1 Laatst bewerkt door wouterhh (27-06-13 20:39:53)

Onderwerp: Zwemmen in een surfpak

Luitjes van 't forum,

Zaterdag heb ik, na twee 1/4's vorig jaar, mijn eerste O.D. En wel de OD van Holten.. Ontzettend veel zin in, want hoor goede verhalen over Holten.(helaas wel 4 dagen goed ziek geweest tot vandaag, maar bijna beter nu big_smile)

Mijn vraag, ik kitesurf geregeld en heb daar nog wetsuits van liggen. Nu is mijn zomerpak zeker warm genoeg (mn trisuit ook uiteraard) dus de 3.2mm kan gebruikt worden. Hebben jullie een idee wat sneller is; een trisuit of een surfwetsuit. Ik las dat een zwemsuit zo'n 5-10% kan schelen door het verhoogde drijfvermogen

Ik las veel verhalen dat de werking van surfpakken heel anders is dan van zwempakken (water tussen het pak en lijf houden voor warmte). Ik ben benieuwd of iemand van jullie hiermee ervaring heeft? Zwemmen is (nog) veruit mijn slechtste onderdeel en wil het verlies zo beperkt mogelijk houden.

Wat zouden jullie doen? Spartelen in mn trisuit, of spartelen in mijn surfpak ( durf het nog geen zwemmen te noemen haha)

2

Re: Zwemmen in een surfpak

Heb geen ervaring met surfsuits maar bij een triathlonwetsuit is het materiaal rond de schouders veel soepeler zodat je je slagen kan maken, daar zijn surfsuits niet voor gemaakt namelijk.

3

Re: Zwemmen in een surfpak

Als dat van die pakjes zijn met korte mouwen en pijpen dan zie ik er in regelmaat met zo een ding zwemmen. Maar of deze handig zijn of een meerwaarde geven weet ik natuurlijk niet.

4

Re: Zwemmen in een surfpak

Als je voor training een keer in het water ga spartelen ;-) probeer het dan gewoon in je surfpak.

Wetsuit voor triatlon heeft een body gemaakt van dikker neopreen voor hoger drijfvermogen.. Als het in een ander pak ook lekker spartelt :-) dan is een apart pak misschien niet nodig. Scheelt weer in het rond krijgen van je triatlon-begroting smile

5

Re: Zwemmen in een surfpak

Hang me er niet aan op, maar volgens mij was er een deelnemer in Huizen die tijdens het zwemonderdeel z'n surfsuit uit moest doen. Of dit op last van de jury was of vanwege andere omstandigheden weet ik niet.
Volgens mij was het startnummer 381. (Misschien op te zoeken op de uitslagenlijst).

Eventueel kan je even bellen met de NTB.

Succes in Holten iig.

Roy

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

6

Re: Zwemmen in een surfpak

Roy W schreef:

Hang me er niet aan op, maar volgens mij was er een deelnemer in Huizen die tijdens het zwemonderdeel z'n surfsuit uit moest doen. Of dit op last van de jury was of vanwege andere omstandigheden weet ik niet.
Volgens mij was het startnummer 381. (Misschien op te zoeken op de uitslagenlijst).

Eventueel kan je even bellen met de NTB.

Succes in Holten iig.

Roy

Er is een beperking voor wat betreft de dikte.. Wetsuits voor surfen zijn voor zover ik weet over het algemeen ook niet echt heel erg dik..

Een duikpak is vaak wel dikker maar dat zal echt voor geen meter zwemmen.