1

Onderwerp: Hoe goed is havermout

Vorig weekend enkele interviews gelezen over het eten van havermout als ontbijt.
Mij lijkt zo'n kommetje niet erg veel.
Normaal eet ik 's morgens tot 3 boterhammen, maar krijg ik 3uur laten al terug honger. Zowel tijdens de werkweek als in het weekend als ik ga fietsen.

Blijkbaar zou dit goed zijn voor verschillende zaken.

Hebben sommige personen hier ervaringen mee?

2

Re: Hoe goed is havermout

Ik ben een grote fan van havermout! Zeker in de winter is iets warms 's ochtends erg lekker.
Het is rijk aan vezels en langzame koolhydraten, dus het geeft je langer een voldaan gevoel. Ik kom ermee door tot de middag met nog een appel tussendoor  smile , maar mijn portie is wel wat groter dan die op de doos staat.
Gewoon eens proberen! Ik eet het altijd met wat rozijntjes, kaneel, lijnzaad en een theelepeltje honing.

3

Re: Hoe goed is havermout

Ik eet in de ochtend ook vaak havermout gooi het door de Yoghurt heen met wat cranbarries erg lekker en je hebt de hele ochtend een verzadigd gevoel, maar wat Eva zegt ik neem wel wat meer.

4

Re: Hoe goed is havermout

Vooral de lage glycemische index maakt het heel geschikt voor duursporters.  Zowat van de traagste koolhydraten die je in een ontbijtkom kan gooien. :-)

5

Re: Hoe goed is havermout

Ik heb hier geen havermout, maar neem met regelmaat een paar pakken BRINTA mee naar Frankrijk. In de engelse winkel kan ik Wetabix kopen.

Heeft iemand een "vergelijk" qua voedingswaarden van de Brinta vs Havermout?

6

Re: Hoe goed is havermout

havermout per 100g:
370 kcal
eiwit 14g
koolhydraten 59g
waarvan suikers 0.7g
Vet 7g
waarvan verzadigd 1.5g
vezels 10g
natrium 0.01g

brinta per 100g:
347 kcal
eiwit 11g
koolhydraten 65g
waarvan suikers 4g
Vet 2.1g
waarvan verzadigd 0.5g
vezels 10.5g
natrium 0.2g

qua vitamines en mineralen bevatten ze allebei vrij veel van de B vitamines, zink en magnesium. De een heeft weer wat meer van het een, en de ander weer wat meer bij het andere.
Ze komen qua voedingswaarde dus vrij goed overeen, maar persoonlijk vind ik havermout lekkerder  wink .

7

Re: Hoe goed is havermout

petitmas schreef:

Ik heb hier geen havermout, maar neem met regelmaat een paar pakken BRINTA mee naar Frankrijk. In de engelse winkel kan ik Wetabix kopen.

Heeft iemand een "vergelijk" qua voedingswaarden van de Brinta vs Havermout?

Brinta is eveneens "a choice of champions" en vind het persoonlijk makkelijker weg te werken dan havermout. 400ml melk + 30gr proteine + 40 gr brinta = mijn ontbijt iedere morgen smile

8

Re: Hoe goed is havermout

Havermout zacht maken in wat heet water en smullen maar.
Of wacht, dat is meer de bodybuilders aanpak wink

9

Re: Hoe goed is havermout

Ik leef op een flinke kom havermout elke ochtend! Heerlijk !

Ik doe wel ongeveer 80 gram als portie, dat is denk ik het dubbele dat op zo'n pak staat? Haha

Denk er wel om dat je niet die 'fast' of 'instant'- oats van quaker gebruikt, maar de hele ( Whole oats). Ik zelf gebruik een blauw pak genaamd 'haverflocken oats', 500 gram en kost 40 cent. Deze tragere variant is beter voor je, meer vezels enzovoorts. Te vergelijken met zilvervlies rijst tegenover witte rijst.

Mijn favoriete recept.
200 ml melk, 200 ml water,
80 gram havermout
Geprakte banaan
Schepje lijnzaad
Flinke hand rozijnen
Theelepeltje honing
Eetlepel kaneel
Halve eetlepel cacao

Ideaal sport voedsel voor mij persoonlijk !
Je kan het ook koud maken met kwark en dan een nachtje in de koelkast laten staan, maar dat is erg eiwit rijk en goed voor herstel na een avond training of voor power lifters en body builders.
Vraag maar voor meer recepten smile

Nou vraag ik mij af, is dit een absurde hoeveelheid voor jullie?
Misschien komt het omdat ik me ook veel richt op krachttraining dat ik door hogere spiermassa meer verbruik?
Of valt het wel mee?

10

Re: Hoe goed is havermout

JerryLust schreef:

Nou vraag ik mij af, is dit een absurde hoeveelheid voor jullie?
Misschien komt het omdat ik me ook veel richt op krachttraining dat ik door hogere spiermassa meer verbruik?
Of valt het wel mee?

Valt wel mee wat mij betreft, maar zeker goede hap smile

11

Re: Hoe goed is havermout

Net even gewogen in de keuken.
Zelf neem ik 7 grote eetlepels havermout. Komt neer op ca. 75 gram.
Vul dit aan op het gevoel met melk totdat het in de pan lekker papperig wordt. (ca. 300/400 ml?)
Doe er cranberrys, rozijnen, goji bessen, lijnzaad, lijnzaadolie, honing, cocosolie en handje noten bij.
Al met al wordt dit een flinke bak wat echt heerlijk is!
2 jaar geleden overgestapt van muesli naar havermout wat ik sindsdien iedere ochtend eet.
Tevens moet ik voor mijn darmen vezelrijk eten en dat zit hier wel goed mee ;-)
Dus die 80 gram is zo gek niet. Wij als sporters hebben een hoop nodig :-)






JerryLust schreef:

Ik leef op een flinke kom havermout elke ochtend! Heerlijk !

Ik doe wel ongeveer 80 gram als portie, dat is denk ik het dubbele dat op zo'n pak staat? Haha

Denk er wel om dat je niet die 'fast' of 'instant'- oats van quaker gebruikt, maar de hele ( Whole oats). Ik zelf gebruik een blauw pak genaamd 'haverflocken oats', 500 gram en kost 40 cent. Deze tragere variant is beter voor je, meer vezels enzovoorts. Te vergelijken met zilvervlies rijst tegenover witte rijst.

Mijn favoriete recept.
200 ml melk, 200 ml water,
80 gram havermout
Geprakte banaan
Schepje lijnzaad
Flinke hand rozijnen
Theelepeltje honing
Eetlepel kaneel
Halve eetlepel cacao

Ideaal sport voedsel voor mij persoonlijk !
Je kan het ook koud maken met kwark en dan een nachtje in de koelkast laten staan, maar dat is erg eiwit rijk en goed voor herstel na een avond training of voor power lifters en body builders.
Vraag maar voor meer recepten smile

Nou vraag ik mij af, is dit een absurde hoeveelheid voor jullie?
Misschien komt het omdat ik me ook veel richt op krachttraining dat ik door hogere spiermassa meer verbruik?
Of valt het wel mee?

12

Re: Hoe goed is havermout

Emiel1969 schreef:

Doe er cranberrys, rozijnen, goji bessen, lijnzaad, lijnzaadolie, honing, cocosolie en handje noten bij.

Lijnzaadolie, ook wel een goede! Voegt dat veel toe qua smaak? Of doe je het voor de gezonde vetten?
Gewoon te kopen in de supermarkt of moet je dan naar een natuurvoedingswinkel? Ik ben het nooit tegengekomen zover ik weet tongue

Af en toe gooi ik er ook een ei in, dat kookt dan mee en krijg je soort pannenkoeken smaak, heerlijk, zeker het proberen waard!
Doe ik vaak als de vorige dan een intensieve dag was, even wat extra, of herstellen van de ochtend training tongue

13

Re: Hoe goed is havermout

Lijnzaadolie is idd in natuurwinkels te verkrijgen. Deze is rijk aan omega's vetzuren.

14

Re: Hoe goed is havermout

Lijnzaad voegt eigenlijk niets toe aan de smaak. Doe het voor de goede vetten die er in zitten.
Is te koop bij de gezondheidswinkel. Bij ons zit een G&W. Huismerk van hun is prima.
Een ei er door heen zal ik eens proberen. Bedankt voor de tip!



JerryLust schreef:
Emiel1969 schreef:

Doe er cranberrys, rozijnen, goji bessen, lijnzaad, lijnzaadolie, honing, cocosolie en handje noten bij.

Lijnzaadolie, ook wel een goede! Voegt dat veel toe qua smaak? Of doe je het voor de gezonde vetten?
Gewoon te kopen in de supermarkt of moet je dan naar een natuurvoedingswinkel? Ik ben het nooit tegengekomen zover ik weet tongue

Af en toe gooi ik er ook een ei in, dat kookt dan mee en krijg je soort pannenkoeken smaak, heerlijk, zeker het proberen waard!
Doe ik vaak als de vorige dan een intensieve dag was, even wat extra, of herstellen van de ochtend training tongue

15

Re: Hoe goed is havermout

JerryLust schreef:

Af en toe gooi ik er ook een ei in, dat kookt dan mee en krijg je soort pannenkoeken smaak, heerlijk, zeker het proberen waard!
Doe ik vaak als de vorige dan een intensieve dag was, even wat extra, of herstellen van de ochtend training tongue

Dat ei was een goede tip! smile

16

Re: Hoe goed is havermout

Zit vanaf afgelopen maandag ook aan de havermout, grappig dat er ook een topic over loopt hier.

Ik varieer met rozijnen en cranberrybessen, is wel even wennen als je ruim 10 jaar lang 's-ochtends buikvetkoek (ontbijtkoek) en 2 witte met chocopasta eet.

Handig de variaties hier, laat ze maar komen.

17

Re: Hoe goed is havermout

Ik eet altijd Cruesli appel en rozijn (een van de weinigen zonder noot) en daar gooi ik warme melk en een extra appel in. Ik zie nu dat daar toch meer suiker in zit, misschien toch eens havermout proberen ja. Brinta lust ik ook maar dat lijkt me dan weer niet lekker met fruit... Misschien heb ik dan niet om half 11 weer honger...

18

Re: Hoe goed is havermout

Brinta kreeg ik ook snel weer honger van.
Crusli ook geprobeerd maar vond daar toch teveel suiker in zitten, natuurlijk wel erg lekker (-;

Weet niet of er veel verschil zit in de verbrandingssnelheid van de koolhydraten van havermout en Brinta, iemand een idee?

Merk in ieder geval goed dat mijn pens(je) snel kleiner aan het worden is nadat ik 2/3 minder ontbijtkoek ging eten, dus verwacht met de oefeningen die ik erbij doe de pens snel weg zal zijn.  wink

19

Re: Hoe goed is havermout

Nochtans is ontbijtkoek niet slecht hoor. Het is een goeie energieleveransier met weinig of eigenlijk geen vetten en geraffineerde suikers (bij een goed merk). Maar je moet wel zien dat je die energie kwijt geraakt natuurlijk anders blijft hij hangen  wink

20

Re: Hoe goed is havermout

Per 100 gram

71 gram koolhydraten
1.9 gram vet
39 gram suikers
en best nog wat eiwit

Maarre die suikers dat zijn er best wat, komt er ok gewoon aan.

Gaat om Peijnenburg parelkandijkoek

21

Re: Hoe goed is havermout

sgsdebruijn schreef:

Per 100 gram

71 gram koolhydraten
1.9 gram vet
39 gram suikers
en best nog wat eiwit

Maarre die suikers dat zijn er best wat, komt er ok gewoon aan.

Gaat om Peijnenburg parelkandijkoek

Spul is mooie vervanging van een sportreep (niet de parelkandij variant, maar de gewone ontbijtkoek) dus ja kcal-rijk, waardoor het weer minder geschikt is als tussendoortje.

22

Re: Hoe goed is havermout

Idd als je de hoeveelheid KH ziet is het een goede energiebron. De parelsuiker is nooit goed laat ons maar zeggen maar de suikers in het deeg zelf zijn onbehandelden dit is precies honing als je deze ziet. De vetten komen van de bloem,voor peperkoek gebruiken ze roggebloem en deze is iets vetter van aard  Vroeger maakten wij dit ook allemaal nog zelf dus daarom weet ik wat erin zit dat is zowat een natuur produkt zeg maar. Maar zoals ik al zei je moet je KH enz wel verbranden anders blijven ze idd op je lijf kleven maar dat is met alles natuurlijk als je teveel haver eet kun je dat ook wel tegenkomen.

23 Laatst bewerkt door sgsdebruijn (17-08-14 14:48:54)

Re: Hoe goed is havermout

Het is voor mij een te zoete starter van de dag, zeker als je de hele dag achter een bureau zit (-;
De zoetigheid haal ik nu uit wat honing en/of rozijnen/bessen

Overigens lekker 2uur op gefietst vandaag met deze harde zw wind

24

Re: Hoe goed is havermout

JerryLust schreef:

Mijn favoriete recept.
200 ml melk, 200 ml water,
80 gram havermout
Geprakte banaan
Schepje lijnzaad
Flinke hand rozijnen
Theelepeltje honing
Eetlepel kaneel
Halve eetlepel cacao

Na alle verhalen hier sinds vanochtend ook aan de havermout. Maar man o man wat een enorme hap. Bovenstaand recept gemaakt maar ipv 80gr, 40gr havermout genomen en chiazaad ipv lijnzaad. Nu zit ik echt tjok vol voor m'n gevoel en kan er zo het nu lijkt een dag op teren big_smile. Normaal altijd rond 11.00 een trek / honger gevoel, ben benieuwd hoe lang het met havermout duurt.. (normaal ontbijt ik met een schaal banaan, chiazaad, cruesli, roosvicee en magere yoghurt)

#enjoylife

25

Re: Hoe goed is havermout

12.00 en nog steeds geen trek!!! Ok, ik ben overtuigd smile Was nog  een lekker ontbijt ook  wink
Maruh, hoe krijgen jullie in vredesnaam 80gr weggewerkt!?!?!?! roll

#enjoylife