1

Onderwerp: Stress fractuur scheenbeen (vermoeidheidsbreuk)

Nu bijna 11 weken kamp ik met een stress fractuur van mijn scheenbeen. Lopen gaat amper, laat staan hardlopen. Ik ben benieuwd of er onder forumbezoekers ervaring is met stress fracturen, en dan met name de behandeling? Omdat het breukje aan de voorzijde van mijn scheenbeen zit bestaat er een kans dat het geopereerd moet worden. Dat is nogal wat, dus alle informatie is welkom!

2

Re: Stress fractuur scheenbeen (vermoeidheidsbreuk)

Hoi Nicole

ik heb er zelf helaas ervaring mee. Gelukkig hoefde ik niet geopereerd te worden.
Ga zeker niet hardlopen en niet te veel belasten. Nadat het bij mij was geconstateerd moest ik met krukken lopen, zodat ik minder gewicht op dat been zette.
Na 3 weken ben ik begonnen met aquajoggen. Werkt erg goed. Je doet wel de bewegingen, maar er komt geen gewicht op het been te staan. Doe bijv setjes van 2 min. En geloof me, het is best zwaar. Ook zwemmen gaat meestal goed.

Heeft de arts er verder nog tips over gegeven?

Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

3

Re: Stress fractuur scheenbeen (vermoeidheidsbreuk)

Beste Wilma.

Bedankt voor je reactie!
Ben jij inmiddels weer aan het hardlopen? Zoja, na hoeveel weken ben je ermee gestart? En weet je misschien of de fractuur aan de voorkant, zijkant of achterkant van je scheenbeen zat?

Nicole

4

Re: Stress fractuur scheenbeen (vermoeidheidsbreuk)

hoi Nicole

de fractuur zat aan de voorkant van mn scheenbeen. Gelukig is dit alweer 5 jaar geleden en ben dus al lang weer aan het lopen. Helaas tussendoor wel andere blessures gehad.

Ik heb eerst 6 weken met krukken gelopen en tijdens dit traject dus aan t aquajoggen geweest. Daarna 6 weken zonder krukken en blijven aquajoggen. Daarna weer gaan opbouwen met lopen. eerst alleen in het gras en echt 1 min hardlopen en 2min wandelen en dit 5 x.

Hoop dat het inmiddels een stuk beter gaat en dat je misschien alweer wat aan het doen bent?

Succes Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

5 Laatst bewerkt door hans210 (08-09-13 15:20:13)

Re: Stress fractuur scheenbeen (vermoeidheidsbreuk)

hallo Nicole, wil je niet demotiveren maar ik heb sinds april een stressfractuur is die is nog steeds niet hersteld...... Het is denk ik samen met de achillespeesontsteking de "not want to have" blessure. Qua behandeling wordt enkel rust voorgeschreven. Ik heb erg veel gezwommen om toch in beweging te blijven. Maar eerlijk gezegd had ik daar ook af en toe last van. Ik ga volgende week iets nieuws proberen. De exogen bone stimulator. Klinkt als een sex-speeltje maar is totaal wat anders big_smile Met gebruik van dit apparaat zou een breuk 2x zo snel herstellen dmv ultrasenore techniek. Kijk maar eens op hun site http://www.exogen.com/ en op youtube.
misschien kan je er voordeel mee behalen.

6

Re: Stress fractuur scheenbeen (vermoeidheidsbreuk)

Hallo Hans,

inmiddels is de stress fractuur gelukkig restloos genezen. Na zeven maanden wilde de chirurg opereren, zag geen heil meer in spontane genezing. Maar het is bizar genoeg genezen toen ik na zeven maanden eindelijk een weekje vakantie nam. Mentaal moet het lichaam ook rust krijgen!
Helaas is nu opnieuw een seizoen in het water gevallen door, na een spierscheur na een val van de mountainbike, ik mijn middenvoetsbeentje heb gebroken na mijn enkel bij het hardlopen verzwikt te hebben. Ben van mening dat trainen voor een triathlon naast een 60-urige werkweek vragen is om blessures....
Volgend seizoen maar eens beter aanpakken!