51

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Een korte 5km met een gemidd HF van 159 geeftv dus heel erg goed aan dat je nog helemaal niet hersteld bent van die wedstrijd  tongue

Ik gok zo maar dat het voor jou juist HEEL interessant is om even door een ervaren iemand je hf-zones te laten bepalen. vervolgens zoek je op wat voor herstelloop je na een wedstrijd doet en dan geeft je hf-meter het antwoord!

Succes

52

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

petitmas schreef:

Een korte 5km met een gemidd HF van 159 geeftv dus heel erg goed aan dat je nog helemaal niet hersteld bent van die wedstrijd  tongue

Ik gok zo maar dat het voor jou juist HEEL interessant is om even door een ervaren iemand je hf-zones te laten bepalen. vervolgens zoek je op wat voor herstelloop je na een wedstrijd doet en dan geeft je hf-meter het antwoord!

Succes

sad sad Maar deze loop was met gemiddeld 10bpm minder terwijl ik er 4 minuten sneller over deed. Had ik het dus in dezelfde tijd gedaan (en wellicht moeten doen) dan was het nog lager geweest.. Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat ik vooruit ben gegaan in conditie smile... Waar kan je in de omgeving Utrecht je zones laten bepalen. Kan dit met een inspanningstest op de lopende band? ik kan namelijk alleen maar testen op fietsen vinden en heb begrepen dat deze zones anders zijn?

#enjoylife

53

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Je kunt ook een lagere hartslag hebben door vermoeidheid. Daar heb ik vaak last van dus train ik meer en meer zonder metertje en meer op gevoel. Je kunt idd beter eens deftig advies inwinnen bij een sportdokter ofz die zal je direcht duidelijk maken wat je moet doen en laten.

54

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

@petitmas, bedoel je iets als dit?
www.contest.nl/conditieSub.php?conditie_id=1

#enjoylife

55

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

http://www.sportarts.org/

Zit in Amersfoort!

56

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

rinke schreef:

Waar kan je in de omgeving Utrecht je zones laten bepalen. Kan dit met een inspanningstest op de lopende band? ik kan namelijk alleen maar testen op fietsen vinden en heb begrepen dat deze zones anders zijn?

Als je interesse hebt in een lactaat meting, zodat je je zones in km/h en HF krijgt, moet je me even een pb sturen.

57

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Gister een mailtje gestuurd wink

#enjoylife

58

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Gisteren dezelfde loop op gemiddeld 144 bpm gelopen smile en me dus heel rustig gehouden. Was er wel tevreden over. Ben ondertussen begonnen met de trainingsbijbel van Joe Friel te lezen en begin dingen wel steeds beter te begrijpen. Deze winter aan de hand van t boek maar eens proberen mijn trainingen anders in te delen. Ben er wel achter dat 'less is more' goed op z'n plek is en ik de afgelopen jaren mijn trainingen beter had kunnen indelen smile

#enjoylife

59

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Na de opkomst van de energie lab's hebben ze het van het gebouwd aan de KU Leuven. Mischien is dat iets voor een testje

http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cn … 3_00772791

60

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Thanks Ronnyke... Ik heb ondertussen al besloten om in Amsterdam een combitest te laten doen (lopen / fietsen) om bij beide sporten effectiever te trainen. Direct maar een sportmedische keuring van laten maken want dat vergoed de verzekering nog voor een deel en wordt het totaal goedkoper wink

#enjoylife

61

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Je bent een hollander of je bent het niet lol een goede test is een goeie investering zeker als je nog niet echt je lichaam en je grenzen kent.

62

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Hoe te trainen is mooi beschreven door Bert Flier in 3 delen.

http://www.triathlon226.nl/2011/08/wat- … jk-deel-1/

Belangrijk is je doelen in een jaar vast te stellen. Maak een jaarplan en deel de periodes in. (voorbereidingsperiode 1,2 wedstrijdperiode, tussenperiode(herstel) etc.. houd je aan de accenten in deze periodes! Het daadwerkelijk schema is een combinatie van training in afwisselende  trainingszones en de combi van kracht, duur en snelheid. Het accent en intensiteit is afhankelijk van de periode waarin je verkeert. Rust(herstel) is vaak onderschat!

63

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Mja en dat herstel verbetert er niet op met ouder worden hmm Een goede jaarplanning is idd belangrijk vooral als je lange afstand evenementen doet.

64

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Aankomende vrijdag heb ik m'n combitest / sportmedische keuring... Ben erg benieuwd naar hoe ik voor sta ivm 2,5 jaar geleden smile

#enjoylife

65

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Hee Rinke....das mooi. Sorry dat ik niet op je linkje heb gereageerd, was een tijdje niet hier op het forum :-)
Die combitest lijkt me wel interessant. Neem aan dat je zones daar ook uit voort gaan komen.

Succes

66

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

petitmas schreef:

Hee Rinke....das mooi. Sorry dat ik niet op je linkje heb gereageerd, was een tijdje niet hier op het forum :-)
Die combitest lijkt me wel interessant. Neem aan dat je zones daar ook uit voort gaan komen.

Succes

Ja, het is inderdaad de bedoeling dat mijn trainingzones er uit komen hiermee. Die van het fietsen heb ik 3 jaar geleden al eens bepaald en nu dus nuttig om te kijken of dit nog verandert is. Tevens een gehele check door een arts, dit kan ook geen kwaad en levert me ook nog eens vergoeding op van de verzekering waardoor het geheel goedkoper is dan alleen testen.

#enjoylife

67

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Zo, de resultaten van de testen zijn binnen en voor mij redelijk opvallend maar tevens erg verhelderend waarom resultaten van het afgelopen jaar waren zoals ze waren....
Loopbandtest:
HRmax: 187 bpm
omslagpunt 177-179 bpm
D1: 142-158 bpm
D2: 158-173 bpm
D3: 173-179 bpm

fietstest:
submax HR: 168 bpm (zelf gemeten HRmax 182 bpm)
omslagpunt: 154 -158 bpm
D1: 116-132 bpm
D2: 132-146 bpm
D3: 146-158 bpm

Zoals aangegeven waren bovenstaande resultaten erg verrassend maar vielen er wel behoorlijk puzzelstukjes op z'n plek. De afgelopen jaren altijd getraind met een referentieomslagpunt van 167 bpm voor zowel hardlopen en fietsen (training / wedstrijden). Resultaten uit fietstest uit 2011 waren:
D1: 118-130 bpm
D2: 131-141 bpm
D3: 142-166 bpm

Hardlopen:
Probeerde altijd voor D1/D2 training rond de 130-135 bpm te zitten maar dit was met lopen praktisch niet haalbaar omdat mijn hartslag redelijk snel rond de 150 bpm ging zitten voor een lekker looptempo. Ook komen de zones die ik nu heb gekregen overeen met het verhaal wat ik in dit topic doe (lees maar eens terug met de nieuwe loopzones erbij). Tevens verklaart het voor mij waarom ik boven mijn gedachte omslagpunt van 167 bpm niet verzuurde maar het nog makkelijk volhield op loopafstanden van 10 - 15 km. Ik loop dan altijd een lekker tempo met gemiddeld zo'n 163-167 bpm. Ik dacht dat ik dan tegen mijn omslagpunt aanliep maar blijk nu al die tijd in D2 te hebben getraind smile

Fietsen:
Ik vond mijn D3 van 2011 altijd al een grote bandbreedte hebben. Nu blijkt deze dus veel lager te liggen dan oorspronkelijk gemeten. Ik heb behoorlijk wat trainingen afgewerkt bij een te hoge hartslag en dus niet effectief getraind op de fiets. Tijdens wedstrijden dit seizoen heb ik altijd geprobeerd om rond mijn (gedachte) omslagpunt van 167 bpm te fietsen. Vaak begon ik verkrampt aan het lopen (zie een ander topic hierover, dit werd voornamelijk gelinkt aan het zwemmen en niet het fietsen). Echter is mijn redenatie nu dat ik dus bij een 1/4 triathlon 1 uur en 10 minuten ver boven mijn omslagpunt heb gefietst en het dus niet verwonderlijk is dat ik zo snel kramp kreeg tijdens het lopen....

Conclusie:
Het doen van een combitest is voor mij erg nuttig geweest omdat mijn trainingszones lopen / fietsen mijlenver uit elkaar blijken te liggen. Het blijkt nu ook wel dat je eigen gevoel belangrijker is dan enkel een hartslag. Komend jaar dus in ieder geval mij fietszones proberen omhoog te krijgen dmv gerichte trainingen...

#enjoylife

68

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Zo dat verklaart een hoop! Goed dat je die combi test hebt gedaan, je loop en fietszones liggen wel heel ver uit elkaar. Benieuwd hoe dat volgend jaar wordt als je effectievere fietstraining gaat doen.

69 Laatst bewerkt door denniss (14-11-13 13:54:18)

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Waar heb je de test laten doen als ik vragen mag.
Denk dat ik voor het fietsen met hetzelfde probleem zit.

70

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

www.contest.nl

Ze blijken ook het Belkin team jaarlijks te testen.. Je voelt je plots heel klein als je hun meetwaarden ziet  tongue

#enjoylife

71

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

rinke schreef:

Echter is mijn redenatie nu dat ik dus bij een 1/4 triathlon 1 uur en 10 minuten ver boven mijn omslagpunt heb gefietst en het dus niet verwonderlijk is dat ik zo snel kramp kreeg tijdens het lopen....

Of, je hartslag is bij het fietsen in een triathlon juist zo hoog omdat je je bij het zwemmen hebt opgeblazen. Bij fietsen na een hard zwemonderdeel is de hartslag altijd hoger.

72

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Bij mij is na 10-15 minuten fietsen de hartslag weer gestabiliseerd.

73

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Klopt ansich helemaal wat je zegt. Tuurlijk is deze hoger na t zwemmen maar als je dan vervolgens geen gas terugneemt dan blijf je ver boven je verzuringsdrempel fietsen met alle gevolgen voor het hardlopen. In mijn geval zal ik dus veel D1 moeten trainen om deze drempel te verhogen naar hogere hartslag om zodoende minder snel te verzuren.. (of ik zie t verkeerd?)

#enjoylife

74

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Je hartslag bepaalt de vermoeidheid niet. Anders zou je bij alle 3 sporten op dezelfde hartslag kapot gaan. En dat is bij jou duidelijk niet het geval.

Je spieren raken vermoeid bij een bepaalde hoeveelheid arbeid. Je hart levert slechts de hoeveelheid zuurstof die je spieren nodig hebben om die arbeid te leveren. Je hart is niet de limiet bij het fietsen. (ALS je hart ooit de limiet is, is het bij jou bij het lopen. Je hart moet sowieso in staat zijn om op de fiets net zo hard te kloppen als bij het lopen.) Het probleem in jou geval is dat het eruit ziet dat je spieren op de fiets tot relatief veel minder arbeid in staat zijn dan bij het lopen. Heb je meer loopachtergrond?

Je krijgt wat je traint. In jouw geval ga je dus proberen om door rustig aan te doen (trainen in D1) te proberen om je spieren in staat te laten zijn om harder te werken. Niet logisch als je het mij vraagt.

75

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

thijs schreef:

Je hartslag bepaalt de vermoeidheid niet. Anders zou je bij alle 3 sporten op dezelfde hartslag kapot gaan. En dat is bij jou duidelijk niet het geval.

Je spieren raken vermoeid bij een bepaalde hoeveelheid arbeid. Je hart levert slechts de hoeveelheid zuurstof die je spieren nodig hebben om die arbeid te leveren. Je hart is niet de limiet bij het fietsen. (ALS je hart ooit de limiet is, is het bij jou bij het lopen. Je hart moet sowieso in staat zijn om op de fiets net zo hard te kloppen als bij het lopen.) Het probleem in jou geval is dat het eruit ziet dat je spieren op de fiets tot relatief veel minder arbeid in staat zijn dan bij het lopen. Heb je meer loopachtergrond?

Je krijgt wat je traint. In jouw geval ga je dus proberen om door rustig aan te doen (trainen in D1) te proberen om je spieren in staat te laten zijn om harder te werken. Niet logisch als je het mij vraagt.

Duidelijk verhaal Thijs dit geld idd ook voor mij dat mijn spieren op de fiets tot veel minder arbeid in staat zijn.
Maar hoe is dat dan op een goede manier te trainen.