1

Onderwerp: Overzicht zwemtrainingen

De KNZB heeft samen met Marcel Wouda en andere coaches actief binnen de topsport een standaard overzicht gemaakt van de trainingszones, toegespitst op het wedstrijdzwemmen. Dit is een erg handig hulpmiddel voor coaches en zwemmers om de kwaliteit van de trainingen te verhogen en allemaal één taal te spreken.
Hier is het overzicht te vinden als PDF. Vooral de eerste pagina is ook nuttig voor triatleten. Vergeet echter niet om eerst te leren zwemmen en dan pas te gaan trainen.

2

Re: Overzicht zwemtrainingen

Nuttig, ik heb em gelijk even het forum van onze vereniging gezet.

Ik ben overigens wel benieuwd wat het advies is voor de verdeling van de zwemtraining over een heel jaar genomen. Hoe zou de verdeling aeroob 1, 2 en 3 kunnen zijn tijdens de verschillende periode´s? Op dit moment wordt er bij onze vereniging veel intensief duur gezwommen. Regelmatig 20 tot 30 minuten op 90%. Eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat dat voor mij iets teveel van het goede is waardoor ik de trainingen op 70% zwem.
Ben benieuwd hoe een schema van 3x in de week een uur zwemmen eruit zou kunnen zien in deze periode.

3

Re: Overzicht zwemtrainingen

Misschien is het duidelijk om er bij te vermelden wat je precies bedoelt met "70%" en "90%"
Is dat van je maximale 100 m tijd? Of van je KM tijd? Of van een andere persoonlijke maatstaf?

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

4

Re: Overzicht zwemtrainingen

Het is inderdaad handig om dat te vermelden Jacob....:D
Het komt erop neer dat het een gevoelswaarde is. 70% is rustig ontspannen tempo, 80% gaat al vermoeiend worden, 90% is heel stevig gasgeven, 100% is wedstrijdzwem tempo over de betreffende afstand/tijd waarna je dus toch wel even nodig hebt om te herstellen. 90% zou dus neerkomen op aeroob 3 uit het door Le Coq geplaatste schema van de KNZB.

5

Re: Overzicht zwemtrainingen

Misschien word dit een exercitie in taal maar;

als je schrijft dat je 20-30 minuten op 90% moet zwemmen (is dat de opdracht? Wellicht dan 1 tot 2km net onder OD-wedstrijdtempo oid?) en je houdt dat tempo niet vol, dan is het dus niet jouw 90% tempo. Wat jij nu invult als 70% is dan wellicht je 90% voor die afstand? En de door jou geprojecteerde 90% je tempo voor een kortere afstand/tijd?

Misschien is het handiger om vanuit 1 tempo te rekenen? En dat om te zetten naar alle afstanden.
Ik heb ooit eens geleerd (maar daar zal Coq vast op inspringen, me corrigeren en het nog beter uitleggen) dat ik mijn max 100m tijd moest aanhouden.
Van daaruit beredeneer je naar grotere afstanden met navenant dalende percentages van je ervaren inspanning gecombineerd met absoluut gemeten tijden.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

6

Re: Overzicht zwemtrainingen

Jacob,

Het tempo op 90% hou ik wel vol maar de vraag is, is dat goed in deze periode? Ik zou graag weten hoe de opbouw van de zwemtraining er uit ziet bij andere triathlon verenigingen. Wanneer ga je de eerste serieuze testen doen, wat is het (gewenste) percentage techniek, duur en interval in de verschillende periodes . Op zich is het niet moeilijk om nu 10 keer 100 op 90% te zwemmen maar is het nuttig wanneer het doel is om ergens rond mei in vorm te raken.

7

Re: Overzicht zwemtrainingen

Wijnand schreef:

Op zich is het niet moeilijk om nu 10 keer 100 op 90%

http://www.squadraveloce.nl/components/com_simpleboard/emoticons/blink.png
Zoals Jacob al aangeeft, ligt een probleem al bij de communicatie over het afspreken van intensiteiten. In het overzicht van de KNZB is als vereenvoudiging de gevoelswaarde voor intensiteit gegeven. Bij serieuze verenigingen worden echter aan de hand van bijv. lactaattesten, zwemtesten, wedstrijdtijden etc. de trainingstijden per zwemmer per slag per trainingsintensiteit bepaald. Er hangt niet voor niks een sekondeklok in elk zwembad.

Mijn eerste vraag is inderdaad ook 90% waarvan, de volgende vraag is, geeft de trainer (is er een trainer?) die 90% op of zwemmen de zwemmers op 90%??
Als je uitgaat van je snelste 100m-tijd als 100% (bijv iemand zwemt 1.00, 90%->1.06) dan zijn er heel weinig zwemmers die een 10x100 op 90% aankunnen (tenzij je telkens een paar minuten rust pakt). Mijn topzwemmers zouden dan dus 10 maal onder de minuut moeten zwemmen, denk dat ze me uitlachen als ik zoiets voorstel smile
In triathlon wordt trouwens ook vaak een 400m-tijd als 100% genomen of  de trainingstempo's worden bepaald aan de hand van een T20- of T30 test. Als je uitgaat van gevoelswaarden is dit natuurlijk moeilijk te controleren. Als trainer dus ook moeilijk om dan duidelijk opdrachten te geven. Lactaatjunkies zullen op die manier bijvoorbeeld altijd te hard trainen.

Wat betreft de intensiteit en periodisering in de trainingen in deze periode. Dat ligt op aeroob 1 en 2 en zelfs dat is bijzaak, want zeker in deze periode van het jaar ligt de prioriteit op techniek. Het probleem is echter vaak dat je voor goede techniektraining ook goede trainers en gemotiveerde triatleten nodig hebt.

8

Re: Overzicht zwemtrainingen

Le Coq,

Dank voor het antwoord.
De 10 x 100 op 90% die ik bedoel is dus op aeroob 3, vandaar mijn opmerking dat dit op zich niet zo lastig is. Wanneer ik een omrekening zou maken van mijn snelste 100 meter tijd kom ik na 4x zwaar in de problemen.

Wij hebben een trainer, de 90% wordt opgegeven en de 90% is een gevoelswaarde dus geen omrekening van een bepaalde tijd.

Het is inderdaad een feit dat er (zeker bij de zwemtraining) vaak te hard gezwommen wordt. 70% wordt in de praktijk al snel 80% en 80% is gewoon voluit knallen.

Waar het mij om gaat is het maken van een grove jaarplanning waarbij de percentages techniek, interval en duur duidelijk in naar voren komen. Onze vereniging gaat tijdens de gezamenlijke training uit van de voorbereiding op een kwart triathlon in juni en (omdat dit een gezamenlijke wedstrijd is) begin juli (Noordwijkerhout).