1

Onderwerp: Max Hartslag tijdens een triathlon

Ik train sinds kort met een hartslagmeter, en ben daar zeer enthousiast over.
Train veel met Own-zone (na een erg overtuigende clinic van Frank Heldoorn....)
Nu vraag ik me af tot hoever je gaat tijdens een triathlon (wedstrijd)?
Ik train meestal tot 167 (meestal mijn Own-zone max.), behalve met intervaltrainingen natuurlijk.
Maar tot hoever kun/mag je redelijkerwijs gaan?
3 Juni is m'n eerste triathlon van dit jaar, en wil dan m'n hartslagmeter dragen ter controle (en misschien wel als rem....)
Wat zijn jullie ervaringen?

Gr, Jan

P.S. ik doe 1/8e triathlons, ben 37 jaar, ca. 82kg en 1,89m

2

Re: Max Hartslag tijdens een triathlon

Ik werk mijn wedstrijden ook altijd af met mijn hartslagmeter en ook als controle nadien maar zeker niet als rem! Het gevoel overheerst nog altijd. Nu wat mij opvalt na de cijfers te bekijken is dat de maximale hartslag toch enkele slagen hoger ligt dan mijn vastgestelde maximale waarden tijdens een inspanningsproef (dit kan waarschijnlijk komen door wedstrijdstress). Voor de rest ligt de gemiddelde waarde rond de overslagpols. Ik doe ook 1/8ste (ben 16 dus kan niet anders) en op die korte afstand moeten de polswaarden toch rond je overslag liggen en de maximale waarden (als je meter dit kan weergeven) dicht bij je maximale pols.

3

Re: Max Hartslag tijdens een triathlon

Hoi, ik doe mijn trainingen voor ca.80-90% in redelijke lage hartslagzones.
Mijn Hfmax ligt rond de 194.
Lange fietstrainingen (> 3-4 uur) ligt de HF rond de 130, lange duurlopen (>1,5 - 2uur) rond de 135. Terwijl ik in wedstrijden altijd een veel hogere hartslag heb (150-160 of nog veel hoger in Lanzarote was het 181 max) , en dat kan ik makkelijk volhouden ondanks dat ik er niet op train.
Ik draag dus wel een hartslagmeter tijdens wedstrijden om te zorgen dat ik niet over mijn omslagpunt ga maar verder doe ik alles op gevoel. Ook als het plan is om de HF rond b.v. de 150 te houden, ach als het lekker voelt en het is hoger dan ga ik echt niet langzamer lopen/fietsen. Inmiddels heb ik daar ervaring mee en weet dat ik dat wel kan, maar je zal dat zelf moeten ontdekken waar jou grenzen liggen.

Ik denk dat je in kortere wedstrijden wel een veel hogere hartslag kan volhouden dan in lange wedstrijden. Succes op 3 juni!

4

Re: Max Hartslag tijdens een triathlon

Het lijkt me dat ik zo'n hoge hartslag heb....
Tijdens een looptraining zit ik toch regelmatig tegen de 170 aan. Dat is voor mij toch wel een reden om het ietsje rustiger aan te doen op dat moment.....
Tijdens het fietsen zit ik meestal iets lager, met zwemmen heb ik geen idee....
Is mijn hartslag zo hoog? Of zijn jullie gewoon meer getraind?
Ik train gemiddeld 4á5 uur per week en kan tijdens en na een training gewoon door-ouwehoeren.

Gr, Jan

P.S. wat bedoel je met overslagpols?

5

Re: Max Hartslag tijdens een triathlon

overslagpols is de hartslagwaarde waar je extreem veel melkzuur begint op te stapelen in de spieren. Inspanningen onder deze hartslag kunnen lang volgehouden worden maar boven dit moet relatief snel gestaakt worden.

Als ik een lange duurloop doe (>1u30) heb ik als gemiddelde HF 160 ongeveer en ik loop al maanden lange duurlopen. Dus echt meer getraind zijn is het niet. Er komen tal van andere factoren bij waarom nu net de hartslag hoog is (temperatuur bevoorbeeld). Gewoon op gevoel trainen kan ook al wonderen doen ipv constant op dat ding te zitten kijken.

6

Re: Max Hartslag tijdens een triathlon

Mijn ervaring is dat in de loop der jaren (klinkt alsof ik al heel oud ben.....) mijn hartslag tijdens trainingen behoorlijk is gezakt. Vroeger fietste ik b.v. bij een snelheid van 30km/hr met een Hf van b.v. 150, nu is dat 120-130.
Ook met lopen merk ik dat de Hf lager blijft, om tijdens trainingen een Hf van 160-170 te halen moet ik flink doorlopen. Tijdens wedstrijden is mijn Hf altijd wel veel hoger maar dat zal wel de wedstrijdstress zijn!

7

Re: Max Hartslag tijdens een triathlon

Hoi Kevin, Hoe kom ik deze overslagwaarde te weten?
Ik loop meestal tussen de 8 en 10km. dus alles bij elkaar nooit langer dan een uur.
Als ik dan gewoon 'lekker loop', zit ik meestal zo rond de 160-164, maar als ik m'n tempo dan wat wil versnellen ( we willen toch allemaal die tijd naar beneden hebben) zie ik nog wel's de 170....
Maar misschien heb je wel gelijk, en moet ik ook weer niet té veel waarde hechten aan al die waardes.

Gr, Jan

8

Re: Max Hartslag tijdens een triathlon

Concorde schreef:

Maar misschien heb je wel gelijk, en moet ik ook weer niet té veel waarde hechten aan al die waardes.

Uit persoonlijke ervaring weet ik dat je juist wel waarde moet hechten aan al die waardes!
Heb in het verleden altijd getraind op gevoel met hf-meter. Maar deze nooit gebruikt om daar mn training op aan te passen.
Sinds begin dit jaar werk ik met schema's die gebaseerd zijn op mn HF.
Hiervoor moet je wel wel een paar testen doen bij een SMA om je persoonlijke waardes te weten.
Gevolg: Ik train rustiger, kan meer training aan, minder vermoeid en natuurlijk heel belangrijk,
Ik ben aanzienlijk sneller geworden! Hoewel ik voor de midden afstand train!
Dit komt doordat ik sneller ben met een lagere hartslag en dit dus langer vol kan houden.

Trainen op hartslag kan ik dan ook iedereen aanraden, maar combineer dat met schema's en advies van een professionele trainer.
Deze zijn o.a te vinden op triathlon.pagina
Mijn schema's komen van Chris Brands.

succes,
Bernard

9

Re: Max Hartslag tijdens een triathlon

bernard schreef:
Concorde schreef:

Maar misschien heb je wel gelijk, en moet ik ook weer niet té veel waarde hechten aan al die waardes.

Uit persoonlijke ervaring weet ik dat je juist wel waarde moet hechten aan al die waardes!
Heb in het verleden altijd getraind op gevoel met hf-meter. Maar deze nooit gebruikt om daar mn training op aan te passen.
Sinds begin dit jaar werk ik met schema's die gebaseerd zijn op mn HF.
Hiervoor moet je wel wel een paar testen doen bij een SMA om je persoonlijke waardes te weten.
Gevolg: Ik train rustiger, kan meer training aan, minder vermoeid en natuurlijk heel belangrijk,
Ik ben aanzienlijk sneller geworden! Hoewel ik voor de midden afstand train!
Dit komt doordat ik sneller ben met een lagere hartslag en dit dus langer vol kan houden.

Trainen op hartslag kan ik dan ook iedereen aanraden, maar combineer dat met schema's en advies van een professionele trainer.
Deze zijn o.a te vinden op triathlon.pagina
Mijn schema's komen van Chris Brands.

succes,
Bernard

Precies dezelfde ervaring hier, en juist die laaange laaangzaaame duurlopen (<69% HFmax) en langzame fietstrainingen zijn denk ik net zo belangrijk!

maar als ik m'n tempo dan wat wil versnellen ( we willen toch allemaal die tijd naar beneden hebben)

En dit is wel heel simpel geredeneerd ...

Cesar

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

10

Re: Max Hartslag tijdens een triathlon

maar als ik m'n tempo dan wat wil versnellen ( we willen toch allemaal die tijd naar beneden hebben)
En dit is wel heel simpel geredeneerd ...

Cesar

Maar daarom niet minder waar.....

11

Re: Max Hartslag tijdens een triathlon

Concorde schreef:

Nu vraag ik me af tot hoever je gaat tijdens een triathlon (wedstrijd)?
Ik train meestal tot 167 (meestal mijn Own-zone max.), behalve met intervaltrainingen natuurlijk.
Maar tot hoever kun/mag je redelijkerwijs gaan?

Dag Jan,

Tot welke hartslag je kunt gaan ligt geheel aan de afstand je gaat doen. Een achtste moet je gewoon niet naar je hartslag meter kijken en voluit gaan. Doe je een halve en met name een hele triathlon is die hartslag van groot belang om het einde te kunnen halen.

De tips hierboven om schema's te laten maken zijn prima, mits er een test aanvast zit die je hartslagzones bepalen. Ik denk echter dat wanneer je in verenigingsverband traint er best iemand is (trainer) die door middel van een max test jouw zones kan bepalen en je ook kan voorzien van een schema.

Groet,
John

12

Re: Max Hartslag tijdens een triathlon

Concorde schreef:

maar als ik m'n tempo dan wat wil versnellen ( we willen toch allemaal die tijd naar beneden hebben)
En dit is wel heel simpel geredeneerd ...

Cesar

Maar daarom niet minder waar.....

Dus simpel gesteld moet je volgens jou in een duurloopje op het einde nog even gas geven om "die tijd naar beneden te krijgen"? Ik neem aan dat je het dan over je tijd hebt in wedstrijden, maar zo werkt het niet. Probeer je duurloopjes eens iets rustiger te doen (65-75 % HFmax) en je minder te focussen op de tijd die je over je vaste rondje doet. (Ik doe nu wel een paar aannames, vergeef me als die helemaal verkeerd zijn).

Cesar

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

13

Re: Max Hartslag tijdens een triathlon

Ik bedoel dat je totale training erop gericht is om die eindtijd naar beneden te krijgen; daar trainen we toch voor?
Tijdens trainingsrondes let ik niet heel erg op de tijd, maar momenteel meer op m'n hartslag.....
Maar als je je looptijd naar beneden wilt hebben zul je domweg harder moeten lopen. (da's inderdaad simpel....) Zo bedoelde ik dat...
Ik weet ook wel dat je tijdens je triathlon geen grote winst boekt in die laatse 500m 'omdat je dan nog wat over hebt',  en dat het de som der (3)delen is.....

Gr, Jan

14

Re: Max Hartslag tijdens een triathlon

Mijn ervaring is dat het een aantal jaren duurt alvorens je bij een behoorlijke inspanning je hartslag naar beneden krijgt, een jaar of drie geleden was klimmen op de fiets steevast maximale inspanning terwijl ik momenteel met een hogere snelheid en soms zelfs in zone 2 kan klimmen, ook bij het lopen is me eenzelfde tendens opgevallen.
Met regelmatig trainen en je niet gek laten maken door de schema's van andere mensen en vooral ook niet door de HF waarden van andere mensen gaat het wel lukken maar trek er rustig een jaar of drie - vier voor uit vooraleer je kunt gaan spelen met je HF.
Zorg dat je basis goed is, dus lange rustige duurtrainingen en je zult merken dat je bij gelijkgebleven HF steeds makkelijker gaat lopen en fietsen.
Veel succes
Trailrunner

15

Re: Max Hartslag tijdens een triathlon

Dank voor je bijdrage Trailrunner.
Ik heb bij m'n laatste triathlon, afgelopen zondag, gemerkt dat ik toch wel vaak tegen m'n Hfmax aanzit.....
Ik heb tijdens fietsen en lopen regelmatig 180 gezien.
Nu train ik nog niet zolang met een hartslagmeter, dus was ik wel's benieuwd naar ervaringen van anderen.
Ik ben er inmiddels achter, dat ik op mijn afstand niet echt op m'n hartslag hoef te letten. De inspanning is eigenlijk dermate kort, dat ik redelijk voluit kan gaan.
Misschien wel 's handig om uit te laten zoeken waar m'n omslagpunt ligt.
Klopt het dat je gem. Hf omlaag zal gaan, naarmate je (nog) meer traint, dat je omslagpunt dan ook verandert? 

Gr, Jan