1

Onderwerp: Een jaar te gaan, hoe training beginnen?

Dag allemaal,

Over een jaar (juni 2014) heb ik een Ironman 70.3 gepland. Mijn fitness niveau is momenteel wat afgezwakt, maar laten we het op de basis houden (1km zwemmen, 100km fietsen, 12 km lopen, is (individueel/los van elkaar) geen probleem).

Nu wil ik correct, verantwoord en rustig trainen voor de 70.3. Alle trainingsschema's die ik kan vinden gaan uit van 12 - 18 weken trainen. Maar hoe pak ik het t beste aan als ik een jaar te gaan heb?

Ironman 70.3 Lanzarote finisher 2014

2

Re: Een jaar te gaan, hoe training beginnen?

daandaan schreef:

Dag allemaal,

Over een jaar (juni 2014) heb ik een Ironman 70.3 gepland. Mijn fitness niveau is momenteel wat afgezwakt, maar laten we het op de basis houden (1km zwemmen, 100km fietsen, 12 km lopen, is (individueel/los van elkaar) geen probleem).

Nu wil ik correct, verantwoord en rustig trainen voor de 70.3. Alle trainingsschema's die ik kan vinden gaan uit van 12 - 18 weken trainen. Maar hoe pak ik het t beste aan als ik een jaar te gaan heb?

Je moet 1.9km zwemmen en 21km hardlopen.. Je hebt dus nog een weg te gaan ;-)

Persoonlijk zou ik ieder onderdeel alvast gaan trainen en eventueel vanaf oktober aan wat hardloopwedstrijden mee gaan doen. Dan kan je vanaf het volgende voorjaar aan wat kortere triatlons mee gaan doen om wedstrijdritme en tempo meer op te pakken.

3

Re: Een jaar te gaan, hoe training beginnen?

Idd wat je beschrijft lijkt me meer op een 111 dan op een IM70.3. Je stelt een vraag zonder veel info erbij te geven vind ik. Een laag fitnesniveau wat is dat? Dat je maar 70kg kunt optillen ipv 85 ofz? Dat schema van 12-18 weken zal wel bedoeld zijn voor mensen die al èèn of meerder korte triathlons hebben meegedaan dus begin maar tongue

4

Re: Een jaar te gaan, hoe training beginnen?

als je dit al kunt ben je bijna klaar om de finish te halen op die IM 70.3. Om die finish ook in een redelijk snelle tijd te halen moet je nu gaan zwemmen (techniek training) je basis vergroten (rustige duurtraining fietsend en lopen) en dan  een blok van 12-18 weken doen om je snelheid te vergroten.

Of je doet zoals ik en klooit een beetje aan met wat lange duurtrainingen afgewisseld met korte wedstrijden voor de snelheid...

er zijn vele wegen die naar de finish leiden, maar het hangt van je doel/motivatie en beschikbare tijd of hoe je dat het beste kunt doen...

Vanuit je huidige fitheidsniveau heb ik er alle vertrouwen in dat je het kunt halen. Zelfs als je nu begint en dan de halve in Almere over 9 weken en 3 dagen zou willen doen