1

Onderwerp: Beter kort intervallen of is dit best ok?

Leden, een jaar of 2 geleden met de duursporten en aardig hooked geraak, nu
s Sinds een maand of 3 op dinsdag een intervalloopje aan het doen die mij (en mn collega) bevalt en goed ligt.

Vandaag een 10km heuvelloop gedaan in 42 min (wat 3 min sneler was dan mn PR op die loop in 2012)

Aangezien ik veel meer focus heb gelegd op het zwemmen (slechtste onderdeel en nu 3 x per week) en fietsen denk ik dus dat mijn intervalletjes toch een zeer positieve invloed hebben gehad op mijn snelheid. Nu mijn vraag:

Ik loop mijn intervaltraingen (1 x per week) nu als volgt: 1 minuut in d3 met 19km/u gem. en dan 3 min hartslag omlaagbrengen en bijkomen met 10-12/u. Per training doen we 7-8 snelle minuten.

Is het beter om het aantal intervallen te verhogen en de duur te verminderen of is het eig prima als mijn lijf zich er prima bij voelt en mijn tijden verbeteren.

Een ander idee wat ik namelijk met mijn trainingsbuddy had is om de duur van de intervallen iets te verhogen en de snelheid iets te verlagen. (dit omdat wij 5k en 10 k loopjes toch leuker vinden dan de langere duurlopen en liever sneller worden op deze afstanden dan sneller te worden op halve- en marathons)

Ik hoor graag jullie meningen.

2

Re: Beter kort intervallen of is dit best ok?

Op deze vraag ga je 1001 meningen krijgen denk ik wink toch gaat het er hem om om die 10km in een triathlon te lopen of als loopwedstrijdje?

3

Re: Beter kort intervallen of is dit best ok?

Je lichaam reageert op het totaal aan trainingsprikkels, niet alleen wat je tijdens een interval doe.

Het lijkt mij verstandig om met een ter zake kundig trainer contact op te nemen, die kan je een veel beter op maat gesneden advies geven. Die zal ook je totale trainingsarbeid beoordelen.

4

Re: Beter kort intervallen of is dit best ok?

D3 met 19 km p/u gemiddeld???

hebben we hier te maken met een nieuwe Haile ?? Neem aan typefout?

5

Re: Beter kort intervallen of is dit best ok?

Mijn schema's worden gemaakt door Koen de Haan. De afgelopen winter heb ik erg trouw de snelheidstrainingen uitgevoerd. De meest interessante vond ik zelf die waarbij ik twee of drie keer een serie van 10 sprintjes van 30 seconden gevolgd door één minuut rustig lopen moest doen, met telkens tien minuten tussen series. Die sprintjes deed ik bijna maximaal, en ik zorgde er altijd voor dat ik goed uitgerust aan deze trainingen begon. Voor mijn gevoel hebben deze trainingen me echt sneller gemaakt (in cijfers: tijdens de OD Weert liep ik dit jaar 37:30 vergeleken met de 42:44 van vorig jaar, over een kleine 10km). Al zal dat ook met vooruitgang bij het fietsen te maken hebben.

Op Garmin ziet dat er zo uit:
http://i.imgur.com/OFPYAZ9.png

6

Re: Beter kort intervallen of is dit best ok?

Op een jaar tijd meer dan 5min progressie gemaakt als 40+er? Hmm roll

7

Re: Beter kort intervallen of is dit best ok?

ronnyke schreef:

Op een jaar tijd meer dan 5min progressie gemaakt als 40+er? Hmm roll

Dan zal ik maar niet vermelden dat mijn vrouw apotheker is  smile

Specifieke snelheidstraining in combinatie met een lager gewicht helpt dus. Ik heb in 2006 een 10km in 40m05s gelopen en ben sinds vorig najaar structureel onder die tijd gegaan. Voor de duidelijkheid, het sterkste middel dat ik gebruik is een visoliecapsule elke dag, maar dat deed ik toen ook al.

8

Re: Beter kort intervallen of is dit best ok?

Een lager gewicht en betere levenstijl kan idd wel voor beter prestaties zorgen zeker als je wat ouder word. Ben nu al enkele weken bijna geen alkohol meer aan het drinken en dit voel ik al. Mijn gewicht dat zal altijd wel een ramp blijven.

9

Re: Beter kort intervallen of is dit best ok?

ronnyke schreef:

Ben nu al enkele weken bijna geen alkohol meer aan het drinken en dit voel ik al.

Andersom ook??  wink

10

Re: Beter kort intervallen of is dit best ok?

Andersom is het meestal al de dag zelf dat ik het voel yikes morgen ook een looptraining doen van 24km met wat snelheidsprikkels. Kijk er al naar uit aangezien het 33graden word pff

11

Re: Beter kort intervallen of is dit best ok?

ronnyke schreef:

Andersom is het meestal al de dag zelf dat ik het voel yikes morgen ook een looptraining doen van 24km met wat snelheidsprikkels. Kijk er al naar uit aangezien het 33graden word pff

Vroeg in de ochtend trainen ;-) dan is temperatuur meestal geen probleem.

12

Re: Beter kort intervallen of is dit best ok?

Trainingsprikkels dienen te worden afgewisseld. Duur en snelheidstrainingen bijten elkaar. Te veel van het een geeft een negatieve reactie op het ander. Probeer de trainingen in een week zo veel mogelijk af te wisselen wat betreft intensiteit.
Zonder duur geen uithoudingsvermogen en zonder tempo's geen snelheid.
Het belangrijkste is werken naar een doel. Eerst vermogen opbouwen en later de focus op snelheid. Werk in een week in verschillende zones en gebruik zeker een jaarplanning zodat je duidelijk weet waar je naar toe werkt. Pieken op het juiste moment. Rust is een onderschat element! Extensieve intervallen het liefst....het is maar wat je er onder verstaat, intensieve intervallen zo nu en dan.
Beter worden, in het hoofd door afzien, betekend geen snellere tijd! Balans__

13

Re: Beter kort intervallen of is dit best ok?

@ Triest, moest idd d4 zijn, loop de snelle minuten gem met 180-182 (max hs is 192)

en @ maca 5 minuten eraf in een jaar damn! Zoiets wil ik ook big_smile