1

Onderwerp: Newbie: koudwatervrees

Hallo hier een newbie....
Sinds een jaar in training, alles gaat volgens schema, en ik en mijn trainingspartner denken dat we een kwart kunnen voltooien we zullen geen enorme tijden neerzetten, maar het zal zeker lukken. Nu komen we er steeds meer achter dat er maar heel weinig vrouwen meedoen.... waarom???
We horen bijv. van mannen dat dat komt vanwege het fysieke geweld bij het zwemmen. Moeten we ook nog een klasje kickboxen erbij doen, of valt het allemaal wel mee??

2

Re: Newbie: koudwatervrees

Hallo en welkom op het forum!!!

Afgelopen zaterdag had ik mijn eerste triathlon en ik keek ook wel een beetje op tegten het zwemmen. Maar uiteindelijk viel het wel mee.
Ik ben veilig achteraan gestart. Als je goed in je ritme komt, zal je misschien wel anderen inhalen. Als je vooraan start zullen sommigen gewoon over je heen zwemmen. En dat is geen pretje...... Kijk wel goed uit voor armen en benen van anderen. Zoek zo snel als mogelijk de ruimte op om in je eigen ritme te komen. Kijk ook goed hoe je de boeien moet ronden, en blijf niet in de binnenbocht zwemmen. Je wordt dan weggedrukt.

Het valt allemaal wel mee. Geniet van de kick en veel succes!!!

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

3

Re: Newbie: koudwatervrees

Als iedereen gewoon bij de start op z'n plek gaat liggen, dan zijn er weinig problemen. Het probleem is echter dat iedereen denkt dat ze vooraan moeten liggen. Ook als ze niet kunnen zwemmen. Dan kun je verwachten dat er af en toe eens iemand over je heen zwemt, daar moet je dan achteraf niet over zeuren.
Kies je startplek dus tactisch, dat scheelt veel gebeuk.

4

Re: Newbie: koudwatervrees

Hallo Jani, welkom op het forum,

Wat le Coq zegt is helemaal waar. Het is aan te raden om je startplek goed uit te zoeken. Let er daarbij oa op dat je aan de zijkant gaat staan en niet in het midden. Zorg dat je bij het ademhalen het ´veld´ kan zien. Dus adem je rechts, ga dan links staan.  Of beter nog, zorg dat je aan twee kanten kunt ademhalen...:D
Wanneer de organisatie een lijn in het water heeft liggen, ga daar dan niet vlak naast liggen bij de start. Het hele veld zal nl richting die lijn gaan en het kan zeer onprettig zijn wanneer je tussen de lijn en een groep zwemmers belandt.

Verder zul je misschien een tikje krijgen maar het valt op zich erg mee. Gewoon lekker ontspannen achterin starten en als het goed gaat en je voelt je sterk genoeg, gewoon langzaam naar voren zwemmen. Het is erg handig om te zorgen dat je om de 4 slagen (dat doe ik althans) voor je kunt kijken. Dit kun je tijdens het trainen oefenen. Tijdens je slag je hoofd niet zijwaarts draaien maar jezelf iets ´opliften´ uit het water en voor je kijken (voor sommige klinkt dit simpeler dan het is,dus geen paniek als dat je niet direct lukt..oefening onder begeleiding van een trainer baart kunst!) Zo zie je vanzelf waar er ruimte ligt om tussen door te zwemmen.  Laatste tipje: zorg voor een goede bril en doe het elastiek niet over maar onder je badmuts.....áls je dan een tikje krijgt, zit je brilletje niet ineens ergens op je achterhoofd of dwars over je wangen....:D

5

Re: Newbie: koudwatervrees

oke, hm dat stelt wat gerust, ik ben een gemiddelde zwemmer, hebg ook niet zo'n zin om opgehouden te worden door de langzame, die tip van die zwembril is een goede. nog een newbie/vrouwenprobleem ; het omkleden!!!! Ik kan niet fietsen zonder mijn luierinleg (tegen schuurplekken) en ik moet lopen met een sportbeha! Zijn op het parc ferme omkleedhokjes, of kan ik daar gerust voor de hele goegemeente mijn billen ontbloten? Het zou toch jammer zijn als ik op dat gebied gediskwalificeerd zou worden. Zijn er dames die zich niet omkleden en met fietsbroek zwemmen en lopen bijvoorbeeld?

6

Re: Newbie: koudwatervrees

Het publiek zal het misschien niet erg vinden, maar wat vind je zelf??? wink;);)
hiervoor is triathlonkleding ontwikkelt. Hierin kan je zwemmen, fietsen en lopen. In het trisuit of de broek zit een zeem voor tijdens het fietsen. Deze is dunner dan een normale zeem in een fietsbroek. Verder is het sneldrogend materiaal. Deze kleding kan je goed dragen onder het wetsuit. Het is misschien een investering, maar het is de moeite zeker waard.

Het is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen. Kijk maar eens bij de volgende online winkel:
http://www.sportemotion.nl/

succes

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

7

Re: Newbie: koudwatervrees

Sanden Sports heeft een mooie aanbieding voor een trisuit

http://www.sanden-sports.nl/default.php … elID=11097

Er zit wel 3 weken levertijd hierop. Geen idee of deze ook voor vrouwen geschikt is. Ze hebben ook speciale vrouwentrisuits maar die zijn 2 x zo duur.

8

Re: Newbie: koudwatervrees

hoi Jani
welkom op het forum. Ik ben zelf net ook bezig met triathlon en heb ook wat hoofdbrekens gehad over de kleding. Ik heb nu twee tri's gedaan en het volgende gedaan:
1e wedstrijd met wetsuit, was nog wat fris, hieronder had ik reeds mijn sportbh aan, mijn shirt en mijn broekje met een heel dunne zeem,, zelfs het startnummer kun je al omhangen, zodat je dat niet meer hoeft te doen. werkte prima, wetsuit uit, helm en bril op en gel in het zakje en weg.
2e wedstrijd zonder wetsuit, was heel erg warm, had een sporttop aan met wederom het broekje, bij de fiets shirtje aan, helm en bril op en weg. het materiaal is sneldrogend en dus zul je weinig last hebben van kou oid. die schuurplekken zijn idd lastig, als ik veel heb gefietst in het dunne broekje dan smeer ik meestal een beetje vaseline erop. Dat helpt goed. Gewoon even doorbijten dus!!!!!
ik heb ook het suit besteld van de link van jos, heb het nog niet binnen, maar schijnt erg goed te zijn. een vriendin heeft een soortegelijk pakje en zij vind het geweldig.
enne, het klopt dat er weinig vrouwen zijn in het veld, is erg jammer!!!!! laat je niet van de wijs brengen van de soms grote verschillen in tijd, doe gewoon je eigen ding en heb als doel goed finishen zodat je het leuk blijft vinden, doelen over tijden kun je altijd nog stellen. Je moet eerst leren een wedstrijd te doen. Is namelijk heel anders allemaal. de wissels die je thuis doet gaan vrij relaxed, je hebt alles bij de hand en geen andere mensen om je heen. in het parc fermee is het druk: er komen nog mensen binnen, er gaan al mensen weg en het is soms een zootje rond je fiets door jezelf en andere deelnemers, laat je er niet door van de wijs brengen, doe gewoon je eigen ding dan komt het allemaal goed. Het is een geweldige sport en meer vrouwen in het veld kunnen we goed gebruiken!!!!!
succes, heb je al een wedstrijd op het oog?????
groetjes
Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

9

Re: Newbie: koudwatervrees

Ha Wilma,
goede tips, ik ga maar eens zwemmen in mijn beha, maar ik vond de links ook wel leuk. Vraag me dan alleen af of zo'n pak ook lekker zit als je niet kan passen. Ik ga voor Holten, dus de wetsuit heb ik niet nodig

10

Re: Newbie: koudwatervrees

hoi Jani
veel succes in Holten, gaaf trouwens dat je er op tijd bij was met inschrijven, ik ga dat weekend voor Zuidwolde.
wetsuit is waarschijnlijk niet nodig nee, ik heb het altijd vrij snel warm in het water,  maar dat moet je zelf even aanvoelen.
ja dat pakje is een gok, maar ze doen ook niet moeilijk over terugsturen dus vond ik het de gok wel waard.

groetjes
Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

11

Re: Newbie: koudwatervrees

Ik ga even kijken in een aantal winkels waarvan ik  op internet zie dat ze ook tri kleding hebben. Maar zit in zo'n pakje ook een zeempje voor het fietsen?

12

Re: Newbie: koudwatervrees

hoi Jani
ja, er zit meestal een dun zeempje in, veel dunner dan in een gewone fietsbroek, je moet er namelijk ook in kunnen hardlopen. Het is echt te doen, alleen je moet er wel even aan wennen.
succes met passen en kopen, er is niets leukers dan nieuwe kleind kopen voor het sporten!!!!!
groetjes
Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

13

Re: Newbie: koudwatervrees

Ik heb een leuk pakje besteld....
Zitten er eigenlijk tijdslimieten op de tri's? ik kan daar nergens wat over vinden