1

Onderwerp: Sportdrank of gelletjes met water?

Mijn gebruikelijke voeding tijdens een kwart triathlon is een gelletje aan het begin en eind van het fietsen en die drink ik op met water (wat ik tussendoor ook drink). Nu lees ik ook dat anderen weer sportdrank drinken, maar doe je dit dan naast de gelletjes of in plaats ervan? Of hangt dat dan weer af van hoeveel water/vloeistof je denkt te gaan drinken tijdens de wedstrijd? Of maakt het niet uit als je de goede hoeveelheid suikers maar binnen krijgt?
Ik had bij de duathlon (korte afstand, vergelijkbaar met sprint triathlon in tijd) in Horst wat Isostar in mijn bidon gedaan, nog niet eens de hoeveelheid die er in moet volgens de verpakking, en mijn maag vond dat al niet fijn... Maar dat kan ook aan het merk liggen natuurlijk.
Ik vraag dit omdat ik eind juli waarschijnlijk (iets met een proefschrift en deadlines enzo) mee ga doen aan de 1/3 triathlon in Aarschot, en ik wat 'diepzinniger' wilde nadenken over mijn voeding, zeker omdat ik ook 2 uur langer onderweg ben denk ik. Ik heb verder nog nooit langer dan een kwart gedaan. Ik heb nu nog wel tijd om te experimenteren dus suggesties zijn welkom. Wat doen jullie?

2

Re: Sportdrank of gelletjes met water?

Vasthouden aan een bewezen concept. Gelletjes met water dus. Je kunt nog een keer kijken of je een sportreepje mee wilt nemen zodat je een keer iets van "vast voedsel" in je maag hebt. Van alleen gelletjes wordt je soms ook een beetje flauwig. Ik heb op een halve triathlon bij het fietsen gelletjes en reepjes met elkaar afgewisseld en bij het lopen alleen gelletjes genomen. Ging prima. Wel even proberen welke sportreepjes je tijdens het fietsen fatsoenlijk weg krijgt. Ik kwam uit op Maxim Energy Bar in smaak appel/kaneel, die kauwde het vlotste weg. Sinds kort een keer reepjes van High 5 geprobeerd, die doen het ook goed maar zijn wat kleiner.

Sportdrank komt bij mij praktisch altijd weer omhoog, dus dat neem ik nooit mee. Ik heb wel van die High5 electrolyten tabletten die je in water oplost om krampen te voorkomen en de mineralen op peil te houden (vooral bij warm weer). Bevalt me ook erg goed, met name de smaak citrus. Smaak neutral heb ik ook eens geprobeerd maar het buisje na een paar tabletten weggegooid, ranzig.

3

Re: Sportdrank of gelletjes met water?

Je eten en drinken moet je ook trainen he. Water en gel appart heb ik geen ervaring mee ikzelf gebruik sportdrank (isotoon) en gel zodat ik zeker 60gr KH per uur binnekrijg+voldoende vocht natuurlijk. Ik ben op de moment de sportdrank van het merk Torq aan het gebruiken en deze bevalt vrij goed.

4

Re: Sportdrank of gelletjes met water?

Sandra86 schreef:

Mijn gebruikelijke voeding tijdens een kwart triathlon is een gelletje aan het begin en eind van het fietsen en die drink ik op met water (wat ik tussendoor ook drink). Nu lees ik ook dat anderen weer sportdrank drinken, maar doe je dit dan naast de gelletjes of in plaats ervan? Of hangt dat dan weer af van hoeveel water/vloeistof je denkt te gaan drinken tijdens de wedstrijd? Of maakt het niet uit als je de goede hoeveelheid suikers maar binnen krijgt?

Het eerste dat ik zou besluiten is, hoeveel calorieen moet je binnen krijgen. De tweede, hoeveel vocht.
De hoeveelheid calorieen is onafhankelijk van het weer. Wel hangt het af van de afstand. Sprint neem ik niks of weinig, OD een beetje, halve en hele triathlon zit ik rond de 300kcal per uur.
De hoeveelheid die ik drink is afhankelijk van de temperatuur.
Het is belangrijk dat je niet al je energie per se in vloeibare vorm binnen moet krijgen want als het bijvoorbeeld heel koud is moet je dan om je energie binnen te krijgen, veel te veel drinken.
Dus of gelletjes met water of sportdrank gedronken worden hangt bij mij af van de temperatuur. Als het koud is, altijd met sportdrank, zodat ik meer calorieen binnen krijg per eenheid vocht.

Sandra86 schreef:

Ik had bij de duathlon (korte afstand, vergelijkbaar met sprint triathlon in tijd) in Horst wat Isostar in mijn bidon gedaan, nog niet eens de hoeveelheid die er in moet volgens de verpakking, en mijn maag vond dat al niet fijn... Maar dat kan ook aan het merk liggen natuurlijk.

Zou kunnen natuurlijk. De energie in Isostar is bijna puur suiker. Zit, in tegenstelling tot sommige andere merken, niks geks in. Dan zou je bijvoorbeeld ook van verdunde cola last moeten krijgen.
Bij korte afstand duathlons zou ik overigens van alles kunnen kotsen. Zeker ook van isostar terwijl dit juist mijn favoriete sportdrank is.

Sandra86 schreef:

Ik vraag dit omdat ik eind juli waarschijnlijk (iets met een proefschrift en deadlines enzo) mee ga doen aan de 1/3 triathlon in Aarschot, en ik wat 'diepzinniger' wilde nadenken over mijn voeding, zeker omdat ik ook 2 uur langer onderweg ben denk ik. Ik heb verder nog nooit langer dan een kwart gedaan. Ik heb nu nog wel tijd om te experimenteren dus suggesties zijn welkom. Wat doen jullie?

Ik zou beginnen met het drinken van een halve liter isotone sportdrank of verdunde cola per uur, en dit aanvullen met 30 gram koolhydraten uit gelletjes. Dan zit je rond de 60-70 gram suiker per uur.
Dit kun je eventueel aanvullen met zoveel water als het weer vereist.
Even in training proberen hoe het gaat, en of je misschien ook meer of minder nodig hebt. Doe dit zeker ook eens na een goede 2000m volle bak zwemmen (dus niet na een laffe zwemtraining, maar één waar je goed scheel van uit het water komt.) Een stukje hard zwemmen kan met voeding op de fiets ineens voor problemen zorgen die je tijdens gewone fietstochtjes nooit hebt.

5

Re: Sportdrank of gelletjes met water?

Bedankt voor de tips allemaal, nu kan ik wat gerichter 'experimenteren'.

6

Re: Sportdrank of gelletjes met water?

Zelf ga ik tijdens de wedstrijd ook over m'n nek van Isostar, kan het niet binnenhouden. bij een 1/8 eet drink ik meestal een sportdrank van of High5 of Amacx (Duursport.nl). Beide zijn voor mij prima binnen te houden. Voor de start van het lopen dan meestal nog een High5 gelletje (liefst de ISOgel van High5 want die drinkt makkelijk weg met behoud van kcal's). Bij een 1/4 is het na het zwemmen na +/- 10km een reep van Amacx of High5 en +/- 15 minuten voor het lopen een ISOgel van High5. Meestal neem ik dan nog een gelletje mee tijdens het lopen na 5km... Voelt voor mij altijd prima.

#enjoylife