1

Onderwerp: Gels tijdens marathon

Wie heeft er ervaring met het innemen van gels tijdens een marathon.

je leest over verschillende gels.

Wie heeft ervaring en met welk merk.

Wil dit eens gaan testen. Gebruik tot opheden alleen een bidon met energydrank die ik zelf mee draag.

En hoe neem je de gels mee onderweg.

2

Re: Gels tijdens marathon

Neem de gels van het merk Powerbar daar zit alles in inclusief de mineralen die je verliest gedurende een lange inspanning. Powerbar heb je in verschillende smaken dus ik zou zeggen neem de smaak die jij lekker vindt
Tijdens het lopen als ik bv in een tri-pak loop kan ik ze achter in de zakken doen
Wanneer je tijdens het lopen toch een bidon meeneemt kunnen er zeker ook gels bij want zo groot zijn de zakjes niet ( 40 gram inhoud )
Het merk Ironman heeft een riem om achter een bidon in te doen en ook plaats voor mee te neme gels

3

Re: Gels tijdens marathon

Chris heeft een stuk over Gels op z'n site staan.

4

Re: Gels tijdens marathon

Ik doe hele triatlons op alleen gels en drinken.
Vaste voeding als repen geven alleen maar maagklachten bij mij.
Ik gebruik nu Powergel van Powerbar merk, de variant met extra sodium. Ik weet niet of die in nederland ook te krijgen is. En gels van GU, ook uit Amerika. Globaal elke 30- 45 minuten met wat water en soms sportdrank, dan kom ik de dag wel door.
Vroeger gebruikte ik ook Squeezies maar die vallen bij mij minder goed.
Je moet gewoon het een en ander uitproberen, verschillende smaakjes en verschillende merken, ik denk dat het heel persoonlijk is. Wat bij de een wel werkt, gaat voor de ander misschien niet op.
Succes met testen!

5

Re: Gels tijdens marathon

O ja, hoe ik ze meeneem: Triatleet he, ik stop ze overal tussen waar maar kan wink
Maar vorig jaar heb ik een handig broekje gekocht met zakjes aan de zijkanten, daar kan je ook van alles in kwijt. Schuurt wat minder op de huid.

6

Re: Gels tijdens marathon

eerst uittesten in traingen is idd het belangrijkst, zowel om te kijken hoe het lichaam er op reageert als ook om eraan te wennen.

Tijdens mijn lange looptrainingen gebruik ik EAS Energy gel (100gram) en daarnaast isostar en/of mueslirepen. mijn maag heeft geen moeite met 'vast' voedsel, voel me er juist beter bij. idem bij een fietsen-zwemmen-lopen koppel; ik kan zo een energybar opeten voordat ik het water in duik, zonder last te krijgen. is wel een voordeel. De smaak van gels is nl erg zoet, eist wat je toch snel tegen begint te staan (afgezien van de prijs). Ik gebruik dus zo minimaal mogelijk gels

EAS Energy gel is te krijgen voor 22~23 euro (12x100 gram) en daarmee de goedkoopste ook geloof ik

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

7

Re: Gels tijdens marathon

ik heb alwel getest met gels in trainingen en dan neem ik ze mee in mijn bidonhouder. Maar in de wedstrijd wil ik liever niet met een bidonhouder lopen. Heeft toch een nadelig effect op mijn snelheid

Ik zal eens proberen tussen mijn broek rand aan de achterzijde. Dus als ik het goed begrijp, elke 20 tot 30 minuten een gel met het nodige water. Dus bij een 30 km elke 5 km dus een 6-tal gels meenemen.
Of 4 gels en die in het begin in nemen en daarop de laatste kilometers uitzingen?

8

Re: Gels tijdens marathon

Ik streef naar ongeveer 60 gram koolhydraten per uur, per gel zit ongeveer 25 gram afhankelijk van het merk natuurlijk. Veel gels zijn erg zoet, maar van powergel heb je ook een smaakje "green apple" en die is juist wat bitterder. Dat is wel lekker want zeker op een hele triatlon gaat dat zoete je echt tegenstaan.
Gewoon uitproberen in trainingen wat  je het beste bevalt.

9

Re: Gels tijdens marathon

Ik gebruik Dimafor van Forsport voor en na de inspanning. Tijdens de run gebruik ik efor. Homeopathische produkten die heel goed werken. Het efor produkt doe ik in een bidon met water. goed spul. Ze vervangen echter de gels niet. Het is meer een voeding supplement.

10

Re: Gels tijdens marathon

Wat is het voordeel van een Gel boven een sportdrank in je bidon? Een gel lijkt me een opgedikte vloeistof, een soort sportdrank die aangedikt is met agar-agar of gelatine of zo. Of heeft het ook een vast voedsel component?

11

Re: Gels tijdens marathon

Een gel is makkelijk meenemen, ik heb het niet zo op marathons lopen met een drinkgordel of bidon mee.
Gels voor de energie, water van de organisatie bij de drinkposten.

Net wat je zelf handig vind, met beide manieren kom je aan je energie.

12

Re: Gels tijdens marathon

ik heb meestal moeite met de gelletjes tijdens het lopen, maar ben vorig jaar begonnen met  cliff bloks, werkte erg goed (en ik vond ze makkelijk te verteren). Ik deed gewoon 3 pakjes in mn trisuit en vulde het verder aan met cola/ sportdrank
http://www.clifbar.com/eat/shot_blok.cfm?location=shot

helaas moet je ze wel importeren

ik ga dit jaar  carbo pro 1200 testen. ik neem een  1/2 flesje mee tijdens het lopen (vind het prettig om iets in mn handen te hebben) en vul dat aan met water. tijdens het fietsen 1 bidon carbo pro 1200 (genoeg voor 4 uur) en de rest water aannemen. (en dan nog zo'n gelflacon voor de kcal die ik nog  tekort kom)

http://www.nvo.com/sportquestdir/produc … tail.nhtml (niet hier bestellen als iemand het gaat bestellen. hoge verzendkosten)

13

Re: Gels tijdens marathon

Ik voel me bij het hardlopen ook een beetje een kameel met allemaal drinkgordels en bidons om. Ik ga de gel eens uittesten, lijkt me zeker handig. Ik heb ook gehoord dat het na zeezwemmen (triatlon) een welkome smaak is, ivm de gepekelde keel. Met drinken krijg je dit maar langzaam weg, met gel schijnt dat beter te gaan. Iemand ervaring hiermee?

14

Re: Gels tijdens marathon

Als ik alleen hardloop trek ik een wielershirt aan, en stop ze in de achterzakken.

Bij een marathon 5 gels, de eerste na 15km en vervolgens iedere 5km (liep hem in 3u28)