1

Onderwerp: verschil wetsuit surf en triathlon?

Hallo ik heb een vraag,
mijn rug is nogal slecht en daarom ben ik begonnen met zwemmen. Ik vind zwemmen in het zwembad nogal al saai en aangezien ik in den haag woon wilde ik in zee gaan zwemmen, geen eindeloze afstanden maar meer in en vlak achter de branding. Ik ben nu op zoek naar een wetsuit en zie dat er speciale triathlon wetsuits zijn die veel meer kosten dan de gemiddelde surfwetsuit.

Dan nu mijn vragen:
> wat is het verschil tussen en surf wetsuit en een triathlon wetsuit? of kan ik als ik het meer gebruik om in de branding rond te spartelen net zo goed een surf wetsuit kopen?
> ik zag op marktplaats een advertentie van een jobe viper triathlon wetsuit, die zijn niet zo duur maar heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

bedankt voor de info!

rob

2

Re: verschil wetsuit surf en triathlon?

Hallo Rob,

Het verschil zit 'm met name in pasvorm en bewegelijkheid.
Een surfwetsuit is vaak wat minder nauwsluitend (omdat het de bedoeling is dat je op de plank staat) waardoor er makkelijker water in en uit kan. Ook pasvorm luistert daarom niet zo heel erg nauw. Als je tijdens het zwemmen echter een iets te ruim pak aan hebt zul je dat gelijk merken. Als het pak water "schept" zal dat je erg afremmen, en zal er continu "vers" water je pak in stromen en blijf je dus koud.

Daarnaast hebben triathlon wetsuits verschillende diktes neopreen op verschillende delen van het pak. Op de romp is het vaak wat dikker voor extra isolatie en drijfvermogen, terwijl het op de armen en in de schouders (waar je veel bewegingsvrijheid wilt hebben) wat dunner is. Bij sommige pakken wordt er ook elastisch materiaal toegepast in de oksels en op de rug voor meer bewegingsvrijheid.

Het merk dat jij noemt ken ik niet, maar op de diverse triathlonsites worden regelmatig 2de-hands pakken aangeboden voor hele schappelijke prijzen.
Check bv het aanbod eens op www.triathlonweb.nl

Succes met je keuze.

Mike

3

Re: verschil wetsuit surf en triathlon?

Ook zijn de zwem-suits veel gladder, en zouden daardoor sneller zijn (ik weet het niet, want ik zwem zelf nog in een Lidl-pak, wat overigens ook prima gaat. Volgend jaar hoop ik een goed suit te kunnen kopen).

Gr. Walter

4

Re: verschil wetsuit surf en triathlon?

ok, bedankt voor de info ik ga eens kijken wat er tweede hands te vinden is.
groeten!
rob

5

Re: verschil wetsuit surf en triathlon?

Ik heb een tijdje terug een NeilPryde wetsuit (surfpak) gekocht.
Hij zit me 'droog' behoorlijk krap.
Gisteren heb ik 'm voor het eerst gebruikt met een training, en in het water zit íe super; genoeg beweegruimte voor alles wat moet bewegen....
En dat drijfvermogen is echt geweldig! Dat scheelt heel wat.
Dit pak kon ik van iemand overnemen voor weinig; een Ironman pak kost gauw 20x zoveel. Dan mag íe ook ietsje minder zijn....
Voor mij is íe goed genoeg.