1

Onderwerp: versnelling ombouwen

Hoi,

Ik heb me een tijdje geleden een sportfiets aangeschaft, hoofzakelijk om naar het werk te fietsen. Nu zou ik graag meer gaan trainen op de fiets.
Ik heb me echter niet goed laten informeren bij de aankoop van mijn fiets en nu blijken mijn achtertandwielen een slecht bereik te hebben. Ik gebruik dan ook maar 2 of drie versnellingen (van de 21 neutral )
Ik zou nu graag andere tandwielen monteren. Is dat een dure aangelegenheid? Is dat zelf te doen of laat ik dat best door een technieker doen?
Welk tandwielen bereik kan ik dan best monteren? Ik ben een beginner met nog geen kilometers in de knoken.

grts
mettes

2

Re: versnelling ombouwen

Het is sowiezo handig om dit soort zaken zelf te doen aangezien het anders klauwen vol geld gaat kosten iedere keer dat er iets moet worden afgesteld of vervangen.
Als je gaat trainen wordt versnelingen bereik vanzelf groter, als ik het goed inschat heb je een tripple voor en zeven versnellingen achter, een casette 12-23, met 12 als kleinste en 23 als grootste tandkrans is voldoende.
Ik zou nog niets veranderen en eerst eens kijken hoe het trainen gaat, wordt je gepakt door het virus dan is het wellicht raadzamer om te investeren in een goede fiets i.p.v. alles aan te passen aan je huidige fiets aangezien dit veel geld gaat kosten.
Overigens hebben de meesten slechts een stuk of drie tandwielen die ze vaak gebruiken, de rest is voor uitzonderlijke omstandigheden, klimmen, dalen, veel wind, demarreren ect. dus daar zou ik me niet druk over maken, zorg dat je soepel blijft fietsen, een cadans tussen de 90 en 110 omw. min. en dan zul je zien dat je vanzelf vaker een ander tandwieltje schakelt.
Veel plezier
Trailrunner

3

Re: versnelling ombouwen

Mettes, allereerst natuurlijk welkom op het forum!

Wat trailrunner zegt kan ik me volledig bij aansluiten. Misschien nog een aanvullend advies. Om de genoemde 90 tot 110 omw per minuut in de gaten te houden is een investering in een tellertje met cadansmeter absoluut geen weggegooid geld. Ik heb een paar weken geleden zo'n tellertje gekocht (specialized Elite) en vind het perfect! Tijdens wedstrijden zorg ik dat ik niet onder de 95 omw per min kom. Vooral bij vermoeidheid is de neiging om te zwaar te gaan trappen erg groot. Het lopen wordt daar niet echt beter van kan ik je vertellen....:D

Verder: ik ben zelf overgestapt naar een 50 blad voor (eerst 52). Ik rijd met een cassete 23-12 waarvan ik met het 50 blad de 17,16,15 het meest gebruik tijdens wedstrijden. Tijdens trianingen rijd ik veel op het binnenblad (39). Dit gaat makkelijk omdat ik veel rustige trainingen doe waarbij het gemiddelde rond de 28-30 km p ligt. Een hoge trapfrequentie tijdens het trainen vind ik persoonlijk erg prettig (tussen 100 en 115).

4

Re: versnelling ombouwen

Bedankt voor de reacties!

Ik heb het gevoel dat er teveel verschil ligt tussen de versnellingen. Wanneer het ene te licht trapt is het volgende net nog iets te zwaar. Mogelijk ligt dit aan de ongetraindheid tongue
Anderzijds denk ik dat de cassette niet echt gebruikelijk is. Het bereik gaat van 11(?) of 12 tot 34 geloof ik. Dat lijkt me nogal veel.
Het is ook geen echte racefiets: Zie hier Maar dan met 21 ipv 27 versnellingen.  (het was in de eerste plaats niet de bedoeling om te gaan trainen)