1

Onderwerp: Zwemkleding in zwembad.

Goedeavond,

Ik heb geprobeerd te zoeken door het forum, maar kon het antwoord op deze vraag niet vinden dus stel ik hem hier maar:
Ik ben een beginner met zwemmen, en wil graag zwemspullen aanschaffen om aankomende maanden in het zwembad te trainen.
Nu vraag ik mij alleen af wat voor een zwembroek ik nodig heb. Is een Speedo noodzakelijk? Of is het slim om al een tri-suit aan te schaffen en daar mee te trainen?
Verder wil ik ook een badmuts kopen omdat ik zuinig ben op mijn (lange) haar, het lijkt me niet dat hier grote verschillen in merken zitten?
Tenslotte, weet iemand hier in Utrecht een voordelige winkel voor? Of is iemand laatst een opruiming met (oude) modellen tegen gekomen?

Bedankt alvast!

2

Re: Zwemkleding in zwembad.

Ik zou gewoon in een zwembroek zwemmen ipv een trisuit.. Dat chloor is uiteindelijk voor geen enkele stof goed maar een zwembroek is goedkoper dan een trisuit om te vervangen.. wink
Populair tegenwoordig zijn de lange zwembroeken, ben ik zelf ook voorstander van. Die kleine dingen zijn niet echt charmant.. tongue haha

http://3.bp.blogspot.com/_NAHUtRpFm_M/T … trunks.jpg

Over het algemeen kun je een zwembroek en badmuts in iedere sportzaak kopen..

3

Re: Zwemkleding in zwembad.

Beste Max,

Mijn advies zou zijn,ga naar een goede sportzaak, een badmuts heb je in verschillende kwaliteiten en de prijs is naar gelang de kwaliteit. Wat betreft een zwembroek, zou ik met iets straks gaan zwemmen, speedo, een zwembroek met korte of lange  pijpen.
Met een beetje zoeken op internet zijn er ook voldoende webshops die deze spullen tegen een redelijke prijs aanbieden.

Waarschijnlijk kun je bij lidmaatschap van Hellas tegen gereduceerd tarief een club trisuit aanschaffen

succes

Peet

4

Re: Zwemkleding in zwembad.

Bedankt voor de reacties, ik ga eens zoeken naar zo'n langere zwembroek, vind ik ook wat charmanter dan een korte.
Zaterdag maar eens de Perry- en Intersport in Utrecht bekijken, daar zal ik dan bijna zeker wel moeten slagen!

5

Re: Zwemkleding in zwembad.

Speedo's zijn echt cool! Kleiner is beter.

6

Re: Zwemkleding in zwembad.

Hoe minder stof hoe beter.

Er zijn overigens speedo's die niet stuk gaan door chloor. Kosten wat meer, maar hoef je niet te vervangen na een half jaar.

7

Re: Zwemkleding in zwembad.

Dorter schreef:

Speedo's zijn echt cool! Kleiner is beter.

Bleek schreef:

Hoe minder stof hoe beter.

Is dit een gevalletje generatiekloof..? smile Ieder moet dragen wat ie lekker vindt! Maar de meeste wat jongere atleten verkiezen vaak de zwembroeken met pijpjes..  cool

8

Re: Zwemkleding in zwembad.

Generatiekloof? Dat mag ik met 35 jaar niet hopen... Nee, meer een stijl- en nostalgiedingetje wat mij betreft. We zijn toch triathleten? Iedere gram telt, allemaal een afgetrainde hardbody (hmpff...), daar hoort een minimalistische zwemslip bij!!

Allemaal flauwekul, ik vind het gewoon grappig omdat zoveel mensen (met name niet-zwemmers) zo'n aanstoot nemen aan iets simpels als een zwembroekje.

9

Re: Zwemkleding in zwembad.

Dorter schreef:

Generatiekloof? Dat mag ik met 35 jaar niet hopen... Nee, meer een stijl- en nostalgiedingetje wat mij betreft. We zijn toch triathleten? Iedere gram telt, allemaal een afgetrainde hardbody (hmpff...), daar hoort een minimalistische zwemslip bij!!

Allemaal flauwekul, ik vind het gewoon grappig omdat zoveel mensen (met name niet-zwemmers) zo'n aanstoot nemen aan iets simpels als een zwembroekje.

En ik ben uit '87, dus ik vraag me af waar die kloof ligt wink

10

Re: Zwemkleding in zwembad.

Dorter schreef:

Iedere gram telt, allemaal een afgetrainde hardbody (hmpff...), daar hoort een minimalistische zwemslip bij!!

Allemaal flauwekul, ik vind het gewoon grappig omdat zoveel mensen (met name niet-zwemmers) zo'n aanstoot nemen aan iets simpels als een zwembroekje.

Bij de meeste mini-Speedo's die ik zie hangt er meestal een horeca-spoiler over en da's niet zo'n mooi gezicht. Maar mensen moeten blij zijn dat er ook nog afgetrainde lui met zo'n broekje rondlopen.

Overigens gebruik ik een broek met korte pijpjes in het zwembad. Tijdens mijn tropen-vakanties gaat er wel een kleiner exemplaar mee.

11

Re: Zwemkleding in zwembad.

Grappige discussie  big_smile

zoveel mensen zoveel meningen zullen we maar zeggen, ik zwem zelf bij een wedstrijdzwemvereniging, en hier zwemt zeker 80 % in de zogenaamde speedo, ook op wedstrijden is dit het merendeel...

Heel theoretisch is een langere zwembroek sneller ( gestroomlijnder ), daarom mogen bij het wedstrijdzwemmen een heleboel dingen niet meer, broeken over je knie, navel bedekt, en bij dames hetzelfde en mag er bijvoorbeeld geen rits inzitten, zodat je jezelf in kan snoeren enz enz....


Weet niet of je toevallig in de buurt van een decathlon woont, dan is het wel aantrekkelijk om daar eens even te kijken, zwemkleding is daar niet duur, je hebt volop keus ( zeker in de zomermaanden ) en je hebt ook gewoon de gevestigde merken zoals speedo.

Ik gebruik ook al jaren hun chloorbrilletje ( € 3,50 ), helemaal goed, nooit problemen mee, had toevallig een zoggs predator aangeschaft en hier is nu de neusvleugel gebroken na 4 maanden ( bril van € 30,- ).

Badmutsen heb je heel veel verschil in, zowel als pasvorm en als materiaal, latex is heel dun en silicone wat dikker

Verder als je gaat trainen met zwemmen is een drijfplankje en een achtje geen overbodige luxe, drijfplankje om alleen je benen te trainen en achtje alleen voor je armen.

zwemmen is een technische sport en het is handig als je je maar op 1 ding hoeft te concentreren

12

Re: Zwemkleding in zwembad.

Als je een badmuts koopt, zorg dan dat je een sillecone badmuts koopt. Die van latex trek je zo doormidden. Zijn wat duurder (rond de 8 euro), maar gaan veel langer mee. Verder zijn badkleding gemaakt van Speedo Endurance stof (of iets vergelijkbaars van een ander merk) een aanrader, gaan jaren mee, ipv maanden. Ik zwem en geeft training bij een wedstrijdzwemvereniging en daar hebben alle heren een lange strakke zwembroek aan tijdens trainingen (tot de knie), of een dragbroekje over de kleine Speedo (voor wat extra weerstand). Maar is puur een kwestie van smaak/ voorkeur  smile

13

Re: Zwemkleding in zwembad.

Bleek schreef:

En ik ben uit '87, dus ik vraag me af waar die kloof ligt wink

Misschien betreft het hier een genderkloof en geen generatiekloof. Heren vinden een Speedo vaak gewoon suf (een kwestie ontevredenheid over hun bierspoiler of van onzekerheid over hun seksuele voorkeur denk ik  big_smile  ), dames gaan er desgevraagd meestal compleet van over hun nek.

14

Re: Zwemkleding in zwembad.

Inderdaad een Speedo, zo strak en klein mogelijk.
De (gladgeschoren) been- en bilpartij heb ik zorgvuldig gesculptuurd tijdens mijn loop- en fietstrainingen. Dit hoef je niet te verbergen met een knielang broekje.

15

Re: Zwemkleding in zwembad.

Yep, less is more!

Lijkt me wel een leuk onderwerp voor een nieuwe topic: "show your speedo"  wink

16

Re: Zwemkleding in zwembad.

Mede dankzij de adviezen heb ik vandaag mijn Speedo, badmuts én brilletje gekocht.
Dit zijn ze geworden:

http://img38.imageshack.us/img38/536/11310846001.jpghttp://www.wedstrijdzwemkleding.nl/images/merit%20mirror%20black.jpg

en een zwarte silicone badmuts.

Heel erg bedankt voor het advies, nu wist ik dat ik op chloorbestendigheid moest letten en silicone ipv latex, anders had ik dit niet geweten!