1

Onderwerp: Keerpunt

Ik zwem ondertussen een jaar, en ten opzichte van een jaar geleden heb ik toch al een mooie progressie gemaakt.
Toen met moeite 25meter crawl, nu de km op 17 minuten.
De vooruitgang zal nu wat trager gaan vermoed ik.

De 17 minuten (1km) is in buitenwater terwijl ik in het zwembad niet onder de 9 minuten geraak voor bv 500m.

Ik verlies waarschijnlijk veel tijd bij het keren, omdat ik dit nog zonder koprolkeerpunt doe.

Ik probeer dit, maar ik heb het moeilijk met mijn 'tuimeling'
Ofwel durf ik het niet goed (bizar mss) maar het is vol twijfel zodat ik dikwijls 'schuin rol'

Zijn er nog personen die dit herkennen en me eventueel tips kunnen geven?

2

Re: Keerpunt

staat in t topic wat heb je getraind en was dat wel zo goed paar tips voor draaien.. topic speelde zich volgens mij 17 oktober af, Rinke en Marcelca hebben hun ervaringen / tips daar gedeeld.. misschien heb je er wat aan..

3

Re: Keerpunt

bartri schreef:

staat in t topic wat heb je getraind en was dat wel zo goed paar tips voor draaien.. topic speelde zich volgens mij 17 oktober af, Rinke en Marcelca hebben hun ervaringen / tips daar gedeeld.. misschien heb je er wat aan..

subtopic (als dat zo heet) is prestaties van de dag... zoekt net wat makkelijker..

4

Re: Keerpunt

Maar waarom wil je energie steken in het koprolkeerpunt dit gebruik je nooit in wedstrijde ( ik niet althans).

5

Re: Keerpunt

Omdat ik soms het gevoel heb dat ik enkel lengtes van 25m aan het zwemmen ben. (ik tik nog gewoon de kant aan en duw me af)
Dus ipv 500m is het eerder 20x25m.

6

Re: Keerpunt

http://triathlon.competitor.com/2012/08 … turn_17781
en http://www.slowtwitch.com/Training/Swim … _3849.html

begin maar te oefenen  tongue

7

Re: Keerpunt

Ziet er best makkelijk uit (op het scherm)
Maar op de één of andere manier lukt het mij niet om die tuimeling te maken.

8

Re: Keerpunt

Rollen kun je goed oefenen zonder te keren tegen de muur, gewoon midden in het bad. Dan hoef je je in eerste instantie over timing geen zorgen te maken.

Belangrijkste om goed op te letten is dat je lijf de kop altijd volgt. Zet de rol in door je hoofd te knikken, kin naar de borst en dan pas rollen. Als je een vreemde richting in rolt zit het er dik in dat daar het probleem zit.
Dit zie je trouwens mooi in dat eerste filmpje. Ze knikt eerst het hoofd.

9

Re: Keerpunt

Het heeft mij destijds geholpen om op het moment voor de tuimeling met beide voeten tegelijk een beenslag te maken (als een dolfijn). Geeft net dat extra duwtje om rond te komen. Verder blijft het een kwestie van stug blijven oefenen. En het is wel degelijk nuttig voor triathlon, ik gebruik het wel in wedstrijden in het zwembad. Kan net dat beetje extra snelheid geven om Denniss  smile  (of iemand anders) bij het keren al in te halen in plaats van er een hele baan naast te moeten hangen en wurgen om er langs te komen.