51

Re: Beginnen met Barefoot running

Ik overweeg om een stapje verder te gaan in het natural running gebeuren:
http://simianway.moonfruit.com/

52

Re: Beginnen met Barefoot running

DeDuif schreef:

Ik overweeg om een stapje verder te gaan in het natural running gebeuren:
http://simianway.moonfruit.com/

Briljant!

53

Re: Beginnen met Barefoot running

Maca944 schreef:
DeDuif schreef:

Ik overweeg om een stapje verder te gaan in het natural running gebeuren:
http://simianway.moonfruit.com/

Briljant!

nog meer bananen eten en met poep gooien... geweldig..

Maarten

54

Re: Beginnen met Barefoot running

DeDuif schreef:

Ik overweeg om een stapje verder te gaan in het natural running gebeuren:
http://simianway.moonfruit.com/

smile

55

Re: Beginnen met Barefoot running

Zonder geleerde te zijn op dit gebied (heb er godzijdank nog nooit een boek over gelezen) vraag ik me toch af of er niet teveel gefocust wordt op de landing van de voet. Het is onderdeel van het lopen, maar er wordt meer op gefocust, dan op onderdelen waar m.i.  veel meer winst te halen valt als het gaat om een efficiëntere loopstijl.  Allereerst een goede knie-inzet. Daarna is het van het grootste belang om af te leren je voeten/knieën/benen in een andere richting te bewegen dan in lijn met je looprichting. En ook zou ik eerst eens kijken of je tijdens het lopen niet teveel met je hele lichaam op- en neer beweegt. Natuurlijk is het daarnaast van belang dat je je voet niet voor je lichaamszwaartepunt neerzet, wat volgens mij vooral met een beetje loopscholing wel aan te leren is. Als je dat allemaal goed doet, dan maakt het niet zoveel uit op welk deel van je voet je landt. En als je dat allemaal fout doet, maakt het ook niet zoveel uit op welk deel van je voet je landt. wink

56

Re: Beginnen met Barefoot running

JanR schreef:

Zonder geleerde te zijn op dit gebied (heb er godzijdank nog nooit een boek over gelezen) vraag ik me toch af of er niet teveel gefocust wordt op de landing van de voet. Het is onderdeel van het lopen, maar er wordt meer op gefocust, dan op onderdelen waar m.i.  veel meer winst te halen valt als het gaat om een efficiëntere loopstijl.  Allereerst een goede knie-inzet. Daarna is het van het grootste belang om af te leren je voeten/knieën/benen in een andere richting te bewegen dan in lijn met je looprichting. En ook zou ik eerst eens kijken of je tijdens het lopen niet teveel met je hele lichaam op- en neer beweegt. Natuurlijk is het daarnaast van belang dat je je voet niet voor je lichaamszwaartepunt neerzet, wat volgens mij vooral met een beetje loopscholing wel aan te leren is. Als je dat allemaal goed doet, dan maakt het niet zoveel uit op welk deel van je voet je landt. En als je dat allemaal fout doet, maakt het ook niet zoveel uit op welk deel van je voet je landt. wink

Bij de natural running clininc die ik heb gedaan kwamen deze zaken ook aan de orde, alleen op je voeten letten is dus inderdaad niet genoeg. Met name bewegingen die niet bijdragen aan het lopen (zijwaarts bewegen van je armen bijvoorbeeld) probeer ik te vermijden.

57

Re: Beginnen met Barefoot running

Volgens mij is het gewoon een leuke manier om jezelf te leren niet afhankelijk te zijn van 1 loopstijl... Als je sneller wilt gaan kun je beter een keer extra gaan trainen.

Omdat ik mijn "jeugdopleiding" op de atletiekbaan heb doorgebracht kan ik goed voor/middenvoet landen, maar not in a million years ga ik mijn langeduurlopen geforceerd op die manier lopen. Door duurlopen op een afwisselend terrein te doen varieer je automatisch tussen voor, midden en haklanding.

Volgens mij is dat waar je beter van wordt (zeker op gemiddeld triathlonniveau waar 45 min op 10km je al in de bovenste helft van de looptijden plaatst). Verschillende stijlen in je arsenaal hebben en een keertje extra trainen als je beter wilt worden.

Die flexibele loopstijl heeft mij in elk geval heel goed geholpen toen ik na 33km bij IM wales kramp kreeg in mijn hamstring. Ik veranderde mijn loopstijl naar voorvoet en heb zonder problemen de laatste 8km uitgelopen. Andersom had ook gekund.

Wat ik wel ga doen is een setje Brooks Pure cadence of flows kopen om te experimenteren en als wedstrijdschoen voor korte afstanden te gebruiken. Als je 5km loopt ga je toch zo hard dat je "oude atletiekbaantred" weer terug komt. Dan heb ik de balast van mijn hieldemping niet nodig...

Dat lopen op die sokjes of die extreme minimum schoenen is vast leuk, maar hard gaan alleen de marketing managers van de grote merken ervan...

58

Re: Beginnen met Barefoot running

Vanzella schreef:

Als je sneller wilt gaan kun je beter een keer extra gaan trainen.

En dat lijkt me het beste advies voor de gemiddelde gebruiker op dit forum.
Of vergis ik me en kan iedereen zich vergelijken met de eerder genoemde atleten?

59

Re: Beginnen met Barefoot running

Een ieder die geïnteresseerd is in het minimalistisch lopen kan terecht bij een van onze clinics. Desgewenst komen we naar je toe. Wij geven vooral stof tot nadenken!,..en natuurlijk barefoot/minimalistische looptechniek, oefenvormen etc.
Alle informatie kunt u op onze site bekijken.

www.BFclinics.nl

Met sportieve groeten,

Hanno&Rogier

60

Re: Beginnen met Barefoot running

Ik doe barefoot op de zandverstuiving heerlijke ondergrond zach aan de voeten en inderdaad je train heel andere spieren want in het begin had ik ook rare spierpijn in de benen maar niks is lekkerder als op de blote voeten.

Er lag wel veel groen glas dus oppassen! Maar in het bos lijkt me zeer onprettig eigenlijk met al die takken etc.

Volgens mij is dit een heel goede training om echt je balans te krijgen tijdens het hardlopen want je bent continue aan het corrigeren met je enkels en kuiten......