1

Onderwerp: shiftwerk

Ik ben filip en doe nu een goeie 2 jaar aan triatlon (kwart en 1/8 afstand)
Eveneens werk ik in een volcontinu shiftsysteem
7 vroeges, 2dagen rust, 7 lates, 2 dagen rust gevolgd door 7 nachten en 3 dagen rust
na de nachtshiften zie mijn hartslag tijdens duurlopen of fietstrainingen oplopen tot 180bpm

normaal als ik een rustige duurloop doe aan een tempo van 5:30min/km zit mijn hartslag rond de 152 bpm
nu vanmorgen liep ik aan een tempo van 5:30 tegen een hartslag van 177bpm,
ik liet mijn tempo zakken tot 6:10min/km (~9.2km/hr) en toen zakte mijn hartslag naar 160, nog steeds te hoog

zijn er mensen (shiftwerkers) op dit forum die dit ook hebben ?

groetjes filip wink

2

Re: shiftwerk

Geen shift maar werk wel constand met de nacht. Ik train veel en toch boek ik weinig vooruitgang dus heb het er al met mijn trainer en sportarts over gehad en dat nachtwerk en ongeregeld leven zou daar idd wel voor iets tussen kunnen zitten. Vanaf nieuwjaar ga ik normaal gezien 4/5e werken ik hoop dan toch terug wat progressie te boeken. hmm

3

Re: shiftwerk

Ik werk zelf in shift. Het nachtwerk geeft ongelooflijk veel invloed op je lichaam. Wordt vaak onderschat. Het is de vermoeidheid die je ermee opbouwt. De dag nadien is deze vermoeidheid nog aanwezig in je lijf/spieren. Ik zou aanraden om op de dagen dat je de nacht heb ervoor te zorgen dat je trainingsschema een rustige training voorziet. En afhankelijk van als je de vroege of de late shift beter verteerd, dan je intensieve trainingen te voorzien.

4

Re: shiftwerk

Ik werk ook alleen maar in de nacht, doe dit 6 nachten en dan ben ik er weer 8 vrij. Ik hoef dus maar 1 keer om te schakelen.
Mijn trainings schema is hier helemaal op aangepast. In mijn werkweek zijn de trainingen kort maar wel intensief in mijn vrije week zijn het de lange duurtrainigen. Dit is allemaal prima te doen op zo'n manier.

In mijn werk week kan ik wel een aardige belasting aan maar het mag niet te lang duren dus het zijn  trainingen van max 1,5 uur.