1

Onderwerp: Welke wielkeuze?

Ik ben me aan het oriënteren op een setje "snelle wielen" en nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik ben zelf een enthousiaste triathleet, die dit jaar als doel de hele van almere heeft. Finish doel 1, liefst zo dicht mogelijk bij de 11 uur. Nu heb ik een mooie nieuwe fiets en past daar natuurlijk ook een paar mooie wielen bij, maar dan gaat het helemaal mis.

Je komt terecht in een zee aan merken met allemaal een zelfde soort beweringen. het ene setje kost € 500- (planet X) de andewr € 4.000,- nu snap ik dat die van € 4.000,- beter zullen zijn, maar waar zit het verschil nou in. Daarnaast zit ik aan een budget te denken tot max € 1.100,- je hebt dat keuze uit Veltec, planet X, met goed zoeken een S-ram en een FFwd.

Ik zoek is wat een hoogte heeft van ongeveer 8cm. wat zou jullie keuze zijn en waarom?

2

Re: Welke wielkeuze?

Ik zou kiezen voor een wielset met een alu clincher velg met daar een carbon rand aan vast.
Clinchers zijn makkelijker in gebruik als tubes en een alu velg remt beter als een carbon velg vooral bij nat weer.
Je hoeft geen remblokken te vervangen als van wiel wisselt.
Ik heb zelf een set van Fulcrum die ik naar een beetje zoeken op internet voor 1100 euro heb kunnen kopen
Red wind XLR 50cm voor en 80cm achter. Ze bevallen mij erg goed en zijn relatief licht en zeer stijf.

3

Re: Welke wielkeuze?

je kan zo zot gaan als je wil. welke velgen heb je ? als ik het goed voorheb maakt een tijdritwiel pas verschil aan 38+km. dus denk goed na over je keuze. ik ben ook op zoek, maar ik heb geen zin om 1000+ euro naar te tellen omdat het er cool uitziet. in de decathlon verkopen ze cosmic velgen. reken dat je dan nog je banden( binnen en buiten en versnelling nodig hebt he....)

4

Re: Welke wielkeuze?

Over wielen van 4000,- kan ik helaas niet veel vertellen, dat heb ik niet te besteden (en als ik het te besteden had geef ik het er in geen 4000 jaar voor uit). Over de Planet X wielen kan ik je wel wat vertellen, ik heb de 82/101 tubeversie die met mijn Planet X tijdritfiets meekwam. Rijden prima, ik heb er nog nooit geen seconde omkijken naar gehad. Blijven ook keurig recht en ze lopen mooi soepel. De body is van aluminium en die raakt wel wat aangevreten door de cassette, maar daar merk je tijdens het rijden niets van. Alleen een beetje pielen met cassette vervangen. Wel alleen interessant als je geen tube-vrees hebt, clinchers zijn wat dat betreft net even wat praktischer. Dat gezegd hebbende; ook over de Tufo S3 tubes die Planet X erop heeft gezet ben ik enthousiast. Er zitten best wat behoorlijke snedes in het loopvlak maar plat zijn ze nooit geweest, met de lekbestendigheid zit het wat mij betreft wel goed.

5

Re: Welke wielkeuze?

Al die wedstrijdwielen hebben één ding gemeen, ze zijn allemaal overgewaardeerd door triathleten.

6

Re: Welke wielkeuze?

thijs schreef:

Al die wedstrijdwielen hebben één ding gemeen, ze zijn allemaal overgewaardeerd door triathleten.

Ja, maar daar zijn triathleten over het algemeen een beetje materiaalgeil voor...

Deels wel mee eens, in mijn vorige racefiets zat een Shimano WH-R550 wielset die op de diverse internetfora verguisd en virtueel bespuugd werd. Ik had er superveel plezier van, bolden ook als een tierelier. Je moet er misschien ook wel een beetje geluk mee hebben.

7

Re: Welke wielkeuze?

@Thijs een set wielen is niet zo snel overgewaardeerd... Alleen hoe een setje mooie wielen in je fiets staat is al honderden euro's extra waard smile

@URBAN Als je budget rond de 1100 Euro is en je graag 8cm wilt, zijn de Fulcrum Red Winds 80 waarschijnlijk je beste keuze. Bij Salden hebben ze momenteel een behoorlijke aanbieding in de 2012 kleuren..  Heb je de XLR USB uitvoering voor de prijs van de standaard versie. Blijf je inclusief banden netjes binnen je budget.

http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 … catid=3180

De FFWD's hoor ik goede verhalen over qua degelijkheid (de 6cm) maar zijn een beetje zwaarder en iets duurder.

Check ook eens op het forum van Fiets.nl , daar stikt het van de wielen vergelijkingstopics.

8

Re: Welke wielkeuze?

Thanks allen, dat ik een budget heb van max € 1.100,- wil niet zeggen dat ik die ook volledig wil uitgeven. als ik de planet X koop, met tubes en alle erbij dan zit ik op ongeveer € 700,- dan heb ik nog wisselgeld voor andere zaken. Dus qua prijs hang ik wat die kant op, maar het gaat mij erom, wat is nou het verschil tussen bv deze wielen en die van HED of ffwd?

9

Re: Welke wielkeuze?

Compleet andere stickers...  big_smile

10

Re: Welke wielkeuze?

Naast de reeds eerder gememoreerde stickers smile , dacht ik zelf ook nog aan de naven en de samenstelling van het carbon (stijfheid, gewicht).

Tubes betekent wel dat je ze eigenlijk alleen voor wedstrijden kunt gebruiken.... Een lekke band kost dan al gauw 7 tientjes uitgaande van Schwalbe Ultremo of Continental competition tubes. En kun je die zelf vervangen tijdens je grote doel, de wedstrijd in Almere?

Voor de duidelijkheid. Ik ben niet tegen tubes, ik rijd zelf met Mavic wielen met Conti. Comp.tubes en vind het super. Maar het lijkt me wel slim om hier even bij stil te staan.

11

Re: Welke wielkeuze?

Je wielen zijn toch veruit de belangrijkste onderdelen van je fiets dus ik zou mijn wisselgeld daar liever insteken en een paar zo degelijk en licht mogelijke wielen als dat je budget aankan te kopen. Later krijg je er alleen maar spijt van anders. Het is verlijdelijk die goedkopere en qua uitzicht zit er allemaal niet veel verschil op maar toch....

12

Re: Welke wielkeuze?

Van alle dingen die overgewaardeerd zijn aan wielen voor een triathlon staat gewicht toch wel met stip op nummer één. Enkel van belang als je aanzet, en dat doe je in Almere waarschijnlijk maar drie keer of zo.

Hoge velg voor betekent continue inspanning om hem recht te houden bij zijwind. Zeker als niet echt hard gaat. Een 80mm voor kwam er bij mij nooit in, tenzij het niet al te hard waait en ik nog leer om ruim boven de 40 gemiddeld te rijden. Een 50mm wou ik er ook niet in hebben als ik 30-32km/u ging rijden. Hoe ontspannender je op de fiets zit, hoe beter je loopt.  wink

Tubes zijn ook ongeschikt voor recreanten naar mijn mening. Ze zijn trager dan goede draadbanden tenzij je ze er zo vast op lijmt dat je ze in geval van een lekke band er zonder mes niet afkrijgt. En dan kost wisselen van tube veel tijd en dan verlies je ook nog tijd omdat een reserve tube nooit vast genoeg ligt en omdat je toch niet helemaal vol meer door de bocht durft.

Iets van een 35mm voor en een 50mm -80mm achter lijkt me het meest geschikt als wedstrijdwielen voor een recreant. En goede trainingswielen zonder van die vierkante velgen en 40 spaken voldoen ook wel.

13

Re: Welke wielkeuze?

Dat van die windgevoeligheid is zeker waar, maar het wordt pas een probleem als de wind vlagerig is. Ik heb de hoge velgen bij de Wintertriathlon Twente onlangs mooi thuisgelaten en mijn Ultegra wieltjes erin gezet. Vechten met de wind is 1 ding, daarbij ook nog vechten met je fiets om niet overstag te gaan ging me zeker te ver. Helemaal als je op het ligstuur ligt, dan reageer je toch al iets minder kwiek.

Ik heb sinds vorig jaar in de racefiets een setje carbon clinchers van 38mm waarmee ik verschillende keren met een lekker windje aan het karren ben geweest. Dan merk je er niet zoveel van.

14 Laatst bewerkt door mikecorn (16-04-13 17:31:50)

Re: Welke wielkeuze?

Alles boven de 450 euro is gewoon heel erg goed qua wielen, lagers/as zijn belangrijker dan de velg of hoogte denk  ik..........dus idd overschat........en ik heb zelf ook hoge maar rij liever met de normale met veel wind.

Ik denk idd ook dat de gemiddelde wielrenner/triatleet best een beetje matriaal geil is .......en als het kan waarom niet.

Life is short, so max it..............als mijn baas vraagt wat ik het liefst doe dan moet ik toch echt antwoorden "zo min mogenlijk".

15

Re: Welke wielkeuze?

Ik zou je aanraden om geen al te hoge velgen te nemen.
Als je in mijn leeftijdscategorie uitkomt zou ik je zelfs willen adviseren om het bij je trainingswielen te houden.

16

Re: Welke wielkeuze?

Momenteel ben ik bontrager aeolus carbon clinchers 7 vooraan en 9 achteraan aan het testen bij 4-5 beaufort wind.
Net als passerende vrachtwagens en verkeer.
Ikzelf ben 1.93 en weeg 84 kg. Eens in mijn beugels moet ik zeggen dat er amper probleem is om de fiets recht te houden.
Indien je natuurlijk vrij goed op je fiets zit in je beugels, zal er ook genoeg gewicht verdeeld worden op je voorwiel.
Test vooral je wielen ook eens tijdens alle weersomstandigheden... Dan weet je wat mogelijk is met de wielen en wat niet.

17

Re: Welke wielkeuze?

Ik ben er redelijk uit, ik ga voor 50 voor en 80 achter. Nu nog 1 vraag, heeft iemand een idee wat het verschil is tussen de carbon wielen van kuiper trading en planet X? prijsverschil bijna € 250,- namelijk in nadeel van Kuiper.

18

Re: Welke wielkeuze?

Als je Planet X overweegt is hier nog een aardig testverslag wat wellicht de moeite waard is. De carbon/alu clinchers van PX komen goed uit de test.

http://www.bikeradar.com/gear/article/b … els-31023/