1

Onderwerp: Einstein-triathlon Ulm 3 augustus 2014

Ik heb me ingeschreven voor de Einstein-triathlon in Ulm (Zuid-Duitsland) op 3 augustus 2014. Mijn zus woont daar in de buurt namelijk, en zo zie ik die ook nog eens smile Zwemmen is in de Donau (met stroom mee), daarna fietsen in de heuvels rond Ulm en lopen door de binnenstad. Dit is pas de tweede keer dat ze hem organiseren, maar de organisatie heeft al langer ervaring met het organiseren van een marathon en afgaande op de filmpjes die ik on-line zie van de vorige keer is ook de organisatie van die triathlon van Duitse topkwaliteit. Veel zin in!

Ik doe de OD weer deze keer. Dankzij Utrecht afgelopen zondag heb ik nu een iets beter idee van mijn vorm. Voorspelling:

Zwemmen: 29 minuten
(Zal echter afhangen van de stroomsnelheid. Afstand over de grond is 2.5 km, dat zou door het water dus 1.5 km moeten zijn)
T1: 3.5 min
Fietsen 42.7 km: 1h23
(Dat is wat langzamer dan in Utrecht. Geen idee hoeveel tijd die 500 hoogtemeters me gaan kosten: erg weinig ervaring mee...)
T2: 2.5
Lopen 10 km: 47 min

Totaal: 2h45

Ik ben heel benieuwd.

2

Re: Einstein-triathlon Ulm 3 augustus 2014

Succes! Mooie omgeving om te fietsen  smile

3

Re: Einstein-triathlon Ulm 3 augustus 2014

Sandra86 schreef:

Succes! Mooie omgeving om te fietsen  smile

Dank! Je kent de omgeving? De Donau vormt daar de zuidelijke rand van de Schwäbische Alm, een kleine berg(heuvel)-keten. Niet te hoog, heuvels, bossen, kastelen. Mijn zus woont net ten noorden van de Alm. Zij fietst er ook graag. Zelf nog niet gedaan trouwens, alleen wat hardgelopen in de buurt van hun huis.

4

Re: Einstein-triathlon Ulm 3 augustus 2014

Ben er een keer met de trein doorheen gereden (summerschool in Kleinwalzertal, ook een aanrader maar dan om te wandelen) toen vond ik het al mooi en nu ik vrienden in Munchen heb wonen zat ik te kijken of ik een fiets/visite lang weekend kon doen.

5

Re: Einstein-triathlon Ulm 3 augustus 2014

Sandra86 schreef:

Ben er een keer met de trein doorheen gereden (summerschool in Kleinwalzertal, ook een aanrader maar dan om te wandelen) toen vond ik het al mooi en nu ik vrienden in Munchen heb wonen zat ik te kijken of ik een fiets/visite lang weekend kon doen.

Ha, Kleinwalsertal ken ik dan weer van het skiën (Oberstdorf en omgeving). Erg mooi inderdaad, ook in de zomer zoals ik twee jaar geleden voor het eerst ontdekte.

6 Laatst bewerkt door HermanB (05-08-14 23:32:58)

Re: Einstein-triathlon Ulm 3 augustus 2014

HermanB schreef:

Voorspelling:

Zwemmen: 29 minuten
(Zal echter afhangen van de stroomsnelheid. Afstand over de grond is 2.5 km, dat zou door het water dus 1.5 km moeten zijn)
T1: 3.5 min
Fietsen 42.7 km: 1h23
(Dat is wat langzamer dan in Utrecht. Geen idee hoeveel tijd die 500 hoogtemeters me gaan kosten: erg weinig ervaring mee...)
T2: 2.5
Lopen 10 km: 47 min

Totaal: 2h45

Resultaat:

Zwemmen: 26:22
T1: 4:51
Fietsen: 1:21:59
T2: 2:57
Lopen: 48:32

Totaal: 2h44:43

Observaties:
Spot-on qua totaaltijd, maar dat is een beetje toeval ;-)
- Zwemmen: Ruim 2.5 km (over de grond) in een snelstromende Donau met een temperatuur van 15 graden. En dan waren er nog die zonder wetsuit zwommen... (inclusief die ene jongen in onderbroek die waarschijnlijk zijn zwemspullen vergeten was ;-)). Het hing er de voorafgaande dagen nog om of het zwemmen door kon gaan omdat de Donau door de vele regen te snel stroomde. Maar uiteindelijk kon toch op het allerlaatste moment nog het sein op groen.
- Fietsen: Een paar minuten verloren door panne :-( Leuk zo'n bidonhouder achter je zadel, maar dan moet hij natuurlijk niet ineens afbreken. Omdat een van de bidons mijn gereedschapset bevatte ben ik verder gefietst met dat bidon in mijn achterzak. Met als gevolg dat ik later nog een keer moest stoppen omdat ik niet meer bij mijn gels kon...
Los hiervan ging het fietsen eigenlijk heel lekker, met super-tempo op het eerste vlakke stuk en genoeg kracht in de benen bij de klimmetjes (onder meer twee keer 18%, waarvan een als onverwachte toegift vlak voor het eind).
- Lopen: Ging (net als drie weken terug in Utrecht) een beetje mwah. Goed gestart, totaal geen last van de overgang uit het fietsen, maar het tempo zakte al snel in omdat het kaarsje een beetje uit ging. Iemand tips? Moet ik meer gels eten tegen het eind van het fietsen of tijdens het lopen (ik had er nu totaal drie tijdens het fietsen, en een voorafgaand aan het zwemmen, wat voor mijn doen redelijk veel is), of is het eerder een kwestie van training?
- Wissels: Zoals verwacht, erg ingewikkeld met drie verschillende locaties (zwemstart, T1, en T2=finish), drie gekleurde zakken voor je spullen en je fiets die weer ergens anders stond.
- Organisatie: Los van bovenstaande nodeloze ingewikkeldheid, helemaal super! Veel vrijwilligers, iedereen vriendelijk en behulpzaam, een fietsparcours dat vrijwel helemaal autovrij was (erg fijn als je met een noodgang zo'n bergje komt afscheuren), en tijdens het lopen langs en over de stadsmuur nog net een klein rondje door het schilderachtige centrum van Ulm.
- Donau: niet blauw.