1

Onderwerp: wedstrijdschoen bij sterke overpronatie

Wellicht kan ik via het forum informatie inwinnen op de volgende vraag:
zijn er lichtgewicht wedstrijdschoenen voor mensen met sterke overpronatie?

korte uitleg... Ik heb sterke overpronatie die gecorrigeerd wordt dmv van mijn schoenen. Ik train en loop wedstrijden op Saucony Omni12 en deze bevallen me uitstekend. Nu zie ik regelmatig de voordelen voorbijkomen van (super) lichte wedstrijdschoenen en voor de 1/8 en sprint triathlons die ik doe lijkt me dit ook wel wat om te proberen. Echter.... Ik kom enkel neutrale schoenen tegen..... Is het nu verstandig om een wedstrijd met neutrale lichte schoenen te gaan doen of verhoog ik hiermee de kans op blessures (juist omdat je dan dieper gaat ivm trainingen)? Hebben jullie nog tips / tricks of doe ik er verstandig aan me er gewoon bij neer te leggen? Naar een hardloopzaak gaan wil ik ook niet 1,2,3 omdat ik dan bang ben dat me dingen worden aangepraat sad

#enjoylife

2

Re: wedstrijdschoen bij sterke overpronatie

Volgens het proefschrift van sportarts Bredeweg is er geen aantoonbaar wetenschappelijk bewijs dat er een relatie bestaat tussen verschillende typen van hardloopschoenen en het al dan niet ontstaan van blessures. Hij adviseert om met name comfortabele schoenen te dragen (en dat is tamelijk persoonlijk)
Zelf denk ik dat een incidentele  wedstrijd van max 30 minuten ook niet veel van invloed zal zijn. Aan de andere kant...hoeveel tijdwinst denk je te boeken?
En...zoals altijd geldt...ik zou het dragen in ieder geval wel eerst wat opbouwen middels rustige trainingen en vervolgens afstand en snelheid opvoeren.
Maarre...garanties en zekerheden zijn er niet.

3

Re: wedstrijdschoen bij sterke overpronatie

Schoenen zijn een geval van "pick and stick". Ik geloof niet dat iedereen die proneert op zwaar schoeisel moet lopen, maar als je in de training op schoenen loopt die je voeten naar buiten duwen en 8mm drop hebben tussen hiel en voorvoet moet je ook in de wedstrijd op zulke schoenen lopen. In de wedstrijd op minder ondersteunend schoeisel lopen is dom omdat de belasting dan juist het grootst is. En dan op schoenen lopen met minder drop en minder ondersteuning (meeste wedstrijdschoenen hebben lagere hiel dan de schoen waarin getraind wordt) is geen best idee. Je kunt van een overschakeling naar een neutrale wedstrijdschoen met 4mm drop echt van één wedstrijd een blessure oplopen. Van de week juist nog een voorbeeld van meegemaakt...

4

Re: wedstrijdschoen bij sterke overpronatie

Ik zou geen risico op blessures nemen om bv pakweg 20sec winst te maken op een triathlon. Met het risico om blijvende klachten te krijgen. Moest je nu altijd 2e zijn en je maakt met die schoennen kans om 1e te worden is het weer een ander verhaal  roll

5

Re: wedstrijdschoen bij sterke overpronatie

@Ynsnits, ik denk er geen minuten mee te pakken maar ben gewoon erg nieuwsgierig naar het effect van een lichte (~200gr) wedstrijdschoen tov een trainingsschoen van ~350gr.... Maar zoals Thijs en Ronnyke al zeggen, ik ben zelf ook bang voor blessures vanwege de extreme belasting in een wedstrijd. 1e of 2e zal ik nooit worden maar het gaat mij idd om het effect te bekijken. Blijkbaar moet ik me ook meer gaan inlezen over een schoen want dat het verschil in 'drop' ook zoveel uitmaakt was mij niet bekend. Heb ik in ieder geval weer een leuke studie voor de avonden de komende weken smile . Ben erg benieuwd of er nog meer meningen / redenaties zijn.. Weet iemand mij te vertellen waarom er bijv. geen lichte overpronatie schoenen te koop zijn? moet dit type schoen altijd een dikkere zool hebben om je voet te corrigeren?
Aankomende woensdag heb ik een loopclinic, ik zal de vraag daar ook eens stellen sowieso...

#enjoylife

6

Re: wedstrijdschoen bij sterke overpronatie

rinke schreef:

Maar zoals Thijs en Ronnyke al zeggen, ik ben zelf ook bang voor blessures vanwege de extreme belasting in een wedstrijd. 1e of 2e zal ik nooit worden maar het gaat mij idd om het effect te bekijken.

In hoeverre is de belasting extremer tijdens een wedstrijd tov een training? Ik neem aan dat je ook nu wel eens op wedstrijdsnelheid traint? Tja...als je het effect wil bekijken, zit er maar een ding op...niemand kan je garanties geven dat je wel of niet  een blessure oploopt.
Om nog even te provoceren...misschien is het juist wel onverstandig om een voorkeursstand van je voet te veranderen dmv een antipronatieschoen. Waarom iets veranderen als het lichaam zelf al de meest efficiente oplossing heeft gevonden? Misschien werk je dan juist overbelastingsklachten in de hand!  wink hoe danook..als je wil weten of het wat voor je is, zul je het moeten proberen en om overbelastingsklachten dan te proberen voorkomen, het dragen ervan rustig op te bouwen.
Succes! smile

7

Re: wedstrijdschoen bij sterke overpronatie

rinke schreef:

Blijkbaar moet ik me ook meer gaan inlezen over een schoen want dat het verschil in 'drop' ook zoveel uitmaakt was mij niet bekend.

Het is iedere stap een paar milimeter extra rek op de kuit. Dat tikt gigantisch aan. Ik ben een paar maand terug overgestapt op andere schoenen en dat ging misschien om twee milimeter extra drop. Het duurde 8 weken voor de kuiten er helemaal aan gewend waren. En dan bedoel ik als lange afstandsatleet dat ik er een marathon op kan lopen. Bij een 5km voel je natuurlijk niet gek veel kort na zo'n overstap, maar voor je er 3 uur comfortabel in kan lopen duurt wel even.

rinke schreef:

Weet iemand mij te vertellen waarom er bijv. geen lichte overpronatie schoenen te koop zijn? moet dit type schoen altijd een dikkere zool hebben om je voet te corrigeren?

Dit type schoen heeft een zwaarder type zool inderdaad. Een dichter materiaal dat dus minder ingedrukt wordt onder druk, zodat de voet niet meer kan wegzakken. Levert wel altijd meer gewicht op. Erg dun kan zo'n zooltje ook niet gemaakt worden want dan ondersteunt het natuurlijk ook minder.
Er zijn ook wel wedstrijdschoenen met 8mm drop overigens. Zoot bijvoorbeeld. Dat zijn erg goede schoenen voor kortere triathlonwedstrijden naar mijn mening.

8

Re: wedstrijdschoen bij sterke overpronatie

Ynsnits schreef:

Om nog even te provoceren...misschien is het juist wel onverstandig om een voorkeursstand van je voet te veranderen dmv een antipronatieschoen. Waarom iets veranderen als het lichaam zelf al de meest efficiente oplossing heeft gevonden? Misschien werk je dan juist overbelastingsklachten in de hand!  wink

Ik proneer ook als de malle en heb voeten die onder druk totaal in elkaar zakken. Ik heb ook wel eens van de doktoren op anti-pronatieschoenen moeten lopen met gigantische inlegzolen. Feit is dat ik op die klompen veel meer blessures had dan sinds ik weer op neutrale, bijna vlakke schoenen loop.
Overigens hoe dikker de zool, hoe meer pronatie. Op blote voeten valt het nog wel mee maar de zool geeft het bekende kracht x arm, en dan zak je steeds harder in. Dat is de vicieuze cirkel van die anti-pronatieblokken. Je proneert een beetje dus je krijgt meer schoen aangemeten en dan proneer je nog meer en dan moet dat gecorrigeerd worden met steeds hardere zolen. En die zolen geven dan weer andere klachten omdat je voet op het laatst amper meer normaal kan afwikkelen. Volgens mij moeten mensen die proneren altijd juist op extra dunne zolen lopen. Op mijn lage kinvara's proneer ik minder dan op menig hoge anti-pronatie schoen.

Ynsnits schreef:

In hoeverre is de belasting extremer tijdens een wedstrijd tov een training? Ik neem aan dat je ook nu wel eens op wedstrijdsnelheid traint?

Mijn ervaring is dat je bij nieuwe schoenen met minder drop veel eerder went aan de snelheid dan aan de afstand. Een paar kilometer op wedstrijdtempo gaat veel eerder goed dan pak hem beet een tien kilometer of halve marathon. Bovendien is de belasting van de wedstrijd natuurlijk zowel de snelheid als de duur. Mijn advies aan diegene die nu met kuitklachten zat, was om minstens één keer in de week de tempoduurtraining rond de wedstrijdafstand in de wedstrijdschoenen te lopen. Maar ja, als in training de 10x1000 rond wedstrijdtempo goed gaat roept dat natuurlijk gelijk de vraag op waarom je dan überhaupt ooit op de klompen met inlegzolen zou lopen???

9

Re: wedstrijdschoen bij sterke overpronatie

Rinke, Saucony heeft de Mirage en de Fastwitch als lichte en snelle schoenen voor de (lichte) overproneerder. Met het verhaal van Thijs (die dus prima op de Kinvara uit de voeten kan) zou je een keus kunnen maken uit de Kinvara, Mirage of de Fastwitch. De Kinvara is overigens ook mijn weapon of choice hoewel ik een neutrale loper ben. Daarnaast loop ik veel op Saucony Spectrums maar die zijn in Nederland helaas niet verkrijgbaar (via interwebs besteld en vanuit USA door een vriend mee laten nemen). Iets harder dan de Kinvara.

10

Re: wedstrijdschoen bij sterke overpronatie

Ik heb ook overpronatie,  ik gebruik voor de wedstrijden en een deel van mijn trainingen de Saucony Mirage (4 mm drop) en ik ben daar heel blij mee. In vergelijking met mijn andere trainingsschoenen (Asics GT2100) zijn/voelen de Mirage's een stuk lichter. Ik doe daar nog wel alsnog mijn steunzolen in (maar die corrigeren meer dan alleen overpronatie). Maar goed de een is de ander niet, als je het wil zou ik het gewoon uitproberen.

11

Re: wedstrijdschoen bij sterke overpronatie

thijs schreef:
Ynsnits schreef:

Om nog even te provoceren...misschien is het juist wel onverstandig om een voorkeursstand van je voet te veranderen dmv een antipronatieschoen. Waarom iets veranderen als het lichaam zelf al de meest efficiente oplossing heeft gevonden? Misschien werk je dan juist overbelastingsklachten in de hand!  wink

Ik proneer ook als de malle en heb voeten die onder druk totaal in elkaar zakken. Ik heb ook wel eens van de doktoren op anti-pronatieschoenen moeten lopen met gigantische inlegzolen. Feit is dat ik op die klompen veel meer blessures had dan sinds ik weer op neutrale, bijna vlakke schoenen loop.
Overigens hoe dikker de zool, hoe meer pronatie. Op blote voeten valt het nog wel mee maar de zool geeft het bekende kracht x arm, en dan zak je steeds harder in. Dat is de vicieuze cirkel van die anti-pronatieblokken. Je proneert een beetje dus je krijgt meer schoen aangemeten en dan proneer je nog meer en dan moet dat gecorrigeerd worden met steeds hardere zolen. En die zolen geven dan weer andere klachten omdat je voet op het laatst amper meer normaal kan afwikkelen. Volgens mij moeten mensen die proneren altijd juist op extra dunne zolen lopen. Op mijn lage kinvara's proneer ik minder dan op menig hoge anti-pronatie schoen.

Ynsnits schreef:

In hoeverre is de belasting extremer tijdens een wedstrijd tov een training? Ik neem aan dat je ook nu wel eens op wedstrijdsnelheid traint?

Mijn ervaring is dat je bij nieuwe schoenen met minder drop veel eerder went aan de snelheid dan aan de afstand. Een paar kilometer op wedstrijdtempo gaat veel eerder goed dan pak hem beet een tien kilometer of halve marathon. Bovendien is de belasting van de wedstrijd natuurlijk zowel de snelheid als de duur. Mijn advies aan diegene die nu met kuitklachten zat, was om minstens één keer in de week de tempoduurtraining rond de wedstrijdafstand in de wedstrijdschoenen te lopen. Maar ja, als in training de 10x1000 rond wedstrijdtempo goed gaat roept dat natuurlijk gelijk de vraag op waarom je dan überhaupt ooit op de klompen met inlegzolen zou lopen???

Eens...

Ik moest van SMA Papendal en zware steunzolen en de meest zware antipronatieschoenen gebruiken icm overpronatie en verzakt mediaal voetgeweld.

Zware steunzolen veroorzaakten liesklachten, dus naar de lichtere variant.

Met schoenen met ik op Asics GT serie begonnen, ging aardig, maar ook die werden snel te corrigerend, dus naar de Ascis Gel, weer even goed, maar toen weer issues..
Tijd voor een andere aanpak. eind van seizoen geswitch naar de DS Sky-Speed (6mm drop, 270gram, neutraal). was wennen, voelde spiertjes die ik normaal niet voelde (ook weer van 4km moeten opbouwen naar de 25km) . resultaat was meer tempo, minder vermoeidheid. kortom geslaagd

2jaar 5 paar en 4000km  later: overstap naar Saucony Kinvar 3: 4mm drop, 210gram. Geen probleem, benen zijn sterk genoeg om ze aan te kunnen als primaire trainingsschoen (wedstrijden deed ik al 2 jaar op Saucony Pro-Grid Type A4, 180 gram, ook halve triathlons geen probleem)

Jouw lichaam is aan een bepaalde houding gewend. werkt ie ook efficient mee, met teveel corrigerende schoenen raak je efficientie kwijt als ook een van je schokbrekers (de enkel)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

12

Re: wedstrijdschoen bij sterke overpronatie

Mijn voetjes zijn ook niet helemaal goed gemaakt bij de opbouw vroeger.
Jaren lang met steunzolen gelopen (leeftijd 7 tot 13) toen gestopt omdat de schoenen die ik wilde niet paste in combinatie met de steunzolen.

Heb nu een stel Asics die volgens het filmpje bij de hardloopwinkel mijn voeten in een "goede" positie zetten. Daarnaast heb ik een setje Pearl izumi triathlon schoenen.

Bij training gebruikte ik de Asics maar die schoenen gebruik k nu enkel nog maar om te wandelen rond een evenement of als ik ergens ga sporten. Krijg na 7km (wanneer me voeten wat vermoeider worden) blaren aan de binnenkant van mijn voeten. Schuur dan continu over het corrigerende deel van de schoen wat gigantische blaren oplevert en een tijd geen trainen.

Op de Pearl izumi schoentjes loop ik de 10km lachend zonder problemen. En als ik dan hier lees dat er meerdere mensen zijn die proneren en op 'gewone' schoenen lopen ga ik bij de volgende aankoop maar eens mijn keu ze laten vallen op een schoen die jullie gebruiken.

Amat Victoria Curam

13

Re: wedstrijdschoen bij sterke overpronatie

Kinvara 4 geeft mij te weinig ondersteuning op rechts in de voetboog en enkel, ook met zooltjes van Footconnection, zijn niet hele dikke. Krijg deze week Mirages binnen, ben benieuwd hoe dat zal gaan.

14

Re: wedstrijdschoen bij sterke overpronatie

Ik heb gigantische platvoeten (letterlijk echt grote voeten en gewoon, ja niks van profiel er in). Ik proneer als de beste. Ik heb me 3 jaar geleden al eens laten filmen op een loopband met mijn blote voeten en ik ben echt verschoten hoeveel mijn voet naar binnen draait. Op het ergst is het alsof mijn been naast mijn voet staat. Mijn enkelbanden zijn zeer flexibel ook. Ik kan, als ik mijn benen strek, mijn beide voeten naar binnen draaien en de voetzolen op elkaar zetten. Ik ben na vele jaren altijd zware benen te hebben na het rechtstaand werk, eens naar een orthopedist gegaan. Die heeft me goeie sportsteunzolen aangemeten en gezegd om gewoon een neutrale schoen te kopen, de zool doet de rest wel. Ik draag die zolen nu altijd en de eerste week op mijn werk had ik 5 dagen aan een stuk stijve kuiten maar de ortho had me hier voor gewaarschuwd. Mijn voeten staan zo hard naar binnen dat mijn beenspieren continu moeten opspannen om mijn enkel toch nog min of meer recht te houden. Door de "betere" stand met mijn zolen, moeten de spieren plots anders werken.

Ik kan zegen dat ik wel vrij goed geholpen ben met een goeie sportsteunzool. In de loopzaken waar ik al geweest ben, hebben ze me overigens ook nooit een pronatieschoen aangeraden. Toen ik zei dat ik sportsteunzolen op maat had, gaan ze altijd direct naar de neutrale schoenen.

BTW ik loop nu met de suacony glicerin 9

15

Re: wedstrijdschoen bij sterke overpronatie

Een Saucony Glycerin...? Dat zal een Brooks zijn?

16

Re: wedstrijdschoen bij sterke overpronatie

Interessant om te te lezen dat er best nog wel wat mensen zijn die met neutrale schoenen lopen ondanks sterke overpronatie. Zelf heb ik mijn hele jeugd ook steunzolen gehad, heb ook onwijze platvoeten en heb altijd geluisterd naar de adviezen van de verkoper. Begin nu toch langzaam te twijfelen of ik een extra set schoenen koop met 2 of 3mm minder drop en deze 1x per week bij een kort duurloopje ga testen. Hebben mensen nog advies hoe ik de gewenning langzaam kan opbouwen??

#enjoylife

17

Re: wedstrijdschoen bij sterke overpronatie

begin eind september pas met wisselen van schoentypes en niet in het wedstrijdseizoen.
'pick and stick', verander je, verander dan goed. Neem schoenen die net iets minder stabiliteit geven dan wat je nu hebt en geef die de tijd. Ga niet heen en weer lopen tussen twee paar verschillende types schoenen.

18

Re: wedstrijdschoen bij sterke overpronatie

Zat inderdaad te denken aan een langzame afbouw in overpronatiecorrectie en drop.. Zal morgen ook eens tijdens die loopclinic info proberen in te winnen...

#enjoylife

19

Re: wedstrijdschoen bij sterke overpronatie

rinke schreef:

Zat inderdaad te denken aan een langzame afbouw in overpronatiecorrectie en drop.. Zal morgen ook eens tijdens die loopclinic info proberen in te winnen...

-eind van seizoen
-gelijk die oude helemaal aan de kant gooien
-kies een schoen die niet te extreem is om mee te beginnen (neutraal, niet teveel minder drop en niet extreem licht), over een jaar kan je weer hetzelfde doen met een nog lichtere schoen
-even terug naar basics: eerste paar trainingen ook al zijn ze 4km ga je gewoon even merkeninkleinere spiertjes van voet en been. je hebt zelf wel door wanneer je wee kan opbouwen

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

20

Re: wedstrijdschoen bij sterke overpronatie

Gisteravond een hele nuttige loopclinic gehad. Als eerste hebben we geleerd om een betere loophouding aan te nemen met daarbij een hogere pasfrequentie (174). Ik was stomverbaasd dat ik door deze wijzigingen van een hiellanding naar een landing op de bal van mijn voet ging. Erg zwaar om vol te houden maar heel nuttig om te ervaren. Daarna hebben we nog een stuk training gehad op barefoot schoenen. Erg leuk en ook nuttig om je voeten eens echt te voelen ipv alles te dempen. Met degene die de clinic gaf nog gesproken over een aanpak qua schoeisel, conclusie:
Dit seizoen afmaken op mijn huidige schoenen en in de trainingen de looptechniek meepakken en eigen maken (te starten in de warming up). Vervolgens na het seizoen overstappen op andere schoenen (eventueel met een loopanalyse) en in de winter opbouwen op deze schoenen. Wellicht idd eerst naar een 6mm en later een 4mm drop maar wel direct een neutrale schoen.

#enjoylife

21

Re: wedstrijdschoen bij sterke overpronatie

Tot die tijd kun je je kuiten (die het in het begin behoorlijk voor hun kiezen gaan krijgen bij middenvoetlanding) alvast trainen met regelmatig een poosje touwtje springen. Ben erg benieuwd hoe de switch je komend najaar gaat bevallen. Houd ons vooral op de hoogte.

Ik zou persoonlijk overigens niet voor all-out barefoot schoenen gaan (vaak demping nihil = 0,0 comfort bij langere afstanden) maar liever een natural-running schoen kiezen met enige demping. Dat gezegd hebbende; ik zag onlangs bij de Groot Ginkelse Loop (halve marathon) 2 heren starten op hun blote poten, blijkbaar zijn er toch ook wel die-hards die dat trekken.

22

Re: wedstrijdschoen bij sterke overpronatie

Ik ga er zeker wat over schrijven komende winter... Barefoot is niks voor mij in een wedstrijd vond het echter wel erg lekker lopen dus wellicht iets voor in m'n vrije tijd.. Denk idd aan een neutrale schoen met een lagere drop en minder gewicht. Anyway eerst maar eens met een metronoom gaan trainen en mijn ritme omhoog krijgen (en een verbeterde houding). Over 2 weken weer een clinic van dezelfde vrouw..

#enjoylife