76

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Geregeld gaan fietsen, en daarbij ook geregeld de ketting wat naar rechts leggen.

Intervallen op de tacx, dat is een beetje saai maar het is heel effectief om je vermogen mee te vergroten.

77

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

@Thijs, ik ben het niet met je eens. Je max hartslag kan zeer sportspecifiek zijn. Het hoeft niet, maar het kan wel. Er zijn genoeg atleten die een gelijke maximale hartslag hebben bij hardlopen en/of fietsen. Maar er zijn er ook genoeg die bij het fietsen een lagere max hebben. En dat heeft dan niets te maken met de getraindheid.

78

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Het gaat hier ook niet over de maximale hartslag maar om de hartslag op omslagpunt.

Dat er verschil is tussen de sporten is logisch. Er zijn er ook die met fietsen hogere hartslagen halen dan met lopen.

Ik vind meer dan 20 hartslagen verschil in omslagpunt bij fietsen en lopen heel opmerkelijk.

Als dat verschil er is bij iemand die én redelijk getraind is in beide sporten én in een kwart triathlon 10 slagen boven omslagpunt vol kan houden (serieus, iemand die 1000m stevig doorzwemt en dan 40km met 10 hartslagen boven omslagpunt fietst...) én ook nog een oude test heeft staan waarbij het omslagpunt op de fiets veel hoger lag, lijkt het me dat je aan de waarden van deze test twijfelen mag.
Het lijkt me misschien mogelijk dat om de één of andere reden de getraindheid op moment van testen veel beter was bij het lopen dan bij het fietsen. Anders moet je heel veel fantasie hebben om in alle gegevens te geloven. En dan is die laatste fietstest het eerste waar je moet twijfelen volgens mij. Dat is echt wel een aparte waarde in het hele verhaal.

79

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Normaal een bloedtest liegt niet. Al blijft een inspanningstest natuurlijk maar een momentopname en is deze ook van verschillende faktoren afhankelijk. Ik vind zelf de waarden tussen de loop en fietstest ook wel ver uit elkaar liggen maar tja...

80 Laatst bewerkt door vis (24-03-14 18:48:09)

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

ff een oud topic nieuw leven in blazen.

ik wil net als rinke op een wat efficientere manier gaan trainen, en dus wat meer op mn hartslag letten (tijdens lopen en fietsen).
een van de dingen die ik niet begrijp is de verschillende methodes waarop de trainingszones worden bepaald.

zo heb ik een max hartslag van ongeveer 193, een rust hartslag van 45 en mijn omslagpunt ligt ongeveer op 175
(k liep afgelopen maanden een 5 km maximaal, met gem. hartslag 185 en uurtje fietsen ook maximaal met gem. hartslag 182).

als als ik nu met deze waardes mn zones ( op de verschillende methode)  kom ik op de volgende resultaten voor D1.

1. 60 - 70 % van max = 115 -135 bpm
2. 75 - 85 % van omslagpunt = 128 - 145 bpm
3. 60 - 70 % met karvonen form. =  135 - 150 bpm
4. trainining bible joe friel, 80 - 90 % van omsalg = 140 - 157 bpm

wat is volgens jullie de beste methode??

ik denk dat de laatste 2 methodes erg hoog uitvallen voor lange duurtrainingen, ook al loop ik er wel lekkerder bij. maarja dat heeft iedereen aan het begin.

81

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

owja, nog ff een ander vraagje.
in welke periode is het het beste om een inspanningstest te doen.

ik wil hier eigenlijk nog ff mee wachten tot ik weer meer trainings uren erop heb zitten en dus weer wat fitter ben.
of is het juist het beste om dit voor het seizoen te doen?

82

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Bij een aantal triathlon verenigingen doen ze in ieder geval 2x per jaar een inspanningstest.
Door wel of geen training gaan er de min/max en omslagpunt verschuiven.

83

Re: trainen op lage hartslag, wel of niet nuttig

Je moet toch weten in welke zones je moet trainen om fit te geraken wink Dus ik denk dat het altijd wel nuttig is om een test te doen. Achteraf kun je deze dan herhalen om gerichter naar een wedstrijd toe te trainen.