1

Onderwerp: eerste stapjes weer gezet

hoi
2 weken geleden sloeg het noodlot toe: na een lekkere looptraining op maandag wordt ik dinsdagochtend wakker met een helse pijn in mijn scheen. Gewoon gaan werken, maar niet gaan trainen. Volgens de fysio een scheurtje in een spier: moest na een week wel weer over zijn. Nou, dat was het dus niet. Naar de sportarts geweest: idd spiertje gescheurd, maar ook een stressfractuur. Helaas, naast het lopen kan ik ook niet zwemmen en fietsen. Weg seizoen, weg wedstrijden.
Gisteren besloot ik samen met mijn trainer toch weer wat te gaan doen. We zouden vandaag een stukje rustig gaan zwemmen, ik alleen op mijn armen, en bij pijn oid kon ik er zo weer uit. daarna nog een uurtje buikspieren en armspieren.
Na 900m zwemmen was ik op, helemaal leeg, geen puf meer over en mn armen deden echt zeer. daarna nog de buikspiersessie gedaan, ook dat putte me aardig uit. mn conditie is op vakantie gegaan, en ik kan weer van voor af aan beginnen. oke, het was best gevoelig, het zwemmen was soms pijnlijk, maar ik heb echt genoten van deze training.
er volgt nog een heel lange weg, want het is pas gebeurd, maar ik kan weer iets doen, en kan mn energie weer kwijt.
ik kan het trainen nu ook heel erg waarderen.
morgen maar weer de buikspieren trainen, nu eerst ff uitrusten.
groetjes
Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

2

Re: eerste stapjes weer gezet

Balen Wilma,
Succes met je herstel.

3

Re: eerste stapjes weer gezet

hoi mensen
@Walter, bedankt voor je berichtje. doet me goed!!!!!!

gisteren een botscan gehad om te kijken hoe ver het bot precies door is, in principe vrijdag uitslag.... afwachten dus. wordt misschien nog gips als het bot te ver door is. Heb ik dus helemaal geen zin.

straks ga ik kijken bij de looptraining, even zien hoe mn maatjes worden afgebeuld, en even uit huis weg.
morgen weer zwemmen!!!!!!!!!!!!!!!!!

groetjes
Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

4

Re: eerste stapjes weer gezet

hoop voor je dat gipsen niet nodig is:)

sterkte!

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

5

Re: eerste stapjes weer gezet

Misschien is gipsen wel helemaal niet zo verkeerd. Doordat je dan echt beperkt bent (door dat gips) zul je ook niet snel iets gaan proberen.... toch even 10 minuutje hardlopen of zo... Als triathleet zijn we toch allemaal in meer of mindere mate trainingsverslaafd en dat is niet altijd goed wanneer je een blessure hebt opgelopen. Hoop in ieder geval dat je weer snel aan de gang kunt. Het seizoen is bijna voorbij dus kun je beter nu je rust en herstel pakken zodat je het komend seizoen weer lekker aan de start staat en niet nog steeds aan het herstellen bent omdat je te vroeg de draad hebt opgepakt. Succes komende week
John

6

Re: eerste stapjes weer gezet

hoi mensen
bedankt voor de berichtjes. Vandaag de uitslag gehad van de scan: het is idd een stressfractuur, maar gelukkig is gipsen idd niet nodig. Ik moet wel minimaal 2 weken met krukken lopen en dan zien hoe het gaat en ook weer terugkomen bij de arts. Ik mag wel een beetje zwemmen en een beetje fietsen in een licht verzet. dat is weer een bijkomend voordeel. Het verhaal van het gipsen is ook logisch, dacht ik zelf ook zo over, maar ja, dan kan ik niet zwemmen......
enne, ik laat het wel uit mn hoofd om de komende 4 weken te gaan lopen. Zolang moet ik in elk geval wachten, maar ik ga het ook niet doen, ga gewoon braaf wachten...... Wil hier niet langer mee zitten dan nodig is.
Nu lekker herstellen, doelen stellen voor volgend jaar en maar goed revalideren.

groetjes
Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

7

Re: eerste stapjes weer gezet

Vervelend Wilma....
Doe maar rustig aan, en probeer eerst maar goed te herstellen. Ik weet dat het moeilijk is, zo met de handrem erop....
Maar het is al mooi dat je licht mag sporten.

Gr, Jan

8

Re: eerste stapjes weer gezet

Wilma

Een stressfractuur komt niet ineens,het is een gevolg van een langdurige overbelasting met lichte pijnsignalen die de meeste atleten negeren van zoiets "morgen heb ik geen last meer van" totdat ineens een scheurtje in het scheenbeen ontstaat
Even iets over de looptraining hervatten je schrijft de eerste 4 weken niet gaan lopen.
Een stressfractuur is ongeveer pas na 6 tot 8 weken volledig genezen,begin dan weer eens rustig op een zachte ondergrond te lopen en bouw het heel rustig op
Verder is het misschien wel eens nuttig om eens een loopanalyse te laten maken om eens te kijken hoe je looppatroon is of je ook wel inderdaad op de goede schoenen loopt

9

Re: eerste stapjes weer gezet

hoi Hans
ik weet dat dat idd vrijwel altijd de oorzaak is van een stressfractuur. maar ik kan je verzekeren: ik heb geen pijn gehad tijdens of na een training.
wel had ik tijdens mijn vakantie een spiertje gescheurd in mijn scheen en daarom niet gelopen. volgens de sportarts is er tijdens de fatale looptraining door dat gescheurde spiertje ook het bot ingescheurd. dus geen overbelasting.
het lopen ga ik pas weer oppakken als ik geen pijn meer heb etc. volgens mijn arts mag ik de afgelopen 2 weken ook meetellen en dan zou ik over 4 weken op 6 weken uitkomen, maar dan ga ik eerst kijken hoe het voelt etc.
heb trouwens onlangs nog een loopanalyse laten maken en ook mijn schoenen zijn net gecheckt (sowieso koop ik deze bij de hardloopspeciaalzaak).  daaruit bleek dat ik op de juiste schoenen loop en uit de loopanalyse blijkt mijn looptechniek een juiste te zijn. dus tsja, waarschijnlijk gewoon een geval van pech.......
maar bedankt voor je berichtje.
groetjes Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

10

Re: eerste stapjes weer gezet

hoi mensen
een tjidje niets van me laten horen, maar ik heb niet stil gezeten. ik ben onwijs veel aan het zwemmen geweest, was erg lekker trouwens en ook het fietsen had ik alweer licht opgepakt.
vanmorgen moest ik terugkomen bij de sportarts: er zijn weer foto's gemaakt en het goede nieuws is dat alles weer netjes aan elkaar zit en dat het bot weer heel is.
ik mag heel voorzichtig de looptraining weer oppakken, beginnend met 5 x 1 min. dat ging erg goed, als het de eerste 2 weken goed gaat, mag ik af en toe een weerkje overslaan en verdergaan met een volgende week.
ik ga er echt voor zorgen dat ik super rustig aan doe en ik zal weer goed terugkomen volgend seizoen.
mensen bedankt voor alle berichtjes!!!!!!

groetjes
Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

11

Re: eerste stapjes weer gezet

Mooi bericht Wilma, suuces met de opbouw naar het volgende seizoen.