht ( 56 voorblad ??? ) maar rijden op souplesse dan is een 53 voor een ieder ruim genoeg
Voorbeeld is Fabian Cancellara kijk maar eens wat voor trapfrequentie hij haalt en toch stil zit op de fiets
Link: http://www.youtube.com/watch?v=bqyyNrOI … 1&list

Ik zal deze: http://2peak.com/tools/hawaii3.php en deze http://forum.slowtwitch.com/gforum.cgi?post=3508248 triatleten even een mailtje sturen dat ze op souplesse moeten gaan rijden, anders wordt het niks met ze.

22

Re: Hoe technisch is fietsen?

Je kunt ook moeilijk beweren dat een lage trapfrequentie met kracht van doen heeft. 70 omwentelingen over een uurtje (+- olympische afstand) is toch maar even 60 x 70 herhalingen. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand in de sportschool beweert dat 4200 keer leg press herhalingen nog iets met kracht van doen hebben. Ik rijd zelf ook het beste met een lage trapfrequentie, zo rond de 75, en ik ben bijvoorbeeld extreem slap.

Brett Sutton heeft ook wel eens iets aardigs over trapfrequenties geschreven. Hij lijkt ook niet zo'n fan van hoge trapfrequenties, tenzij je bent opgegroeid als wielrenner.
http://teamtbb.com/index.php?option=com … -headlines

23

Re: Hoe technisch is fietsen?

Ik heb het tegenovergestelde. Geen achtergrond in het wielrennen (wel altijd veel gefietst) maar ik trap eigenlijk altijd 100-115 omwentelingen anders verzuur ik binnen een paar minuten. Als je dat doorrekent ontdek je vrij gauw dat ik de 53 wel thuis kan laten. Vorige week in een 1/4 triathlon een gemiddelde gefietst van 36+ (vond ik zelf niet verkeerd) en daarbij het buitenblad niet 1 keer gebruikt.