1

Onderwerp: Beginnersvragen

Beste allemaal,

Als uitdaging voor mezelf heb ik besloten om in 2014 een triatlon af te leggen. Mij leek de olympische afstand een mooie uitdaging qua afstanden. Nu is het zo dat ik nieuw ben bij deze sport en met allemaal vragen zit die jullie hopelijk kunnen beantwoorden.

Allereerst wat achtergrondinformatie. Ik ben 24, 1,78m lang en weeg 67kg. Tot mijn 20ste heb ik hockey en tennis gespeeld met on the side hardlopen als er geen wedstrijden waren van tennis of hockey. Hardlopen heb ik altijd al eens in competitief verband willen doen maar de marathon leek me niks en alleen een 10km rennen vond ik ook zo saai waardoor ik uiteindelijk bij de triatlon uitkwam. Het rennen en fietsen lijkt me niet een heel grote opgave (los van elkaar) maar het zwemmen zie ik als een uitdaging. Kan bv alleen maar de schoolslag en op m'n rug zwemmen.

Mijn eerste vraag heeft hier dan ook direct betrekking op. In hoeverre kan ik met mijn zwemkwaliteiten een triatlon afleggen? Moet ik zwemlessen nemen voor de borstcrawl of lukt het ook op de schoolslag en wat raden jullie aan?

Daarnaast vroeg ik mij af vanaf wanneer ik echt moet gaan trainen? Ik ren nu elke week 2-3x 5km in 25min en conditioneel hou ik dat makkelijk vol alleen m'n spieren zijn nog niet sterk genoeg om meer te trekken, dus komende anderhalve maand wil ik dat opbouwen zodat ik begin november 10km kan afleggen. Vanaf dat moment was ik ook van plan te beginnen met fietsen om daar conditie in op te bouwen. Aangezien ik geen mountainbike of racefiets heb wou ik in de sportschool daarop gaan trainen, kan ik direct een beetje aan m'n bovenlichaam werken om spiermassa te kweken voor het zwemmen. Klinkt dit allemaal verstandig of raden jullie me dit juist af?

Alvast bedankt en heb erg veel zin om te gaan trainen en volgend jaar een triatlon af te leggen smile

2

Re: Beginnersvragen

Dan is de vraag, wat is je ambitie?

Bovenlichaam in de sportschool om beter te zwemmen is niet echt zinvol. Zwemmen doe je vooral op techniek.
Schoolslag op een OD afstand staat bijna gelijk aan een slechte tijd. (bij een triathlon kan je niet winnen bij het zwemmen, maar er wel door verliezen).

En wat fietsen betreft, misschien toch handig om een fiets aan te schaffen. Alleen voor een wedstrijd bijvoorbeeld een lenen is niet echt handig. Dan moet je de fiets nog leren kennen en mist je de fiets vaardigheden.

3

Re: Beginnersvragen

Een OD is 1500m zwemmen dacht ik en dan schoolslag? Succes alvast. De overgang van fietsen naar lopen onderschatten? Dan zal het een lange dag worden voor jou denk ik.

4

Re: Beginnersvragen

potatoe (vanwaar die nickname overigens?) welkom en lees om te beginnen dit verhaal eens: http://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=2729

Daarnaast:
- leer zwemmen (borstcrawl dus)
- vergeet krachttraining
- koop een fiets (en gebruik hem ook)
- oefen de overgang van fietsen naar lopen


Succes!

5

Re: Beginnersvragen

Maca944 schreef:

potatoe (vanwaar die nickname overigens?) welkom en lees om te beginnen dit verhaal eens: http://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=2729

Daarnaast:
- leer zwemmen (borstcrawl dus)
- vergeet krachttraining
- koop een fiets (en gebruik hem ook)
- oefen de overgang van fietsen naar lopen


Succes!

Vraagje, waarom vergeet krachttraining?

6

Re: Beginnersvragen

Omdat gewichtheffen geen triathlon onderdeel is, en het zinniger is je trainingstijd te besteden aan de drie onderdelen die dat wel zijn  roll

triathlon is 3x leuker!

7

Re: Beginnersvragen

HansH schreef:

Omdat gewichtheffen geen triathlon onderdeel is, en het zinniger is je trainingstijd te besteden aan de drie onderdelen die dat wel zijn  roll

Wat HansH zegt. Tegen de tijd dat krachttraining nuttig gaat zijn voor je triathlonprestaties (en Dave Scott, mijn held, zweert erbij) ben je al heel ver in je triathloncarriere. Als je nog niet kan zwemmen dan kan je inderdaad je tijd beter in zwemlessen stoppen.

8

Re: Beginnersvragen

Wat Ronnyke zegt. Je op deze manier voorbereiden op een triathlon staat 100% garant voor een grote teleurstelling of in het gunstigste geval de rode lantaarn. Maar als alleen het afleggen van de afstand het doel is zou je het kunnen proberen.

Anders zou ik zeggen:
- Leer borstcrawl
- Koop een fiets en ga er kilometers op maken
- Ga lopen en zoek een training/parcours uit waardoor het minder saai wordt

Wat voor sportschool-abo heb je qua kosten per maand? Doe dat eens x 12? Kans is groot dat je daarvoor met de huidige abonnementsgelden een prima fiets voor kopen.

9

Re: Beginnersvragen

Maca944 schreef:

potatoe (vanwaar die nickname overigens?) welkom en lees om te beginnen dit verhaal eens: http://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=2729

Aangezien mijn eigen (horror)verhaal al als leesvoer wordt aangeraden over hoe het niet moet kan ik je één advies wel geven; wat je ook doet, onderschat nooit het zwemmen. Denk vooral niet dat als je de kale afstand in een zwembad wel af kunt leggen dat het dan wel goed komt als je eigenlijk nog niet zo goed kan zwemmen.

10

Re: Beginnersvragen

Hèhè dan kun je beter stellen onderschat de zwemstart niet. Ik kijk al uit naar die van mij morgenmiddag alleen spijtig dat het de laatste van het jaar is hmm Ik denk dat je gewoon geen enkel onderdeel mag onderschatten,degene die denken dat ze goed kunnen fietsen die blazen zichzelf dan weer op zodat ze het in het lopen dubbel terugbetalen.

11

Re: Beginnersvragen

Allereerst bedankt iedereen voor jullie reacties. Op dit moment is mijn ambitie de triatlon afmaken. Als ik deze verhalen allemaal lees zou ik graag onder de 3u de trialton willen afleggen (in hoeverre is dat haalbaar als amateur die voor het eerst de triatlon aflegt?) maar dat boeit eigenlijk niet zo heel veel zolang ik hem maar afmaak.

Over het fietsen, ik heb een paar vrienden die een racefiets bezitten maar die fietsen juist niet in de herfst en winter ivm gladheid. Kan ik dan niet tot maart oid in de sportschool fietsen om die spieren en conditie op te bouwen? En als de zon engiszins uitkomt dat ik dat in de buitenlucht ga fietsen?

Rennen doe ik lekker in de buitenlucht en rond de stad Utrecht (rondje singels) wat mij niet zo snel zal vervelen. Heb het rondje verlengd naar 7,5km wat ik tot nu toe prima vol hou. Het zijn alleen mijn spieren die het nog niet zo goed trekken.

Voor het zwemmen moet ik dus zwemles nemen, ga ik ook zeker doen. Maar vanaf wanneer raden jullie aan dat ik dan die lessen ga nemen? Mijn planning is namelijk dat ik eerst mijn conditie opbouw tot 10km (eind okt/begin nov) en dat ik dan begin met fietsen, daar conditie mee ga opbouwen. Ik ben qua zwemmen een ongeschreven blad dus ik sta open voor alle suggesties voor het moment dat ik lessen moet nemen.

Tot slot, maca944, mijn nickname komt nog uit mijn jeugd waar ik multiplayer spellen speelde en waarin mijn gamertag potatoe was. En nee, dat spel was geen world of warcraft (voordat ik hier als een zieke nerd word bestempeld) wink

12

Re: Beginnersvragen

Schaats je toevallig? Aangezien Utrecht een ijsbaan heeft kun je hier ook wat aan je fietsspieren doen. Het is geen toeval dat wedstrijdschaatsers in de zomer veel op de racefiets zitten. De beweging is anders maar het spiergebruik komt grotendeels overeen.

In de winter start je met zwemmen, dan heb je nog voldoende tijd om de techniek goed aan te leren zodat je in het voorjaar met je nieuwverworven vaardigheden je zwemconditie uit kan bouwen. Dan ben je precies klaar voor het seizoen begint. Dan zou je in het voorjaar alvast een keer een zwemloopje kunnen doen om de zwemstart en wisselhectiek te ervaren bij wijze van testcase.

13

Re: Beginnersvragen

Helaas, ik ben absoluut geen schaatser. Maar als dat veel helpt met de training ga ik het zeker overwegen om een paar keer te gaan schaatsen deze winter.

14

Re: Beginnersvragen

misschien kan je aansluiten bij zwemles, je hebt t over een triathlon in 2014 dus dan kan je de hele winter doortrainen. zelf zwem ik nu bij Tri Swim, maar volgende module begint pas in februari.

even een opmerking mijnerzijds, als je je instelt op de tijd die je op dat moment denkt te kunnen halen bestaat er denk ik geen slechte tijd, eerste triathlon gaat me denk ik om finishen. ik heb de OAK gedaan! tja! met 46 minuten finish je als kaatste op 1500 meter zwemmen maar de tijd klopte met de verwachting.. ondertussen vandaag 4e les tri swim om borstcrawl te leren, dus volgende 1500 meter zwemmen zal wel andere tijd worden...  smile

ik haat persoonlijk binnensporten, geld voorfitnessclub zou ik gewoon in een tweedehands racefiets steken, tm 1/2 november is het goed te doen, hardlopen kan sowieso buiten..

15

Re: Beginnersvragen

Je moet ook een beetje aanvoelen hoe snel je kan opbouwen. Dus je moet even kijken wanneer je de OD wilt doen en dan terug rekenen. In de winter gaat dat altijd wat moeizamer en na de winter moet je oppasen dat je niet te fanatiek gaat opbouwen. Dat heb ik namelijk gedaan met als resultaat een archilespees blessure die dramatische ren tijden dit jaar heeft geleverd.

Of een OD in 3 uur lukt, moeilijk voor een onbekende om dat in te schatten. Je kan kijken wat anderen hebben gedaan. Bijvoorbeeld de tijden van de OD dit jaar van Utrecht: http://nl.mylaps.com/evenementen/uitsla … D_Tot.html

16

Re: Beginnersvragen

Als ik je verhaal zo lees zou ik nog eerder gisteren dan vandaag beginnen met zwemmen wink. Aangezien je nog amper beheersing hebt op dit onderdeel zal je hier volgend jaar ook het meeste inleveren als je te laat start met trainen. Gevolg ervan is dat je dan totalloss uit het water komt en dan nog 40km moet fietsen en 10km moet hardlopen.
Begin je nu al met zwemtrainingen en onderhoudt je de andere 2 onderdelen dan zal je voor deze 2 onderdelen volgend jaar veel meer energie overhouden en daarmee het finishen een stuk haalbaarder maken.
Om een idee te krijgen zou je gewoon eens in een weekend 1500m op een redelijk tempo moeten gaan zwemmen (schoolslag voor jou) dan omkleden en vervolgens een uur flink op je trappers gaan staan of 10km rennen. kijken hoe makkelijk je dit afgaat geeft al een indicatie hoe je er voor staat en geeft jou wellicht een beeld hoe zwaar (of licht) het zwemmen voor je is...
Alvast veel plezier met het voorbereiden maar onderschat vooral het zwemmen dus niet! Het is wellicht het minst leuk om te dit onderdeel te trainen maar ook 1 van de belangrijkste om de andere 2 goed af te ronden in een race!

#enjoylife

17

Re: Beginnersvragen

Ga eens langs bij de triathlon vereniging in Utrecht, Hellas --> op maandagavond en zaterdagochtend wordt daar aandacht besteed aan het onder de knie krijgen v borstcrawl.

18

Re: Beginnersvragen

Nog een beginners vraagje, naar aanleiding van mijn 1e triathlon vroeg ik mij het volgende af:
Ik heb een garmin 310xt horloge en had deze graag aangedaan maar als jullie uit het water komen na het zwemmen doen jullie dan eerst de horloge af of trekken jullie de wetsuit over de horloge?
Omdat ik deze week na het trainen mijn wetsuit over mijn horloge wou trekken en daar toch wel wat moeite mee had(kan de wetsuit daarvan niet scheuren?).

De garmin forerunner 310xt is wel een relatief dik/groot horloge.

19

Re: Beginnersvragen

Ik heb 2 x een triathlon gedaan met mijn garmin 310xt om en dat beviel niet best bij T1, grote moeite om mijn pak van mijn linkerpols af te krijgen over het dikke horloge. Ik heb er nog 2 te gaan en ik denk dat ik de garmin pas na het zwemmen om doe, temeer omdat die van mij de zwemafstand nooit goed weergeeft. Geen idee waarom overigens, maar dat is een ander onderwerp.

20

Re: Beginnersvragen

Ik gebruik ook de 310XT tijdens trainen en tijdens triathlons. Moet bekennen dat ik er nooit specifiek op heb gelet, maar heb niet echt moeite om mijn pak over het horloge uit te krijgen. Meestal heb ik langer nodig voor mijn voeten, ondanks verschillende trucjes.
Bij het uitdoen houd ik altijd mijn bril en badmuts in mijn hand, en trek de mouw binnenstebuiten, zodat deze erin blijven zitten. Heb het idee dat hij door zoiets ook makkelijker over mijn horloge heen gaat.

De reden dat het horloge de zwemafstand niet goed weergeeft is omdat het de GPS verbinding verliest op het moment dat het horloge onderwater verdwijnt door de zwemslag. Zodra het weer verbinding maakt, zit er altijd een beperking aan hoe accuraat hij is door de korte tijd waarin de verbinding er is (in het slechtste geval een straal van een meter of 30 om je heen). Mocht je het wel willen meten, kan je je horloge in je badmuts doen, maar tijdens wedstrijden raad ik dit af.
De 910 heeft wat meer trucjes om je zwemafstand goed weer te geven.

Tijdens een zwemtraining laatst hebben we ze vergeleken. Mijn 310xt kwam op 3.5km, tegenover 2km op de 910xt.

21

Re: Beginnersvragen

Ik gebruik nu mijn 910xt maar toen ik mijn 310xt gebruikte deed ik die op wedstrijd tijdens het zwemmen nooit aan dat brengt toch niks op. Ik plakte die aan mijn fiets met tape zodat ik in T2 hem er maar af te trekken had en aan te doen tijdens het lopen,ging perfect.

22

Re: Beginnersvragen

Thx Boys voor de reacties!

Best dus nog even sparen voor een 910xt aan te schaffen, heb geen zin om mijn wetsuit kapot te trekken.