1

Onderwerp: Achillespees - enkele meningen

Ik heb het zitten waarschijnlijk. Ontsteking. Deze situeert zich bij mij net boven de linkerhiel, ook iets meer naar links en niet echt centraal op de pees voor zover dat duidelijk is). Graag zou ik enkele meningen willen weten over wat misschien de oorzaak zou kunnen zijn. Ik heb al een afspraak gemaakt met een fysiotherapeut. Ik diende toch nog te gaan om nieuwe steunzolen te laten maken.

Dit is vorige week begonnen na het lopen voor de 1ste maal met nieuwe schoenen. Ik wil erbij vermelden dat ik al van in het begin met pijn zat (en ik gewon zo dom as om door te lopen). Ik had al een ganse week eigenlijk niks gedaan van sport. De dag dat ik ging lopen heb ik wel op weg naar huis met mijn gewone stadsfiets een race gehouden met een wielrenner en eigenlijk serieus diep gegaan. Kan je van fietsen ook last krijgen van je achillespees? De rest van de namiddag en avond had ik geen last van de pees. Ik deed mijn nieuwe sportschoenen aan, die ik nota bene gekocht heb op advies van een verkopster "met ervaring", en startte met lopen. Nog geen 100m verder begon de pees al direct te "branden".

Ik heb toch doorgelopen maar op een zeer traag tempo. Bijna 1minuut trager/km dan normaal. Ik heb de vorbije week niet gelopen en eigenlijk bijna niet gesport. De pijn komt soms ook op zonder dat ik iets doe. Als ik even stil zit aan een bureau en ik sta dan plots recht, kan ik 5 minuten pijn hebben waarna deze langzaam wegebt.

Gisteren toch besloten om nog eens te lopen. De eerste 3 a 400m gingen goed en plots begon ik terug pijn te krijgen. Toen ik dan enkele meters begon te wandelen, ebde de pijn terug weg. Nog even flink doorstappen en dan terug beginnen lopen. Dat ging goed voor een 50tal meters tot ik plots weer pijn kreeg. Dan weer even wandelen en hetzelfde deed zicht terug voor. Ten lange leste maar beslist om het niet verder te pushen. Ik heb nog enkele stukken gelopen gewoon omdat ik met een goed verhaal naar de fysio kan gaan om zo een duidelijk advies te horen.

Maar vooraleer ik kan gaan (nog 1 weekje achten) zijn er enkele dingen die me storen. Kan het zijn dat ik door een korte hevige belasting (die kleine race op de fiets van ca 5 minuutjes maar!) ervoor kan zorgen dat ik met klachten kom? Ik sport voor het moment ook veel minder dan ik zou willen en heb ook niet echt het gevoel dat ik veel getraind heb. En zeker niet de dagen/week voor ik de eerste klachten kreeg. Kan enkele honderden meters lopen met een nieuwe schoen al voor deze klachten zorgen? Het zou immers zeer zeer jammer zijn om schoenen die tot nog toe geen 10km gebruikt geweest zijn, al terug weg moeten.

Ik draag ook steunzolen. Ik heb platvoeten. Deze zijn dringend aan vervanging toe. Kan het zijn dat ik gewoon te lang geacht heb op vernieuwing waardoor ik de stress op mijn pees langzaam aan heb opgebouwd? Wel wil ik erbij vermelden dat ik nog maar 3 a 4 jaar met steunzolen werk. De jaren ervoor niet. Dan had ik ook nog eens een staand beroep en had ik vaak last van vermoeide kuiten. Dat probleem werd wel opgelost met steunzolen. Maar nooit nooit last gehad van die pees.

Zou het misschien aan te raden zijn om nog eens met de oude schoenen te proberen lopen om het verschil te voelen? Al is het maar 500m.

Ik neem nu al ibuprofen (pijn en ontstekingsremmer). Zijn er nog andere gekende (en doeltreffende) manieren om nu al de genezing te proberen bevorderen?

Bedankt alvast voor de reactie.

Dimi

2

Re: Achillespees - enkele meningen

Ibuprofen is enorm slecht bij achillepeesontstekingen.

3

Re: Achillespees - enkele meningen

Als je al pijnstillers gebruikt als ontstekingsremmer dan zou je iets met Naproxine moet gebruiken.
Echter het gevaar is dat je dan te snel gaat overbelasten.

Ik zou echt het bezoek aan de fysio afwachten voordat ik weer ging lopen.
Eventueel ondertussen wat drukpunt massage doen op de pijnlijke plek.

4

Re: Achillespees - enkele meningen

ronnyke schreef:

Ibuprofen is enorm slecht bij achillepeesontstekingen.

oei, wist ik niet. Waarom is dit slecht?

5

Re: Achillespees - enkele meningen

Je moet de oorzaak van je blessure aanpakken en geen Ibuprofen in nemen.
Je blessure wordt alleen maar erger als je door blijft lopen. Nu zit het net boven je enkel en als je doorloopt gaat hij steeds verder omhoog. Paar weken absolute rust is het beste. Pezen zijn zeer taai en hebben bijna geen doorbloeding dus lastig om te genezen.
Spreek jammer genoeg uit ervaring. 2 jaar geleden ook gehad.
Oorzaak: Liep al jaren op Asics Nimbus.
Tot en met de versie 12 was er niets aan de hand.
Versie 13 hadden ze de hielkap soepeler gemaakt en meer demping aangebracht.
Jammer dat merken de types steeds veranderen om maar lichter te worden.
Binnen een week zat ik met een blessure. Aantal weken rust en op ander merk over gestapt.
Loop nu al weer 2 jaar op Mizuno Enigma zonder centje pijn.

6

Re: Achillespees - enkele meningen

Ik dacht dat ibuprofen ook ontstekingsremmend werkte. Nu, die rust ga ik zeker nemen en afwachten wat de fysio volgende week donderdag beslist.

7

Re: Achillespees - enkele meningen

Een gewone huisarts zal je ongetwijfeld ontstekingsremmers en veel rust voorschrijven. Toen ik met mijn AP zat heeft de sportarts mij daarvoor verwittigd om dat nooit te doen. De pees laten behandelen en zo snel als kan terug trainen. Ik heb toen een 20prikken cortisone recht in de pees gehad en na 2 dagen moest ik terug beginnen lopen. Heb er sinsdien gelukkig geen last meer mee gehad.

8

Re: Achillespees - enkele meningen

je kunt wel heel gemakkelijk de pees aan het werk zetten om de doorbloeding te verbeteren. Als je rechtop zit je kuit aanspannen waardoor je hiel omhoog komt, en dan weer rustig laten zakken. Als je dat inderdaad zittend doet, kun je dat heel lang volhouden zonder de pees te veel te belasten, maar zet je hem wel aan het werk zodat de afvalstoffen afgevoerd kunnen worden.
Ik ben nu ook net weer terug op 4 km probleemvrij hardlopen na een achilles blessure, en dit was een van de eerste adviezen die de fisio mij gaf.

9

Re: Achillespees - enkele meningen

Bedankt voor de tips. Die van de kuiten aanspannen klinkt in ieder geval goed. Voor de rest wacht ik gewoon de mening van de fysio af. Eens zien wat zij van mening heeft.

10

Re: Achillespees - enkele meningen

Ondertussen 2 maanden verder en de oorzaak gevonden van mijn lijden. Nieuwe werkschoenen die ik begon te dragen eind maart. Natuurlijk is die oorzaak maar gevonden de eerste weken van mei. Nu terug overgeschakeld naar mijn oude werkschoenen en opnieuw nieuwe werkschoenen besteld van het oude type. Ik ben nog niet compleet pijnvrij maar in het dagelijkse werken en leven toch al zo goed als. Enkel bij stimulatie van de plaats waar ik pijn had voordien, voel ik dat het nog niet allemaal genezen is.

Ik heb al enkele beurten van de kine erop zitten en ik ga nu niet meer terug. Iedere dag rekoefeningen doen zou preventief helpen. Eind juni heb ik nu wel 2 triathlons. Ik heb zeer weinig getraind en begin nu weer volop met fietsen en binnenkort met zwemmen opnieuw. Ik kon in principe wel zwemmen maar de motivatie was weg door de blessure  hmm

En ik weet echt niet wat te doen. Ik zal waarschijnlijk geen enkele looptraining meer doen tot mijn eerste triathlons. Maar het inschrijvingsgeld is al betaald en ze zijn echt vlak naast de deur. Zou het verantwoord zijn die 2 kwarts toch te doen, als is het maar om ervaring op te doen naar volgende evenementen?

11

Re: Achillespees - enkele meningen

Fijn dat je de oorzaak nu weet. Kun je je inschrijving niet omzetten naar achtste triathlons?

12

Re: Achillespees - enkele meningen

Ik heb ook jarenlange ervaring met een achillesprobleem, slechts 1. Wat bij mij hielp, naast het eerder genoemde, was het 's nachts dragen van een speciale sok die mijn pees strak hield, ijsen (echt een hele tijd je pees op een flink stuk ijs leggen) en het dragen van steunzooltjes bij het hardlopen.

13

Re: Achillespees - enkele meningen

Ik heb gem 2 a 3 keer per jaar last van achillespees, vooral onderin bij de aanhechting. is vaak verkleving of ontsteking.
Dan doe ik bij de fysio Shockwave, dat zijn soort elektrishce schokken die de onstekking kapot maken zodat de doorbloeding op gang kan komen. Dit mag max 1x per week. Vaak na 4-5 keer is alles weg en dan gaat het weer hele tijd goed. Naast de shockwave word ik dan getaped zodat ik kan sporten , werkt voor mij prima, wel ff je zorgpolis bijstellen ivm fysio big_smile

14

Re: Achillespees - enkele meningen

bij mij is het dus ook vooral onderaan. Mijn kine vond het een zeer atypische blessure  big_smile
@sandra
Enkel kwart afstand mogelijk. Het zwemmen en fietsen baart me geen zorgen. Enkel dat lopen he.

15

Re: Achillespees - enkele meningen

Als je nog niet gelopen hebt en je gaat die pees ineens met 10 km belasten is het m.i. vragen om narigheid.
In oktober kreeg ik last van mijn achillespees. Dit werd veroorzaakt door overbelasting, dus wel een andere oorzaak dan bij jou.
Na een paar weken rustig aan tot niets doen, ben ik voorzichtig weer gaan opbouwen. Met minuutjes. En dit 3 maar herhalen, dus per week kan je maar iets verhogen qua duur. Interval- en wedstrijdtempo was bij mij funest.
Als ik iets meer wilde verhogen of sneller wilde, was de reactie daarna groter en moest ik toch weer terug.
Inmiddels ben ik een half jaar verder en kan weer anderhalf uur lopen in zone 1. Ook een hoger tempo verteer ik goed, qua pees. Nu weer bezig om de loopconditie te verbeteren en de duur te verhogen.
In jouw geval zou ik het lopen niet volledig doen en heel voorzichtig. Anders tob je misschien het hele seizoen.

16

Re: Achillespees - enkele meningen

Silvia schreef:

Als je nog niet gelopen hebt en je gaat die pees ineens met 10 km belasten is het m.i. vragen om narigheid.
In oktober kreeg ik last van mijn achillespees. Dit werd veroorzaakt door overbelasting, dus wel een andere oorzaak dan bij jou.
Na een paar weken rustig aan tot niets doen, ben ik voorzichtig weer gaan opbouwen. Met minuutjes. En dit 3 maar herhalen, dus per week kan je maar iets verhogen qua duur. Interval- en wedstrijdtempo was bij mij funest.
Als ik iets meer wilde verhogen of sneller wilde, was de reactie daarna groter en moest ik toch weer terug.
Inmiddels ben ik een half jaar verder en kan weer anderhalf uur lopen in zone 1. Ook een hoger tempo verteer ik goed, qua pees. Nu weer bezig om de loopconditie te verbeteren en de duur te verhogen.
In jouw geval zou ik het lopen niet volledig doen en heel voorzichtig. Anders tob je misschien het hele seizoen.

Ja, ik start in ieder geval volgende week met 1 km lopen. Zeer weinig maar ik heb inderdaad geen zin om de rest van het seizoen te vergallen. Ik heb namelijk ook nog 2 triathlons op 3 en 13 september. Ik wil sowieso meedoen maar ik denk dat ik gewoon na het fietsen zal opgeven. Alles is toch al betaald.

17

Re: Achillespees - enkele meningen

Ik ben 2 jaar geleden ook 2 keer afgestapt na het fietsen, in Huizen een paar weken voor mijn knieoperatie en in Aalsmeer een paar weken erna. Zelfde reden, had toch al betaald. Je voelt je ergens een beetje lullig als je in je eentje wegsloft uit het parc fermee, maar alles beter dan onnodig je kostbare gewrichten en pezen in gevaar brengen. Nooit spijt van gehad, vorig jaar een leuk seizoen gehad en dit jaar doe ik weer lekker mee met 3 OD's en met als hoogtepunt de halve van Almere.