1

Onderwerp: Scheenbeen blessure.

Ten eerste, ja ik heb al gezien dat er nog een topic over was... maar die ging over binnenkant van het been. En ging later over naar looptechniek dus heb ik een apart topic gemaakt.

Sinds afgelopen zondag, heb ik last aan de buitekant van me scheenbeen. Voelt aan de ene kant als spierpijn, maar aan de andere kant weer niet. Ik weet het, het klinkt vaag. Ik voel het tijdens traplopen, tijdens normaal wandelen een beetje, als ik zit en me tenen strek of optrek voel ik het ook. (en vanzelfsprekend met hardlopen).
Ik voelde het gisteravond na een wedstrijd (15.8km).
Een paar weken terug heb ik er ook al last van gehad (in mindere mate) maar toen ging het gewoon weer over. Na elke hardlooptraining spoel ik me benen al af met koud water, of pas ik de schokmethode toe (warm-koud-warm-koud-enz onder de douche).
Heeft iemaand tips, oplossingen, of gewoon geruststellingen dat er mee doorgetraind kan worden?
Btw, komende week is er toch al een 'herstelweek' niet speciaal hiervoor maar gewoon om het om de zoveel weken even rustig aan te doen zoals iedereen hier wel doet neem ik aan.
Planning is 2x hardlopen 6km per keer op ongeveer 10km/h.  En 2x ongeveer 50km racefiets, hoog rpm, rustig tempo.

Voor de duidelijkheid heb ik ook nog een plaatje opgezocht waar de pijn zich bevind wink

Pijn bevind zich dus aan de buitekant van het been (zijkant). En niet op het bot aan de voorkant.
http://www.freewebs.com/101187/scheenbeen.JPG

Alvast bedankt smile

Matthijs

2

Re: Scheenbeen blessure.

Klinkt als de klassieker onder de loopblessures: Shin Splints.
Is via Google genoeg over te vinden.
Toevallig vandaag (de batavierenrace komt er weer aan hmm) nog iemand deze link doorgestuurd: http://www.blessure-aanwijzer.nl/shin_s … itatie.htm

3

Re: Scheenbeen blessure.

Toch wel shin-splits... ik meende dat shin-splits aan de binnenkant van het been was. Maar mijn medische kennis is niet zo goed. Over shin-splits is inderdaad genoeg te vinden.
Ik zal jou link morgen even doorlezen. Ik ga nu eerst slapen, het werk van de studie kan morgen wel weer verder.

Mocht iemand trouwens nog tips hebben in het voorkomen danwel genezen hier van (uit ervaring) dan is dat natuurlijk altijd welkom.


Gr. Matthijs

4

Re: Scheenbeen blessure.

over shin splints is idd erg veel te vinden. nog een linkje naar runnersweb.nl, inclusief behandeling:
http://www.runnersweb.nl/runnersweb/show/id=1732

succes met de problemen, en daarna wel weer rustig opbouwen he!?

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

5

Re: Scheenbeen blessure.

matthijs987 schreef:

Toch wel shin-splits... ik meende dat shin-splits aan de binnenkant van het been was. Maar mijn medische kennis is niet zo goed.

Het beste advies is natuurlijk om bij een sportarts of fysio langs te gaan.

6

Re: Scheenbeen blessure.

Hallo allemaal,
de term shin-splint (shin=scheen, splint=kuitbeen) is een verzamelnaam voor een aantal overbelastingsblessures aan het onderbeen. Daaronder vallen ontsteking van pezen, stressfracturen, compartiment syndroom enz. Je kunt het beste direct naar een goede sportfysiotherapeut gaan, die kan de juiste diagnose stellen en een behandelplan opstellen. Die wisseldouches zijn iig goed.
Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

7

Re: Scheenbeen blessure.

Ik begin het inderdaad nu door te krijgen dat shin-split meer een verzamelnaam is ja. Ik koel nu gewoon meerdere keren per dag. En 's avonds onder de douche een paar keer wisselend koud-warm-koud-ect (eindigend op koud). En probeer me kuitspieren vanaf nu iets vaker te rekken. Heb gelezen op die site die werd aangeraden dat het mede kon komen door korte kuitspieren oid.
Ik moet ook toegeven dat dit niet de eerste keer is met de schenen. Heb het afgelopen 3 jaar al vaker gehad. Maar dan was het meestal meer naar de binnenkant van het been. Ben er al enkele keren mee naar een (sport)arts geweest. Maar als je na een half uur niet verder komt dan dat je maar een paar weken moet stoppen met hardlopen word je ook niet blij van en had je ook zelf kunnen bedenken. Af en toe heb ik ook het idee dat een arts niet echt met een sporter meedenkt. Enige waar ze meestal op uitkomen is rust houden.
Net rustig gefietst. 1.45 uur. avg HF 135. avg rpm 105.  Gewoon rustig lostrappen dus.
Hierbij had ik niet tot nauwlijks last van me scheenbeen gelukkig.

8

Re: Scheenbeen blessure.

Om jullie toch nog even op de hoogte te houden.
Ik voel nu tijdens traplopen en normaal lopen me schenen niet meer. Op de racefiets ook niet. Ik heb afgelopen week veel gekoeld en een koud-warm-koud enz douche 1x per dag gedaan.
Verder zat ik deze week toch al in een herstelweek. De planning was 2x hardlopen en 2x fietsen. Daar heb ik me niet aan gehouden. Ik heb niet hardgelopen deze week. En 3x gefietst. (avg HF 135, avg rpm 105, km p. keer ong 45)
Volgende week start ik weer rustig met hardlopen (in die week 2x 5km, rustig tempo)
En pak ik het fietsen weer iets intensiever op.

Totzover het blessure leed hierzo wink

9

Re: Scheenbeen blessure.

Helaas, ik heb ook last van mijn shin splints. Wat een ellende.
Tijdens traplopen en hardlopen is het behoorlijk pijnlijk, en ook tussendoor voel ik het constant.
Ik heb er wat over gelezen, en begin vanavond met ijskoeling.
Deze week niet hardlopen (shit, wat moeilijk), en in de plaats daarvan maar fietsen of spinnen.
Verder wat kuitoefeningen doen in de sportschool
Volgende week wellicht naar de fysio of sportarts.

Iemand nog tips om er zo snel mogelijk vanaf te komen?? (en voorgoed).
Matthijs, hoe is het nu met jou?

10

Re: Scheenbeen blessure.

Ik ben er nu vanaf (afkloppen)
Maar weet niet wat er nu na die halve marathon 22 april gaat gebeuren. Heb sinds ik er vanaf was geen afstand meer boven de 12km gelopen.
Mij heeft vooral die koud-warm-enz douche geholpen. Of gewoon afspoelen met koud water. En de trainingsomvang qua lopen wat terugnemen.
Fietsen heb ik niks teruggenomen, is zelfs erg toegenomen.

Succes ermee!

11

Re: Scheenbeen blessure.

Ter aanvulling op hetgeen hier al vermeld is;
Misschien is het dragen van een compressiekous ook de moeite waard. Ik hoor er wel goede verhalen over. Verder is het volgens mij enorm belangrijk dat je coordinatie over je onderbeenspieren optimaal is; dus veel loopscholing en coordinatieloopjes en voorzichtig met dat gesjok op verharde ondergrond.
Vroeger, (ahum)
toen ik ook wel eens last had van shinsplints heb ik ook wel geoefend met een balansplankje, alhoewel dit totaal niet loopspecifiek is, heb ik toch het idee dat het wel helpt.
Shinsplints... is gewoon basisvorming, bijna iedereen krijgt er vroeg of laat last van.

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

12

Re: Scheenbeen blessure.

ik draag met enige regelmatigheid compressiekousen. twee jaar geleden eens voor de gein gekocht in italie bij een nike-outletstore voor 5 euro, bevielen wel (=erg goed). vervolgens kwam bram som, die ook gekocht ter aanvulling. bevallen wat minder, zitten erg strak (misschien wel weer goed bij shin splints) en zijn glad (maar schijnen weer veranderd te zijn). nike bevalt me goed. mijn vriendin zweert bij x-socks variant, maar die draagt ze tegen de kou in de winter. de sokken van x-socks zijn wat dikker en zitten niet echt strak. vind ze erg lekker ter voorkoming van stijve kuiten bij langere duurlopen, maar bij tempo's werken ze ook perfect. heb ze ooit aangeschaft ivm wat klachten aan mijn achillespees wat compressiekousen zouden kunnen voorkomen. en jawel, het werkt. als de ondergrond zacht is draag ik nog gewone sokken, harde ondergrond eigenlijk altijd compressiesokken

13

Re: Scheenbeen blessure.

Misschien 's googlen op: Tibialis Anterior.

Jan

14

Re: Scheenbeen blessure.

Ik heb zelf ook een paar x-socks, maar kan niet zeggen dat ik het echt prettig vind, loop liever met zeer dunne normale sokjes (tot enkelhoogte). Ik heb ze aangeschaft ivm een kuit/enkel blessure, maar kies er toch voor om zonder te lopen. Ik gebruik ze wel echter buiten het sporten om. Als ik in de fitness sta heb ik ze aan (toch lange broek erover)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

15 Laatst bewerkt door Cesar (20-05-07 21:50:05)

Re: Scheenbeen blessure.

Scighera schreef:

Ik heb zelf ook een paar x-socks, maar kan niet zeggen dat ik het echt prettig vind, loop liever met zeer dunne normale sokjes (tot enkelhoogte). Ik heb ze aangeschaft ivm een kuit/enkel blessure, maar kies er toch voor om zonder te lopen. Ik gebruik ze wel echter buiten het sporten om. Als ik in de fitness sta heb ik ze aan (toch lange broek erover)

Het verschil tussen X-socks en Vitasan's (de Bram Som sokken om het zo maar te zeggen) is wel enorm! Ik heb beide, en alleen bij de Vitasan heb ik het idee dat ze ook echt "steun" geven. Ik heb ze gister gebruikt tijdens een duathlon bij wijze van experiment en daar waar ik normaal altijd last van mijn kuiten had na een wedstrijd heb ik daar nu geen last van gehad.

Enige is dat het misschien er niet uit ziet, maar ja, who cares? (oordeel zelf)

http://img258.imageshack.us/img258/4673/edittn4.th.png

Gr

(mooie aansluitend quote; if something's stupid and it works, it ain't stupid)

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

16

Re: Scheenbeen blessure.

Ik heb tot 4 weken geleden bijna niet kunnen hardlopen door verkeerde schoenen en daardoor een overbelasting van de tibialis anterior, scheenbeenvliesontsteking aan de buitenzijde i.p.v. de binnenzijde. Behandeld door de fysio en klachten weer over.
Nu de trainingen opgebouwd met compressiekousen van Vitasan en nergens meer last van gehad. Ik vind ze heerlijk zitten en heb er zelfs de Ironman mee gelopen afgelopen zaterdag. Dat was wel met een testversie, zonder het voetje. Er waren nog behoorlijk veel andere deelnemers met compressiekousen, lange kousen, boosters of wat voor iets dan ook. En ja, het ziet er niet heel erg charmant maar het werkt wel. En dat is toch veel belangrijker?
Nu 2 dagen na de wedstrijd ook bijna geen spierpijn meer en dat is normaal wel anders.
Ik vind ze zalig!

Ik heb ook de X-socks variant maar daar merk ik niks van, ik loop liever op de Vitasans.

17

Re: Scheenbeen blessure.

Ik heb gister trouwens nog wel een, mijn inziens, leuk experiment uitgevoerd;

http://img244.imageshack.us/img244/6384/expxi7.png

Ondanks dat ik nooit écht last heb van mijn kuiten was, en is er wel duidelijk verschil in stijfheid in de kuiten tijdens en na de wedstrijd. Ondanks dat ik liep als dikke stront in een trechter toch nog een nuttig bestede avond! Misschien, zeker op afstanden vanaf een halve, wel de moeite waard om even een klein minuutje de tijd te nemen voor mensen met kuitproblemen (net zoals Irongirl al aangaf overigens!).

Cesar

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

18

Re: Scheenbeen blessure.

@Irongirl:
Hoe heb jij het hardlopen weer opgebouwd na je kuitblessure?
Ik ben begin april ook geblesseerd geraakt aan de kuiten, en kon dus helemaal niet meer lopen 4 weken lang. Toen weer begonnen met om de dag 10 minuten. Na 2 weken weer wat langer. Deze week heb ik gelopen 2 x 30 minuten, en 1 x 50 minuten. Ging prima!
Moet ik nu rustig aan opbouwen (+10% per week), of kan ik weer snel naar de halve marathon-afstand toe?
Ik was in training voor een halve marathon en 3 weken daarvoor kwam die blessure..............

19

Re: Scheenbeen blessure.

Hoi Hehoi!

Ik had een irritatie aan de tibialis anterior. door de fysio behandeld en zodra ik klachtenvrij was weer gaan opbouwen. Ik heb ca. 2 weken niet kunnen hardlopen.
Eerste keer heel rustig 10 minuutjes in een tempo dat elke rollator je nog voorbij komt, maar goed. Je loopt weer en dat gevoel is heerlijk!
Daarna 2*10 minuutjes en vervolgens een vrij steile curve omdat ik een Ironman op het programma had staan 3 weken later. Ik heb toen nog 3*/week gelopen, eerst 2*20 toen 45' vervolgens een uurtje. Alles op heel rustig tempo. Geen klachten gekregen. Daar heb ik wel heel scherp op gelet. Van mijn fysio mocht ik ook snel weer belasten.
In de week voor de Ironman nog een keer 1uur40 gelopen en dat was het. Het is absoluut NIET de juiste opbouw voor na een blessure dat wil ik je wel zeggen. Ik heb veel met de Vitasan compressiekousen gelopen als extra support en kinesiotape gebruikt, ook nieuwe schoenen aangeschaft.  Ik heb gelukkig geen last gekregen en ook nu voelt het scheenbeen helemaal soepel.
vanwege de tijdsdruk dus een hele snelle opbouw, voldoet niet aan de 10% regel zoals in alle boekjes.
Als je de tijd hebt zou ik het  toch echt rustig opbouwen, als je last krijgt ben je zo weer een week niet aan het lopen en hoe heerlijk lopen is besef je pas als het niet kan!
Succes met de opbouw maar wees verstandig!

20

Re: Scheenbeen blessure.

Ik lees in de laatste verhalen alleen maar over blessures,is het misschien niet verstandiger de oorzaak te achterhalen waar die kuit en scheenbeenblessures vandaan komen?
Zelf heb ik nooit geen last van kuitblessures of aan mijn scheenbeen.
Mijn mening is eerst rust nemen totdat de blessure weg is en zeker geen lapmiddeltjes gebruiken zoals die steunsokken om toch weer te kunnen trainen
Het is een hype want nu zie je bijna iedereen met die sokken lopen net zoals het gebruik van de neuspleisters van een paar jaar terug
Je kunt kuit en scheenbeenblessures voorkomen door oefeningen die je kuiten sterker maken en zorg ervoor dat de scheenbeenspieren lang blijven
Ook regelmatig trainen op blote voeten is ideaal om alles spieren rondom de voeten de versterken want tevens inhoud dat het lopen veel stabieler wordt en daar ligt de sleutel voor probleemloos lopen zonder blessures
Tevens is een goede loopscholing bijna een must voor elke triatleet want als het op looptechniek en efficient lopen aan komt scoren vele triatleten een dikke onvoldoende

21

Re: Scheenbeen blessure.

@Irongirl
Je hebt gelijk, ik hou me maar aan de verstandige aanpak. Niet meer kunnen lopen is veel erger, daar heb ik wel een aantal weken rustig aan doen voor over.
Bij mij was de blessure trouwens te wijten aan overbelasting (snelle opbouw in een periode dat ik het prive ook erg druk had). Dan gaat je lijf protesteren. Dus nu maar rustig aan. Trouwens spierversterkende oefeningen doe ik ook altijd in de sportschool, en nu zeker.
Veel succes met je triathlons deze zomer!!

22 Laatst bewerkt door Hardloper (19-11-22 17:33:53)

Re: Scheenbeen blessure.

Het klinkt inderdaad als shin splints. Daar kun je zowel aan de binnen- als buitenkant van je scheen last van hebben. Soms verplaatst de pijn zich na verloop van tijd ook.

Compressiekousen kunnen inderdaad helpen.

Daarnaast is het belangrijk om (na een tijdje rust) ook oefeningen te doen. Als bepaalde spieren in je lichaam niet voldoende ontwikkeld zijn, dan kan dat zorgen voor een verkeerde houding. Hierdoor komt er meer druk op je onderbenen terecht en daardoor heb je meer kans om shin splints te ontwikkelen.

Daarom is het belangrijk om onder andere je kuitspieren en core te trainen.

In dit artikel kun je daar meer over lezen:

https://hardloopfreak.nl/shin-splints/