1

Onderwerp: Niet vandaag, maar wel deze week

Heb maandag mijn aller eerste zwemtraining gedaan als voorbereiding op 22 juni. Mijn vriendin was met me mee, dus echt fanatiek trainen zat er niet in. Wel interval gedaan, omdat ik dat bij lopen zo fijn vind. Geen test kunnen doen voor de afstand.
Heb dinsdags nog een keer gezwommen, nu zelf. Merkte bij de borstcrawl, dat ik nog niet een fijne slag had, dit koste heel veel moeite (kwam in de knoop met ademen). Heb gekozen om de schoolslag te gebruiken tot 22 juni, en dan pas (lange tijd voor volgende tri) borstcrawl techniek te gaan doen. Zwom 500m in 12 minuten, was na een halve minuut al weer op basishartslag leek het wel. Niet vol gezwommen, wat oude dikke mensen voor me die ik niet kon inhalen enzo. Bij keerpunten niet afgezet, maar meer mijn voet er tegen, en op zwemtechniek weer verder gaan.
Al met al: Zwemtraining: Boven verwachting

Daarna ook nog 2x gefietst deze week. 1x 20km tijdritje, en 1x 60km toertje...
kwam op de 20km (1e x op mijn nieuwe stuurtje) thuis in 37 minuten (32,3 gem). de 60km deed ik in 2.10, iets van 28 gemiddeld. was wel heel veel wind in zeeland, maar heerlijk getraind.

Ook nog 1x gelopen, liep gemiddeld 10,2km per uur, (5.52m/km). Moest wel van mijn 40 minuten 5 minuten wandelen als een oude sok, dus als ik door kan lopen beuk ik tegen de 10,6-11km/h aan.

Morgen nog een looptraining (vandaag was rustdagje), en zaterdag 125km fietsen (Koos Moerenhout Classic)
Zondag een optreden met de band waar ik bij zit, maar ik hoop savonds nog een looptraining te doen.

Ik probeer op het moment:
1x zwem
3x loop
2x fiets
per week... Is goed te doen met een leven ernaast, haha

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

2

Re: Niet vandaag, maar wel deze week

Mooi zo!

Een tip die ik u wil meegeven... ook al beoefen ik deze sport nog niet lang smile
Concentreer u niet teveel op de snelheden, maar eerder op u hartslagen.
Zeker in het begin is u basisuithouding (aerobe gedeelte) de belangrijkste eigenschap.

Veel trainingsplezier!

3

Re: Niet vandaag, maar wel deze week

Een tip die ik u wil meegeven.
Van in het bubbelbad zitten ga je niet sneller zwemmen.

4

Re: Niet vandaag, maar wel deze week

DeDuif schreef:

Een tip die ik u wil meegeven.
Van in het bubbelbad zitten ga je niet sneller zwemmen.

Wel heerlijke rust, altijd fijn, haha..

Ik kan in het water geen hartslag meten, geen waterbestendig horloge/borstband.

Ik kan mijn hartslag gemiddeld op zo'n 160 houden, wat voor mij als jonge kikker heel goed vol te houden is.

lopen gemiddeld zo'n 160-165, maar dat loopt fijner als dat ik rustiger loop (bij loop onderdeel is het gewoon gassen, want daarna komt niks meer behalve ijsje eten:D)
Fietsen zit ik op gemiddeld zo'n 155-160.

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

5

Re: Niet vandaag, maar wel deze week

80% van mijn fietstrainingen ligt mijn hartslag tussen 105-119
80% van mijn looptrainingen tussen 110-128
Ikzelf ben 32 jaar.

Dit is iets wat je zal moeten leren smile

6

Re: Niet vandaag, maar wel deze week

pieterjan99 schreef:

80% van mijn fietstrainingen ligt mijn hartslag tussen 105-119
80% van mijn looptrainingen tussen 110-128
Ikzelf ben 32 jaar.

Dit is iets wat je zal moeten leren smile


Wat ik ook doe, ik neig ernaar om constant een vrij hoge hartslag te leveren. Dit sport voor mij (in ieder geval in de trainingen) het lekkerste. Als ik rustiger aan doe, rijd ik 20-25kmh, of loop ik een 8m/km...

mijn maximale hartslag ligt denk ik ook vrij hoog. Hoe makkelijk ik aan de 180 zit tijdens een simpel UIC (soort spinning) lesje, is niet te tellen. Als ik met mijn vader samen ga spinnen, klimmen we allebei richting de 200. dus als ik rond 155-160 gemiddeld zit, heb ik het idee dat ik een lekker ritme te pakken heb.

Ook zoek ik gewoon een cadans of een loopritme wat me op dát moment het beste gaat. Als ik ga forceren om wat sneller of rustiger te gaan dan mijn natuurlijke cadans/ritme, rij of loop ik mezelf echt de tering in, zonder resultaat.

Volgens mijn polar train ik eigenlijk constant op het randje van een niveau 3 en 4 (je hebt 5 niveaus, 1 en 2 zijn laag, 3 is gemiddeld, 4 is hoger, 5 is richting max.)

Maar ik voel me goed bij mijn hartslagfrequentie die ik nu heb tijdens trainingen. Afzien is mooi!:)

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

7

Re: Niet vandaag, maar wel deze week

100 jaar terug was afzien mischien de enige manier van trainen maar de hedendaagse schema's zien er wel wat anders uit. Bij de meeste bestaan deze uit 80% extensieve trainingen. Dus loop maar gerust tegen 8km/h dit word wel sneller naarmate je conditie betert. Succes met trainen en niet te veel kijken naar wat andere doen.

8

Re: Niet vandaag, maar wel deze week

pieterjan99 schreef:

80% van mijn fietstrainingen ligt mijn hartslag tussen 105-119
80% van mijn looptrainingen tussen 110-128
Ikzelf ben 32 jaar.

Dit is iets wat je zal moeten leren smile

deze hartslagen heb ik als ik het bubbelbad zit al.... Voor mij is 105-119 zone min 5 ofzo.. Terwijl ik een ervaren duursporter van 36 ben.

Dussss...  je kunt geen hartslagen voorschrijven zonder uitgangswaarden te weten.

9 Laatst bewerkt door pieterjan99 (27-05-13 17:42:40)

Re: Niet vandaag, maar wel deze week

Vanzella schreef:
pieterjan99 schreef:

80% van mijn fietstrainingen ligt mijn hartslag tussen 105-119
80% van mijn looptrainingen tussen 110-128
Ikzelf ben 32 jaar.

Dit is iets wat je zal moeten leren smile

deze hartslagen heb ik als ik het bubbelbad zit al.... Voor mij is 105-119 zone min 5 ofzo.. Terwijl ik een ervaren duursporter van 36 ben.

Dussss...  je kunt geen hartslagen voorschrijven zonder uitgangswaarden te weten.


Idd., daarom dat ik er ook bij zet dat het mijn waarden zijn. Beter was om het in % uit te drukken.

Deze hartslagen zijn gebaseerd op de laatste lactaattest. Rustpols is 39, maximale 198. Maar u drempel weten is het belangrijkste.
Wat zijn u zones dan? Ik dacht dat er wel wat verschil in zit, maar ik wist niet dat de verschillen zo groot zijn.
D.w.z. dat jij veel beter getraind ben, aangezien u zones hoger liggen  cool

10

Re: Niet vandaag, maar wel deze week

SanderDeVos schreef:
pieterjan99 schreef:

80% van mijn fietstrainingen ligt mijn hartslag tussen 105-119
80% van mijn looptrainingen tussen 110-128
Ikzelf ben 32 jaar.

Dit is iets wat je zal moeten leren smile


Wat ik ook doe, ik neig ernaar om constant een vrij hoge hartslag te leveren. Dit sport voor mij (in ieder geval in de trainingen) het lekkerste. Als ik rustiger aan doe, rijd ik 20-25kmh, of loop ik een 8m/km...

mijn maximale hartslag ligt denk ik ook vrij hoog. Hoe makkelijk ik aan de 180 zit tijdens een simpel UIC (soort spinning) lesje, is niet te tellen. Als ik met mijn vader samen ga spinnen, klimmen we allebei richting de 200. dus als ik rond 155-160 gemiddeld zit, heb ik het idee dat ik een lekker ritme te pakken heb.

Ook zoek ik gewoon een cadans of een loopritme wat me op dát moment het beste gaat. Als ik ga forceren om wat sneller of rustiger te gaan dan mijn natuurlijke cadans/ritme, rij of loop ik mezelf echt de tering in, zonder resultaat.

Volgens mijn polar train ik eigenlijk constant op het randje van een niveau 3 en 4 (je hebt 5 niveaus, 1 en 2 zijn laag, 3 is gemiddeld, 4 is hoger, 5 is richting max.)

Maar ik voel me goed bij mijn hartslagfrequentie die ik nu heb tijdens trainingen. Afzien is mooi!:)

Je wilt niet weten wat mijn fietsnelheden in het begin waren. De hele tijd puffen aan 23 per uur, terwijl je weet dat je veel sneller kan + iedereen die u voorbij vlamt. 6 maand later is aan dezelfde hartslag mijn snelheid van 23 gestegen naar 26-27 per uur....
Polar: 1 en 2 zijn ideale trainingsniveau's (constante trainingen), 3 (intervaltrainingen), 4 (interval-heel korte stukjes), 5 (enkel wedstrijden)

Ikzelf train ook nog maar 6 maand voor traitlon. Er zitten hier heel veel ervaringsdeskundigen die me mss ongelijk geven. Echter ben ik sportleerkracht van beroep en train ik met een coach...

Ik wil u alleen maar tips geven. Als jij vind/denkt/voelt dat je zo het meeste progressie maakt, dan moet je vooral lekker verder doen. Genieten is de boodschap! smile

11

Re: Niet vandaag, maar wel deze week

Zaterdag weer een fietstraining afgewerkt (Koos Moerenhout Classic, toertocht).
Kwam na 35km rijden (van de 125k) een fietsmaatje tegen, reed zelfde tempo als ik ongeveer, nam netjes over op kop (ik 2-3km, hij 1km haha:) ), en zo hebben we samen de rit uitgereden. De laatste 30km waren vol wind tegen, en ben ik kop gegaan van een groep van 10 renners, waarvan ik en een andere onbekende met een ligstuurtje. Ik dus op kop, en na 5km waren er al 2 weg, dit groepje brokkelde zo af, tot we nog 5k van het eind verwijderd waren. Nog 2 mensen in mijn wiel, het andere ligstuurtje, en mijn maatje vanaf 35k. Ik seinde dat ze over mochten/moesten nemen, want ik zat er doorheen. Kreeg als antwoord terug dat ze al alles moesten geven om het wiel te houden. Dus dan toch maar ondanks dat ik leeg was nog 3km op kop gezeten, vol in de wind in het ligstuurtje, en maar stoempen.
Kreeg ik dit resultaat toen ik thuis was
dus zo'n 80% van de rit op kop gereden, de rest als allerlaatste in de groepe

http://gyazo.com/e2a4d81201e728532abcfdc612b391ea.png

Vandaag kwam ik om 16.20 thuis uit school, 16.25 stond ik buiten te wachten tot mijn GPS aansloeg op mijn RC3 GPS Polar horloge, en vertrok ik voor mijn training. Die startte precies om 16.30 (nee, niet 5 min hoeven wachten, maar geeft aan hoe strak het tijdschema was) en tot mijn verbazing zei mijn mp3 trainingsvrouwtje (onze lieve Evy Gruyaert) dat deze training de 1e was in de reeks waar ik eigenlijk geen rust hoefde te houden. Het doel was door te lopen, en dan 1x 1min rustig wandelen als je dat nodig had. Voor ik het wist waren mijn 29 minuten MP3 training afgelopen, en was ik nog wel 8min van huis vandaan. Tsja, dan maar doorrennen en de training een kleine 8 minuten rekken. Zonder te wandelen, voor de eerste keer boven de 5k.
Thuis gelijk douchen, eten, en werken, want geld moeten we ook verdienen.

http://gyazo.com/0e33958cd5b6883d40a6ad198de88510.png

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

12

Re: Niet vandaag, maar wel deze week

pieterjan99 schreef:
Vanzella schreef:
pieterjan99 schreef:

80% van mijn fietstrainingen ligt mijn hartslag tussen 105-119
80% van mijn looptrainingen tussen 110-128
Ikzelf ben 32 jaar.

Dit is iets wat je zal moeten leren smile

deze hartslagen heb ik als ik het bubbelbad zit al.... Voor mij is 105-119 zone min 5 ofzo.. Terwijl ik een ervaren duursporter van 36 ben.

Dussss...  je kunt geen hartslagen voorschrijven zonder uitgangswaarden te weten.


Idd., daarom dat ik er ook bij zet dat het mijn waarden zijn. Beter was om het in % uit te drukken.

Deze hartslagen zijn gebaseerd op de laatste lactaattest. Rustpols is 39, maximale 198. Maar u drempel weten is het belangrijkste.
Wat zijn u zones dan? Ik dacht dat er wel wat verschil in zit, maar ik wist niet dat de verschillen zo groot zijn.
D.w.z. dat jij veel beter getraind ben, aangezien u zones hoger liggen  cool


Haha nee rostpols is 50, rustige duur lopen 125-135 (fietsen kan ik wel vanaf 115) Max heb ik al lang niet meer getest, ongeveer 195 schat ik op basis van max tijdens een 10km loop wedstrijd van 191.

13

Re: Niet vandaag, maar wel deze week

Volgende maand ook nog eens een inspanningstestje doen is weer bijna al een jaar geleden. Heb ik weer wat nieuwe waarden waar ik mee verder kan en mischien wat puntjes om aan te werken.

14

Re: Niet vandaag, maar wel deze week

ronnyke schreef:

Volgende maand ook nog eens een inspanningstestje doen is weer bijna al een jaar geleden. Heb ik weer wat nieuwe waarden waar ik mee verder kan en mischien wat puntjes om aan te werken.

Hoe bepaal ik mijn rustpols en al die dingen? Lactaat test? inspaningstest?
Ikke nie snap nie?
Ik ben het evene kwijt, wie kan me helpen met dit soort ongein?
Als je bijna dood van je fiets dondert, zit je aan je max, en als je lekker tv kijkt en een glaasje water drinkt zit je op je rust?
Of wat?

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

15

Re: Niet vandaag, maar wel deze week

Als je een inspanningstest doet, krijg je een tabel met welke hartslagen voor jou persoonlijk bij welke trainingsintensiteit horen. Een goedkopere (lees gratis) variant daarop is de methode van Karvonnen. Wel minder nauwkeurig natuurlijk: http://doefiets.nl/training/basisprinci … s-karvonen
Met mijn rusthartslag 75 en max 199 kom ik bij deze methode uit op een omslagpunt van 174, wat vrij netjes bij mijn gemeten (met inspannings/fiets test) omslagpunt van 178 ligt.

16

Re: Niet vandaag, maar wel deze week

Ik zie dat de zone waarin in moet zitten overeen komt met waar ik zit...

Maar voor een 1/8e hoef ik nog niet alles perfect uitgedokterd te hebben.

Eerst zorgen dat ik levend de finish haal, maar dat moet geen probleem zijn.

Lopen intensieveren in de training. Laatste onderdeel, dus mag alles geven:)

Dan nog goed zwemmen. Zwemmen is een eindje weg, dus dat valt best tegen hoe vaak ik in het water lig.

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

17

Re: Niet vandaag, maar wel deze week

Gisteren voor het eerst in m'n leven een serieuze fietstraining gedaan smile . Normaal fiets ik altijd een lekker rondje, probeer nog eens een PR te pakken op Strava etc maar voor de rest niks bijzonders. Gisteren 4km warming-up gevolgd door 12x2km interval net boven m'n omslagpunt met tussendoor telkens 1km hartslag herstel D1. na het intervallen 5km uitgefietst. Mede doordat ik de laatste 17,5 km tegenwind had was het een echte zware training. Fiets ik normaal op 45km gemiddeld met zo'n 30 / 31 per uur nu had ik 'slechts' een gemiddelde van 28,8 km/u (waarbij ik moet zeggen dat ik enkel op hartslag heb getraind en niet op m'n snelheid heb gelet). Gevolg: Vanochtend voor het eerst in jaren met barstende spierpijn in mijn lichaam wakker geworden smile . Grappig om te zien wat een verandering in training doet. Dit wil ik in ieder geval de komende weken doorzetten om te kijken wat voor effect het heeft op mijn wedstrijdsnelheid...

#enjoylife

18

Re: Niet vandaag, maar wel deze week

Van de week op vakantie geweest met het gezin in Luxemburg. Aangezien het een gezinsvakantie was, mocht de racefiets niet mee. Dan maar met de tour fiets (met 27 speed deore) dochter achterop, en zoon en proviand in de fietskar daarachter stukje fietsen.
Kan wel zeggen dat dat serieus krachttraining is om een helling van zo'n 13% gemiddeld over 2 km te fietsen op een dergelijke manier. Ik bedoel toch zeker 50kg extra om mee te nemen omhoog.