1

Onderwerp: Voedingsschema

Hallo triatleten,

Ik ben pas op dit forum en dit wordt al m'n derde topic, excuses dat ik zoveel topics aanmaak maar ze zijn allemaal over héél wat anders (zelfde geheel: Triathlon).
Dit is m'n voedingsschema; graag beoordelen of dit goed is of niet goed. Dit voedingsschema heb ik gebruikt voor het fitness om aan kracht en massa(spiermassa) aan te komen en gewicht te verliezen.
's morgens: Brinta (drink) met glas sinaasappelsap OF 4 boterhammen (bruin)roggebrood met stroop (ik dacht stroop voor de mineraal/vitamine(?) ijzer) en een glas halfvolle melk.

's middags: Ligt er heel erg aan, bruin brood met kipfilet/kaas/ham en een stuk fruit naar keuze, qua drinken verschilt het heel erg, meestal water erbij.

s' avonds: Wat de pot schaft, probeer altijd veel groente op te scheppen om een ''vol'' gevoel te krijgen. Ik eet ook nog wel eens wat tussendoor en ik eet echt genoeg hoor, maar ik probeer dit tussendoortje dan gezond te houden door bv brood te pakken of een stuk fruit te pakken.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Jsport

2

Re: Voedingsschema

Als opmerking: Natuurlijk is het niet elke dag hetzelfde en verschilt er veel; maar dit is een random day eigenlijk. Graag op/aanmerkingen(tips). Alvast bedankt.

Gr. Jsport

3

Re: Voedingsschema

Dus je wilt een reactie op iets wat eigenlijk per dag verschilt. Niet zo moeilijk doen over eten, gewoon gevarieerd eten en niet te veel big macs wegwerken.

4

Re: Voedingsschema

Ofja, heb ik eigenlijk slecht vertelt, het verschilt niet veel; alleen soms.
M'n vraag is dan ook meer over het fundament; is de basis goed? Dus het roggenbrood met stroop, het fruit (is logisch natuurlijk van wel), de brinta etc.
Lijkt alsof ik te hard van stapel ga, maar als ik ergens voor ga, ga ik er ook écht voor en dus ook niet van ''ik wil die 1/8 gewoon uitlopen, maar ook goed uitlopen'' smile .

Gr. Jsport

5

Re: Voedingsschema

Ik ben absoluut geen voedingsdeskundige, maar zoals ik al zei; afwisselen! Dus idd de ene dag brinta, dag daarop roggebrood met stroop, dag daarop yoghurt met muesli, keertje eitje bakken met spek. Maar dit moet je ook weer niet zo serieus doorvoeren dat je echt elke dag wat anders wilt, paar dagen achter elkaar hetzelfde is natuurlijk geen probleem. Zo eet ik bijzonder veel bammetjes met nutella, omdat ik dat top voedsel vind.

Owja, en groenten zijn tof.

6

Re: Voedingsschema

Bedankt voor de reactie Bleek, ik probeer veel groente te nemen bij het hoofdgerecht en altijd genoeg fruit uiteraard (probeer toch aan 2 á 3 stuks te komen, alhoewel me dit vaak niet lukt).

Gr. Jsport

7

Re: Voedingsschema

Aardappels zijn ook goed volgens mij! Die eet ik veel en geven een goed vol gevoel. Piepers, groene groente en een klein stukje vlees of vis (80 gram houd ik aan). Verder eet ik vrijwel altijd Duits brood (zuurdesem), dat geeft een voller gevoel + lekkerder smile Tot slot aftoppen met kwark/yoghurt, meestal met muesli. En een gekookt eitje he, daar word je groot en sterk van.

A great of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

8

Re: Voedingsschema

Ik probeer ook niet te veel na te denken bij mijn eten, zolang het voor mijn gevoel maar redelijk gezond en in de juiste proporties is. Als basis groente en fruit lijkt me een gezond uitgangspunt. (Appel)stroop neem ik overigens ook vaak op brood. Wel heb ik ooit bij Yneke Vocking een voedingsanalyse laten doen om wat bewuster te worden van wat en hoeveel ik eet, dat vond ik erg interessant en verandert ongemerkt toch wel het een en ander. Ik eet ongeveer twee keer per week vegetarisch, naar mijn gevoel is dat goed.

Ik zou graag wat meer aandacht besteden aan mijn eten, maar heb geen zin om neurotisch alles elke keer onder een vergrootglas te leggen. Ik volg dus mijn gevoel en doe af en toe een kleine analyse of maak wat kleine wijzigingen (zoals geen suiker meer in koffie en thee).

9

Re: Voedingsschema

Voor jou is het eigenlijk heel simpel, je bent 15 jaar woont nog thuis, dus ik zie het als een taak van je ouders om jou gezond en goed voedsel voor te zetten, is dat zo dan kun je daar prima op sporten.

10

Re: Voedingsschema

Bedankt voor de reacties.
Avondeten hoort inderdaad tot de verantwoordelijkheid van mijn ouders, maar verder; als ik op school ben, kies ik dan een broodje kipfilet of broodje met bacon, kip, saus etc, smeer ik zelf brood of ga ik met vrienden bij de Plus wat kaasbroodjes halen, zelfde is 't bij 't uitgaan; eet ik me daarna een frietje of ga ik naarhuis en slapen zodat ik 's morgens kan trainen etc. Dus er is toch al een echte verantwoordelijkheid bij mezelf, als ik aan mijn moeder vraag voor wit brood, krijg ik wit brood (is niet verwend bedoel he, haha) en anders bruin brood etc.

Gr. Jsport

11

Re: Voedingsschema

Als je serieus wil sporten laat je dat uitgaan met vrienden maar al  tongue  hoef je ook geen friet te eten dus een probleem minder. Je minder vragen stellen want dat is nergens goed voor.

12 Laatst bewerkt door amvandenberg (04-07-12 17:54:33)

Re: Voedingsschema

Sja, hoe ver wil je gaan?
Voedingscentrum geeft 200gr groente en 2 stuks fruit per dag aan en brood/pasta/rijst/aardappelen en zuivel en vis/vlees.
Voor sommige is dat al ver gegrepen, anderen worden vegetarisch/veganistisch.
Ik eet zelf het liefst zo puur mogelijk en denk dat de meesten wel zullen denken dat ik doordraaf: zo min mogelijk verwerkte dingen. Dus geen wit brood maar volkoren, geen koekjes, geen kaasbroodjes, geen frisdrank, geen boter maar olijfolie.. etc.
Maar wel veel noten, fruit, groente, vis, soja, verse kruiden, zaadjes, peulvruchten (linzen, kikkererwten bijv).

Tip: Het boek "Eten tegen kanker". Geeft eens aan dat eten niet alleen om vet/koolhydraten/eiwit/vitaminen/mineralen gaat, wat de algemene kijk van de westerse wereld is. Het gaat om zoveel meer en als je producten verwerkt raak je die stoffen kwijt. Waarom denk je dat er zoveel obesitas en kanker in de westerse wereld is? Voedingspatroon... 30% van alle kankergevallen heeft met voeding te maken.

13

Re: Voedingsschema

Als je eens googled op "paleodieet" dan staan daar hele aardige richtlijnen voor gezonde dagelijkse voeding. Ik suggereer niet dat je een dieet moet volgen, maar je vind er de basisbeginselen van voeding waar onze menselijke binnenriolering voor bedoeld is. Maar bovenal; eet gevarieerd en laat die gele M en aanverwante vreetschuren voor wat ze zijn.