1

Onderwerp: Eerste zwemtraining met paddles

Ik heb gisteren een eerste keer met paddles gezwommen.
Een pullboy gebruik ik al wel langer en vind ik een leuke afwisseling + geeft goed het gevoel van een wetsuit.

Met de paddles was het in het begin nogal ongemakkelijk en wat onhandig (wou te snel zwemmen), maar geleidelijk aan ging dit vlotter. Kreeg er een goed gevoel mee.
Daarna zonder paddles zwemmen geeft natuurlijk een serieuze aanpassing (wat heb ik dan opeens kleine handen)

Maar positief gevoel na eerste keer en zal dit zeker nog gebruiken voor afwisseling in de trainingen

2

Re: Eerste zwemtraining met paddles

Heel goed! Oefening baart kunst  cool
Tis net als bergop fietsen met een groot verzet.

3

Re: Eerste zwemtraining met paddles

Het voordeel van paddels is dat je wel goed moet zwemmen of je bent ze kwijt lol Gisteren ook een 400m met die dingen getraind. Was in het nieuw zwembad gaan zwemmen hier in de gemeente en had op een bepaalt moment het bad voor mij alleen was wel leuk aangezien waar ik normaal train we met 4-5 in 1 baan liggen.

4

Re: Eerste zwemtraining met paddles

ronnyke schreef:

Het voordeel van paddels is dat je wel goed moet zwemmen of je bent ze kwijt lol Gisteren ook een 400m met die dingen getraind. Was in het nieuw zwembad gaan zwemmen hier in de gemeente en had op een bepaalt moment het bad voor mij alleen was wel leuk aangezien waar ik normaal train we met 4-5 in 1 baan liggen.

Oh? Tis natuurlijk niet de bedoeling om die dingen naar andere zwemmers te gooien om je eigen plek in het bad op te eisen hoor! wink hoewel...

5

Re: Eerste zwemtraining met paddles

Ynsnits schreef:
ronnyke schreef:

Het voordeel van paddels is dat je wel goed moet zwemmen of je bent ze kwijt lol Gisteren ook een 400m met die dingen getraind. Was in het nieuw zwembad gaan zwemmen hier in de gemeente en had op een bepaalt moment het bad voor mij alleen was wel leuk aangezien waar ik normaal train we met 4-5 in 1 baan liggen.

Oh? Tis natuurlijk niet de bedoeling om die dingen naar andere zwemmers te gooien om je eigen plek in het bad op te eisen hoor! wink hoewel...

Daar hebben we de vlinderslag voor uitgevonden smile

Als je die, zoals ik, niet beheers kan je ook paar keer baantje volle bak borstcrawl naar de andere kant zwemmen.. soort van Bokito modus zeg maar :-) boodschap komt dan vaak wel over.

Als het druk is vind ik het allemaal niet zo'n punt, maar als er veel ruimte is snap ik niet waarom langzame schoolslag zwemmers bij borstcrawl zwemmers in 1 baan kruipen. Daar heeft uiteindelijk iedereen hinder van.

Terug on topic: zou ook wel met paddles willen trainen maar vraag mezelf af wat de beste zijn. Ik zou daar voorlopig mee op open water trainen wat zo te zien niet echt aan wordt geraden.

6

Re: Eerste zwemtraining met paddles

Er zijn geen beste paddles. Je hebt ze in verschillende soorten en maten en dienen daardoor elk een eigen doel. Voor weerstandtraining gebruik ik gewoon simpele "standaard" paddles van Zoggs (de blauwe, want groter, dus meer weerstand).
Tijdens zwemtrainingen zwem ik globaal een derde van de afstand met paddles, ook in buitenwater.

7

Re: Eerste zwemtraining met paddles

Ik heb Speedo tech paddles gekocht.

8

Re: Eerste zwemtraining met paddles

bvoruns schreef:

Terug on topic: zou ook wel met paddles willen trainen maar vraag mezelf af wat de beste zijn. Ik zou daar voorlopig mee op open water trainen wat zo te zien niet echt aan wordt geraden.

Arena stroke maker of catalyst van TYR (of de Chineze namaakversies daarvan) zijn goede paddles voor de meeste triathleten. De grootte hangt af van wat je er mee wil bereiken. Voor duurtraining zou ik de grootte zo nemen dat als je pull paddles zwemt je slagfrequentie met die paddles ongeveer gelijk is aan je slagfrequentie in wetsuit. Dus waarschijnlijk geen heel grote paddles.

9

Re: Eerste zwemtraining met paddles

Heeft er iemand toevallig ook ervaring met antipaddles? Dit omzelf wat met m'n techniek aan de slag te gaan?

#enjoylife