1

Onderwerp: Aflopende snelheid of oplopende hartslag

Het maakt niet uit bij wat voor looptraining ik doe, ik heb altijd dat of bij een gelijk tempo me hartslag langzaam omhoog gaat of bij een gelijke hartslag het tempo langzaam lager word.

Gisteren avond heb ik een voor mij lange loop gelopen en het verlies in snelheid begint gelijk vanaf het begin al. Hierdoor denk ik niet dat het door een tekort aan voeding of vocht komt. Ik had nog wel gehoopt dat het op een gegeven moment gaat stabiliseren als ik helemaal ingelopen ben maar dit lijkt niet het geval.

Hebben jullie hier een idee over of dit normaal is? Bijgevoegd de grafieken van gisteren avond.

2

Re: Aflopende snelheid of oplopende hartslag

Is vrij normaal.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cardiovascular_drift

3

Re: Aflopende snelheid of oplopende hartslag

Lijkt mij ook normaal.
Ik los dat op volgende manier op.
Mijn LSD (lactaat 2) limieten liggen tussen 139 en 152.

Ik start mijn LSD training op 139 en op het einde van de training zit ik rond de 150.
Tempo kan je zo constant houden terwijl je hartslag niet in overdrive gegaan is en nog binnen de grenzen.

Als ik daarentegen zou starten tegen hartslag 152, wel, dan moet ik vertragen en de hartslag behouden of ga ik verder naar een la3 training.

4

Re: Aflopende snelheid of oplopende hartslag

Super bedankt, dat is het precies lijkt het. Nu kan ik er beter rekening mee houden door wat lager te beginnen. Dit was een rustige duurloop, dus dacht misschien is het dan minder erg. Er word nu ook een verband met vocht getrokken lijkt het. Ik ga me er in ieder geval wat meer op inlezen.

5

Re: Aflopende snelheid of oplopende hartslag

Ik ben van mening dat wanneer je duurvermogen in je lage zone's goed ontwikkelt is, dat je dan met een heel stabiele hartslag bij een vast tempo(Z1) moet kunnen trainen. Ik zie dat jouw lange duurloop  precies een uur heeft geduurd. Naar mijn idee is dat tekort om te spreken van een goed ontwikkeld duuurvermogen.
Ik denk dat wanneer jij je lange langzame duurlopen(Hartslag Z1= 40-50 slagen onder je max) rustig uitbreidt, en tijdens die duurlopen je hartslag niet op laat lopen, dat je dan na verloop van tijd zult zien dat zowel tempo als hartslag stabieler blijven.

6

Re: Aflopende snelheid of oplopende hartslag

Deze voor mij lange loop is gelopen hoog in zone 1, de volgende keer wat rustiger beginnen zodat de hartslag kan blijven stijgen en niet naar zone 2 gaat. Ik ben nog ver van een goede loper dus probeer eerst wat duur op te bouwen. Mijn passen moeten een stukje korter zodat ik een wat hoger beentempo heb. Het fietsen gaat voor me gevoel een stuk relaxer en hierbij heb ik niet dat de hartslag oploopt. Al is dit wel wat lastiger te zien met meer tempoverschillen.

Mijn drempel ligt op 184 en zone 1 loopt van 141-158 volgens de maximaal test die ik gedaan heb op de loopband.

7 Laatst bewerkt door pieterjan99 (19-10-13 15:10:41)

Re: Aflopende snelheid of oplopende hartslag

Hier ben ik niet helemaal akkoord.
Voorbeeldje van een duurloopje eergisteren:
Zoals je kan zien op de grafiek heb ik een loopje gedaan van 1.20u waarbij de gemiddelde snelheid nauwelijks daalt (10.1km/u) en de gemiddelde harstlag nauwelijks stijgt (126)
De rode lijn is hartslag
De grijze lijn is de snelheid

Dit komt me niet 1 keer voor.... maar altijd.
Na de eerste 15 min zwakt dit heeeel lichtjes af, maar als ik de eerste grafiek bekijk dan is er een te groot verschil en denk ik eerder dat de basis nog niet goed zit...

8

Re: Aflopende snelheid of oplopende hartslag

1. dus iets dat jou één keer niet overkomt kan niet vrij normaal zijn? Zelfs niet als het een naam heeft en een wikipedia-artikel?

2. Je hartslag is gedurende de eerste 15 minuten wel degelijk lager dan gedurende het laatste uur.

9

Re: Aflopende snelheid of oplopende hartslag

Bij mij is meestal de hartslag hoger in het begin. Kwestie van nog in mijn ritme en ademhaling te geraken denk ik. Als deze lager is in het begin dan heb ik last van vermoeidheid. Een beetje zelfkennis is soms handig tongue

10

Re: Aflopende snelheid of oplopende hartslag

thijs schreef:

1. dus iets dat jou één keer niet overkomt kan niet vrij normaal zijn? Zelfs niet als het een naam heeft en een wikipedia-artikel?

2. Je hartslag is gedurende de eerste 15 minuten wel degelijk lager dan gedurende het laatste uur.


Dit komt me niet 1 keer voor ....maar steeds!
Er is een groot verschil tss de 1ste grafiek en de mijne. Bij de eerste grafiek vind ik het verschil te groot en vermoed ik eerder dat het een probleem is qua basisuithouding.

Dat je jou gequoted heb is mss.. een misverstand. Ik doelde gewoon op het feit dat ik de grafiek niet normaal vind en dat het eerder aan de basis ligt