1

Onderwerp: Zwemtraining

Ik heb vanochtend weer een uur in het zwembad gelegen.

Ik merk dat na 8 weken training het elke keer een stuk beter gaat. Nog een lange weg te gaan maar we houden de moed erin. Beginpunt 8 weken geleden was "0" dwz. totaal geen ervaring met BC en een "niet zwemmer"

Vandaag 200 ss & bc inzwemmen / 200m alleen benen / 200 alleen armen (specifiek gelet op hoge elleboog) / 7 x 50m spint bc (ongeveer 45 sec per 50m) / 200 m 1 hand op plankje en 1 hand bc (om te focussen op techniek / daarnaast nog in totaal ter ontspanning 300 m ss/rs.

Is dit te veel van het goede of een redelijke trainingsopbouw? Ging me goed af.


GR

2

Re: Zwemtraining

Er zullen er vast een aantal zijn die hier commentaar op hebben, maar dat is denk ik geen probleem, probeer daar van te leren. Ik weet niet welke afstand je wilt gaan doen, maar de  meters die je nu maakt lijken me wel ok.

Als je als beginner de BC wilt leren is techniek heel belangrijk. Het is goed dat je oefeningen doet om je techniek te verbeteren, alleen zou ik als ik jou was wel willen weten dat ik het op de juiste manier doe. Misschien moet je jezelf eens laten filmen als je zwemt, dan kan je achteraf bekijken hoe je ligging is, je slag(lengte & frequentie), je kick etc. En uiteraard, om de BC te leren moet je uren maken.

3

Re: Zwemtraining

Goed om tehoren dat je al vooruitgang boekt.
Op zich zijn de verschillende ingredienten aanwezig. Ik zou het alleen iets anders indelen.
Verlies je namelijk niet in drills. 200 m benen en 200 m eenarmige bc achtereen vind ik te lang. Je kan beter een baan benen afwisselen met een baan bc, daarna een baan alleen eenarmige bc gevolgd door een baan bc. Dit om direct je aangeleerde techniek in te slijpen/automatiseren.
Overdrijf ook de aandacht voorde beenslag niet. De beenslag is voor ons vooral bedoeld om zo vlak mogelijk in het water te blijven liggen. Een rustige 2 slagkick kan dan voldoende zijn.De beenslag wordt vaak teveel overdreven, te slechte techniek, met als gevolg juist toename van weerstand en ook een verkeerde timing van je armslag. Bovendien vreet het energie...
Daarna een aantal 50-100 m bc waarbij je je elke keer extra focust op de zojuist aangeleerde techniek. (en eigenlijk blijf je dat  altijd doen, ook na jaren zwemmen...).
Sprints prima, maar misschien is de afstand nog wat te lang voor een beginner. Bij vermoeidheid treedt snel verslechtering van techniek op. Misschien is in eerste instantie 25 m voldoende.
Ik ben een groot voorstander van afwisseling van zwemslagen, omdat elke zwemslag specifieke eigenschappen beschikt die ook een positieve bijdrage kunnen leveren aan de vrije slag. Bovendien wordt je er een betere zwemmer van en is het een makkelijke manier om je zwemvolume en zwemconditie te vergroten en gaat het de monotonie wat tegen.
Dus wissel wat mij betreft elke bovenstaande set af met een aantal banen ss of rs.

4

Re: Zwemtraining

Als je met tegenzin gaat is het teveel van het goede, als je met plezier gaat trainen kunnen er nog wel wat meters bij.

5

Re: Zwemtraining

wederom bedankt voor de tips  smile

6

Re: Zwemtraining

Als je net begonnen bent met zwemmen en nog veel techniek moet aanleren waarom die sprints er dan all in? Snelheid komt vanzelfs als je techniek beter word.

7

Re: Zwemtraining

Ronny,

mmm tja niet echt een verklaring voor. Zoals aangegeven ben ik nog een beginner en nieuw in het "vak". tips zijn dus welkom.

GR

8

Re: Zwemtraining

Elke zwemtraining zou een setje sprints moeten bevatten en wel hierom:
Verhogen slagfrequentie
Versterken catch en pull
Versteviging rompspieren/rompbalans/ligging etc en daarmee stroomlijn
Verbeteren kracht schouder- en rugspieren
Uiteindelijk doel: harder zwemmen.

Maar...techniek gaat voor snelheid. Daarom als beginner niet te lange sprints vanwege de optredende vermoeidheid en daardoor afnemende techniek EN altijd (!) tijdens het zwemmen bewust zijn van de juiste uitvoering van techniek.

Het gevaar bestaat wel dat verhogen van de  slagfrequentie  ten koste gaat van de slaglengte. En dat is niet de bedoeling. Blijf je bewust van uitvoering van de volledige armslag! En als 25 m ook nog te lang is, zwem dan alleen een halve badlengte.

9

Re: Zwemtraining

Dus toch eerst lopen voor je kunt gaan/wandelen  roll

10

Re: Zwemtraining

ronnyke schreef:

Dus toch eerst lopen voor je kunt gaan/wandelen  roll

Je mist mijn punt(-en) hier  roll

11

Re: Zwemtraining

Ynsnits slaat de spijker op de kop. Het effect van een paar sprintjes per training is gigantisch. Als ik iedere training afsluit met een paar sprintjes op volle snelheid (al is dat bij mij amper sneller dan mijn duurtempo  tongue ) kan ik dat binnen twee weken merken, ook aan de snelheid tijdens duurtrainingen.
Het is juist ook een 'techniekoefening'. Je leert omgaan met het gevoel dat hoort bij hogere snelheden.

Bovendien is bij de meesten de techniek tijdens sprinten juist veel beter dan tijdens rustig zwemmen.

Eén arm zwemmen vind ik dan weer onzinnig. Vergelijkbaar met iemand die gaat hinkelen om hardlopen te leren.

12

Re: Zwemtraining

thijs schreef:

Eén arm zwemmen vind ik dan weer onzinnig. Vergelijkbaar met iemand die gaat hinkelen om hardlopen te leren.

Bij mij in de looptraining zit regelmatig hinkelen, op gras en zelfs heuvel op. Zelfs touwtje springen schijnt goed voor de techniek te zijn.

13

Re: Zwemtraining

Voor het eerst in maanden weer een intervaltraining, en dat was nodig ook zeg... In ieder geval ging het lekker en in totaal 6x500m geintervalt.

#enjoylife