1

Onderwerp: AC luxatie graad 2

Ongeveer 3 weken geleden een ongewenste buiteling gemaakt met mijn MTB tijdens een toertocht. Fiets was nog heel en rustig het parcours uitgereden.
Kon met veel pijn in de auto naar huis rijden en daarna toch maar door naar het ziekenhuis.
Fysieke schade:
- AC luxatie graad 2 oftewel sleutelbeen rechterschouder is op de aanhechting met het schouderblad ingescheurd.
- borstbeen en 4 ribben gekneusd
- borst en schouderspieren verrekt
Advies van de arts: rustig aan doen, mitella dragen en over 6 weken terugkomen als het nog zeer doet.

De eerste twee weken heb ik zoveel mogelijk met een mitella gelopen. Wel heel slecht geslapen door oa de kneuzingen.
Sinds een week regelmatig op de tacx en crosstrainer (deels met mitella).

Het sleutelbeen staat (ter hoogte van aansluiting met de schouder) nog steeds een beetje omhoog/bobbel. En is nog redelijk gevoelig tijdens lichte belasting. Draag nog af en toe een mitella als ondersteuning van de elleboog (ontlast de schouder).

Ben nu op zoek naar een juiste verhouding herstel en toch nog wat kunnen trainen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is fysio of enig andere extra behandeling nodig of handig om het herstel te versnellen?
Is er kans op beperking van het schoudergebruik (bv zwemmen)?

2

Re: AC luxatie graad 2

Weet niet of je Haarlem makkelijk kunt bereiken? Zo ja, loop dan ff binnen bij "Sport en Revalidatiecentrum Kennemerland" en vraag naar Frank Versteeg (oa de man die ook Henk Grol weer "heel" heeft gekregen)

Sterkte

3 Laatst bewerkt door monkeloor (30-10-13 09:49:47)

Re: AC luxatie graad 2

Ik heb dezelfde luxatie en heb destijds 2 weken met mitella/sling gelopen en vervolgens nog 2-4 weken volledige rust gehouden. Daarna weer rustig met zwemmen begonnen op basis van pijn. Ik kan zeker aanraden die rust echt te pakken. Het seizoen is toch voorbij, dus daar heb je alle tijd voor.

Succes met het herstel!

4

Re: AC luxatie graad 2

Helaas is Haarlem een beetje uit de richting maar ik heb wel gelijk jullie advies op gevolgd.
Vanmiddag de fysiopraktijk bezocht en de kwetsuur (en gewenste resultaat) voor gelegd.
Wat mij positief stemde is het feit dat er zorgvuldig werd geluisterd naar het door mij gewenste resultaat; snel maar verantwoord weer kunnen gaan sporten en een werkende motoriek om te kunnen triathlonnen.

Na een zorgvuldig onderzoek kreeg ik een diagnose en een advies.
Diagnose was inderdaad inscheuring van de aanhechting maar geen volledige scheuring. Duur van het volledig herstel en weer kunnen zwemmen (borstcrawl) zou ongeveer twee a drie maanden duren.
De komende tijd mijn bewegingen vanuit de schouder beperken (niet reiken, niets pakken boven de schouder etc).

Kon gelijk door naar zijn collega; bewegingswetenschapper en sportfysiotherapeut. Zij heeft fysiotape aangelegd, nogmaals de "do's and dont's" uitgelegd.
As donderdag mag ik terugkomen om te kijken of de reactie na het "toucheren" door de fysio zich snel hersteld. Ook gaan we dan een trainingsprogramma opstellen.

Na drie weken met twijfel was het heel prettig gehoord en begrepen te worden.

5

Re: AC luxatie graad 2

Ik ben afgelopen zondag tijdens voetbalwedstrijdje op mijn schouder gevallen. In eerste instantie dacht ik breuk in sleutelbeen.
Maar art constateerde AC luxatie. Waarschijnlijk 1 of 2. Bijna geen scheefstand in de schouders.
De eerste 2 dagen was alles gigantisch stijf en kon ik weinig tot niks. Vanaf dag 3 werd schoudergewricht losser en kreeg ik alleen pijn bij trekkende bewegingen. Inmiddels is het dag 5. Vandaag bij de fysio me laten tapen en voor het eerst een uur op de speed/spinningbike gezeten.

Ik wil niet overbelasten aangezien we nog ver voor tri seizoen zitten, maar anderzijds wil ik wel inhoud creëren en omvang maken.
Volgens dokter zou ik na 1,5-2 weken pijn vrij moeten zijn. NOrmaal herstel zou 4-6 weken zijn.

Iemand advies, wat nu haha

6

Re: AC luxatie graad 2

Mijn advies: stop met voetballen en ga sporten  wink

7

Re: AC luxatie graad 2

Nadat de tri verslaving afgelopen zomer is toegeslagen heb ik deze beslissing idd genomen. Vanaf begin mei, no more voetbal haha

8

Re: AC luxatie graad 2

Ik heb na een val mijn schouder uit de kom gehad en die nam de ac gewrichtsbanden mee.
Nu dus al jaren een sleutelbeen wat iets omhoog staat.

Probeer de schouder zo veel mogelijk binnen de pijngrens te bewegen.
Van de arts mocht ik vanaf dag 1 de mitella maar beperkt gebruiken. Een schouder word bij niet gebruiken heel erg snel stijf.
Ik zat na 1,5 week weer op de fiets, na 3 weken aan het lopen en een week of 6 niet kunnen zwemmen.

9

Re: AC luxatie graad 2

Na iets meer dan 5 maanden kan ik gelukkig weer volop trainen.

Vanavond weer met de club mee getraind. Nog niet op mijn oude snelheid maar wel de complete afstand (1700 meter).
Sleutelbeen staat bij de aanhechting aan de schouder nog iets omhoog maar dat zal in de loop der tijd wel weg trekken (volgens mijn bewegingstherapeute). Afgelopen week de laatste behandeling gehad en nu nog regelmatig thuis trainen met een elastiek.

Met een beetje geduld, de juiste begeleiding en behandeling kan ik nu weer volop trainen.

10

Re: AC luxatie graad 2

We zijn nu 11 weken verder na de val.

-Na een goede week weer gestart met rustig fietsen (Tacx)-------- Na 3 weken weer intensief fietsen
- Na 2 weken wat laagdrempelige korte duurloopjes tot maximaal 40 min------- Na 6 weken weer wedstrijd gelopen
- En na 8 weken weer gestart met zwemmen. De 1e en 2de keer voelde het nog wat onwennig.

Tussendoor nog 2x op controle bij fysio mij laten tapen zodat ik wat kon sporten  en later bij ostheopaat 2x over spieren in nek en rug laten losmaken doordat je deze juist meer belast doordat je schouder ontlast.

Uiteindelijk nog wel wat hoogstand in de schouder maar dit is niet hinderlijk.