1

Onderwerp: Effectief fietstrainen met weinig tijd.....

Even een nieuw topic openen. Afgelopen jaar heb ik helaas te weinig tijd gehad om te trainen op de fiets. Totaalstand is tot nog toe slechts 1300 km... (jaren ervoor +/- 3 a 4000 km). Voor aankomend jaar zie ik ook aankomen dat ik te weinig tijd heb om bijvoorbeeld 2 tot 3 uur achter elkaar te trainen op de fiets. Zwakste punt bij mij is echter het hardlopen (afgelopen jaren altijd rond top 30 met zwemmen en fietsen maar daarna +/- 15 - 30 posities verval met lopen). Daarom ga ik van het winter de focus leggen op looptraining.
Echter vraag ik mij af hoe ik voor volgend jaar effectief mijn fietstraining kan doen? In de planning staan enkel 1/8 of sprinttriathlons, oftewel maximaal zo'n 22km fietsen in een wedstrijd. Als ik max 1,5 uur heb voor een fietstraining en ook maar 1x per week op de fiets kan hoe kan ik dan toch iets opbouwen of is dit gewoon niet mogelijk? ik zit zelf te denken aan veel intervalwerk...
Ben benieuwd of er meer mensen met deze situatie zitten en hoe zij dit aan (zouden) pakken.... Thanks voor de input allemaal!

#enjoylife

2 Laatst bewerkt door Arnoutdv (08-09-14 10:50:33)

Re: Effectief fietstrainen met weinig tijd.....

Op Triathlete Europe staan wel wat trainingsmethodes:

triathlete-europe.competitor.com/tag/60-minute

3

Re: Effectief fietstrainen met weinig tijd.....

Zijn je slechte loopprestaties niet te wijten aan je slecht fietsen? Hoe beter je fietsen hoe frisser je van de fiets komt en hoe beter je aan je loopproef kunt beginnen.

4

Re: Effectief fietstrainen met weinig tijd.....

@ronnyke, daar heb ik ook aan gedacht en naar gekeken...  Ik heb een PR op de 5 km van 23:57 (in een hardloopwedstrijd 2013) en liep de laatste triathlon 25:45 afgelopen wedstrijden zat ik (op Utrecht na (28:18) altijd rond de 25:00 dus kijkend naar mijn PR geen groot verlies.
Echter zie ik in de uitslagen dat de mannen om mij heen gewoonweg 13-14 per uur of harder lopen en dat als ik dit ook beheers ik geen plekken meer zal verliezen en hoger kan eindigen... Vandaar m'n focus op het lopen deze winter en het in stand houden van het fietsen.
Tevens heb sinds ik O'symetric bladen op m'n fiets heb ook geen last meer van kramp bij het lopen... Ook blijf ik altijd keurig (net) onder m'n omslagpunt fietsen.

#enjoylife

5

Re: Effectief fietstrainen met weinig tijd.....

Eén keer per week iets trainen leidt nooit ergens toe. Ik zou er één keer een korte interval set op de tacx bij doen. Desnoods als koppeltraining als je toch wilt lopen die dag. Half uur is zat, als je de weerstand maar hoog genoeg zet.  wink  En dan je duurtraining eindigen met wat lange tempoblokjes en je hoeft je geen zorgen te maken.

6

Re: Effectief fietstrainen met weinig tijd.....

http://www.amazon.com/The-Time-Crunched … 1934030619

Dit schijnt goed te zijn als je vertrekt vanaf een basisconditie. Als het je enkel te doen is om het fietsen, kan je ook eens zoeken naar time crunched cyclist, ook van Carmichael.

Samenvatting: interval, interval, interval en... interval big_smile

7

Re: Effectief fietstrainen met weinig tijd.....

Als het enigszins mogelijk is: met de fiets naar je werk

8

Re: Effectief fietstrainen met weinig tijd.....

Nog meer intervaltrainingen:

http://www.bikeforums.net/33-road-bike- … -book.html

Enjoy ;-)

9

Re: Effectief fietstrainen met weinig tijd.....

Op de site van tacx staan ook een aantal trainingen van ongeveer 1 uur.

10

Re: Effectief fietstrainen met weinig tijd.....

Jack33 schreef:

Als het enigszins mogelijk is: met de fiets naar je werk

Ik lees het al wink intervallen intervallen intervallen en nog eens intervallen smile
Op de fiets naar het werk probeer ik ook te doen indien mogelijk echter is dit 40km enkele reis (prima afstand dus) maar met een druk gezinsleven niet altijd mogelijk smile

#enjoylife

11

Re: Effectief fietstrainen met weinig tijd.....

Als met de fiets naar het werk op 1 dag te veel is, kun je ook een combinatie doen. 's morgens leg je de fiets in de auto, zodat je daar 's middags mee naar huis kunt fietsen (eventueel zelfs een uitgebreide route). De volgende dag dien je dan met de fiets heen te rijden, waarna je 's middags de fiets weer meeneemt in de auto.

Je ziet, waar een wil is...

12

Re: Effectief fietstrainen met weinig tijd.....

Klopt Wilagro, deze tactiek pas ik ook regelmatig toe wink Zit vooral met het 'probleem' dat mijn vrouw onregelmatig werkt...
Dinsdagochtend is altijd vaste zwemochtend, net als vrijdagavond. Door de onregelmatigheid is het vaak zo dat ik m'n kinderen naar school / dagverblijf breng op de woensdag of donderdag of dat ik ze juist in de avonddiensten moet halen. Dat betekend dus in geval van brengen dat ik niet naar m'n werk kan fietsen (vaak loop ik die avond hard) en dat ik bij avonddiensten überhaupt niet kan sporten. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon fijn om m'n vrouw en kinderen te zien dus niet elk vrij moment moet opgaan in sporten (dit gaat ten koste van je relatie heb ik vorig jaar gemerkt wink ). Daarom heb ik tegenwoordig de volgende vaste indeling:
- maandagavond korte looptraining
- dinsdagochtend zwemtraining
- woensdagavond indien mogelijk lopen
- donderdag indien mogelijk fietsen
- vrijdagavond zwemtraining (samen met m'n vrouw)
- zaterdag of zondag fietsen of lopen (max 1,5 uur).

#enjoylife