1

Onderwerp: Hongergevoel

Tijdens bijna alle hele die ik tot nu toe gedaan heb krijg ik tijdens het fietsen een hongergevoel. Ik heb het de laatste keer kunnen voorkomen door elk half uur een halve reep te eten en het andere halve uur een gel, plus een bidon sportdrank per uur. Dit ging redelijk goed, ik kreeg heel in de verte een hongergevoel. (En mijn darmen kwamen op gang...maar goed dat is niet zo erg een keer naar de wc tov een slap gevoel)
Echter...tijdens de marathon kwam nu dat gevoel heel erg. Gels wilde er niet meer in en met cola, chipjes en zoute stengeltjes komt er ook niet veel energie meer in. Ik denk dat ik repen niet weg zou kunnen krijgen tijdens het lopen. En boterhammen op de fiets is geen optie.

Met lange fietstrainingen doe ik een schep eiwitten door de voeding, maar dat is in een wedstrijd niet echt een optie ivm mijn darmen die toch extra belast worden.

Hebben jullie nog tips om het hongergevoel te voorkomen? Anders of meer eten tijdens fietsen? Of toch de gels erin blijven proppen?

2

Re: Hongergevoel

Basisprincipe is en blijft altijd niet iets nieuws proberen tijdens een wedstrijd.
Maar waarom heb je het idee dat je repen niet weg krijgt tijdens het lopen? Gewoon tijdens de trainingen wat uittesten. Om honger gevoel te voorkomen zul je toch echt vast voedsel naar binnen moeten werken.

3

Re: Hongergevoel

Ik heb nog nooit iets nieuws uitgeprobeerd tijdens wedstrijden.

Ik krijg al nauwelijks een hap banaan weg of krentenbol tijdens het hardlopen, laat staan een reep. Belast mijn maag ook teveel en het bloed moet niet naar mijn maag om repen of vast voedsel te verteren, maar naar mijn benen. Met fietsen wilde ik het ook liever niet om laatst genoemde reden. Maar daar werkte het wel, uiteraard met trainingen uitgetest. Voldoende wedstrijdvoer gegeten tijdens fietstrainingen. Ook tijdens looptrainingen, maar daarin kan je toch echt niet nabootsen dat je al een x aantal uur gefietst hebt en gezwommen en al een uur of twee gelopen. Met trainen ook nooit honger op gels en sportdrank.

Op zich hoef je geen vast voedsel te nemen om het te voorkomen lijkt mij. Of het is echt een gevoel, echt honger kan ik niet hebben tijdens het fietsen bijv want daar krijg ik genoeg koolhydraten binnen.

4

Re: Hongergevoel

Beste Jip,

op zich is het een vrij simpel sommetje, jouw lichaam kan per uur maar een maximaal aantal kcal omzetten naar bruikbare brandstof. Als de door jou geleverde intensiteit en de bijbehorende verbranding van suikers boven deze hoeveelheid ligt bouw je dus ieder uur een schuld op en is het dus een kwestie van tijd voordat je leeg komt te staan.

Oplossingen: intensiteit naar beneden / zorgen dat jouw lichaam efficienter (dus relatief gezien meer) vetten gaat verbranden, aangezien je deze altijd ruim voldoende aanwezig hebt.